Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)  (gelezen 7979 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #25 Gepost op: 2015/10/19, 11:23:18 »
Aangifte heb ik al eens proberen te doen op het politiebureau toen we verschillende keren per dag gebeld werden. Ze sturen je gewoon weer weg.
Ze mogen je niet wegsturen, ze zijn verplicht om het te registreren.
Dat ze er niets mee (kunnen) doen is een ander verhaal.
Maar wanneer alles in een dossier is opgenomen, krijgen ze een inzicht, hoe er het is (kan worden.
Misschien de dienstdoende agent even wijzen op de wet en zijn taakomschrijving?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #26 Gepost op: 2015/10/19, 11:34:03 »
Aangifte heb ik al eens proberen te doen op het politiebureau toen we verschillende keren per dag gebeld werden. Ze sturen je gewoon weer weg.
Ze mogen je niet wegsturen, ze zijn verplicht om het te registreren.
In theorie heb je gelijk, alleen is het weigeren van aangifte door  de politie schering en inslag: google "politie weigert opnemen aangifte"
(zeg maar gerust: een plaag)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #27 Gepost op: 2015/10/19, 12:22:18 »
In theorie heb je gelijk, alleen is het weigeren van aangifte door  de politie schering en inslag: google "politie weigert opnemen aangifte"
(zeg maar gerust: een plaag)
Nou, dan weten we gelijk waar die dalende misdaadstatistieken vandaan komen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #28 Gepost op: 2015/10/19, 12:36:53 »
Nou, dan weten we gelijk waar die dalende misdaadstatistieken vandaan komen.
Het is net als bij de spoorwegen:
Een trein die niet rijdt, heeft ook geen vertraging dat is goed voor de statistieken!
Wanneer ze het aantal reizigers met vertraging gaan tellen, dan zal iedereen schrikken.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #29 Gepost op: 2015/10/19, 12:50:58 »
In theorie heb je gelijk, alleen is het weigeren van aangifte door  de politie schering en inslag: google "politie weigert opnemen aangifte"
(zeg maar gerust: een plaag)
Nou, dan weten we gelijk waar die dalende misdaadstatistieken vandaan komen.
Precies....

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #30 Gepost op: 2015/10/19, 13:01:01 »
Aangifte heb ik al eens proberen te doen op het politiebureau toen we verschillende keren per dag gebeld werden. Ze sturen je gewoon weer weg.
Ze mogen je niet wegsturen, ze zijn verplicht om het te registreren.
In theorie heb je gelijk, alleen is het weigeren van aangifte door  de politie schering en inslag: google "politie weigert opnemen aangifte"
(zeg maar gerust: een plaag)
Ja, klopt! Peter R. de Vries roept het ook al: de politie is één groot "afpoeierloket". Daarom moet ik ook altijd zo lachen als er weer eens wordt geroepen: "Het gaat goed met de misdaadcijfers, want het aantal aangiftes is dit jaar zoveel-en-zoveel procent verminderd!" Ja, als je dan creatief met de cijfers bent, krijg je dit soort uitkomsten. Doet me meteen denken aan een quote van Mark Twain: "First get your facts right. Later you can distort them as you please!"

Het aantal dalende aangiftes is overigens niet alleen toe te schijven aan het afpoeieren of weigeren een aangifte in te nemen door de dienstkloppers achter de balie. Het is ook het alsmaar afnemende vertrouwen in de politie dat ervoor zorgt dat het aantal aangiftes terugloopt. Zegt dat iets over de dalende misdaad? Nee dus...

We worden met z'n allen soms flink in het ootje genomen. Helaas... :(
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #31 Gepost op: 2015/10/19, 13:54:28 »
Het is ook het alsmaar afnemende vertrouwen in de politie dat ervoor zorgt dat het aantal aangiftes terugloopt. Zegt dat iets over de dalende misdaad? Nee dus... We worden met z'n allen soms flink in het ootje genomen. Helaas... :(
Vroeguh als je fiets gestolen werd, deed je braaf aangifte. Tegenwoordig doe je die moeite niet meer, want er is geen enkele verwachting dat er iets mee gedaan wordt. Is daardoor fietsdiefstal afgenomen? Nee natuurlijk niet, eerder toegenomen.

Mooie statistieken die nepper dan nep zijn doen het goed om zich te verzekeren van een bonus voor de top......

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #32 Gepost op: 2015/10/19, 14:32:51 »
Vroeguh als je fiets gestolen werd, deed je braaf aangifte. Tegenwoordig doe je die moeite niet meer, want er is geen enkele verwachting dat er iets mee gedaan wordt. Is daardoor fietsdiefstal afgenomen? Nee natuurlijk niet, eerder toegenomen.

Mooie statistieken die nepper dan nep zijn doen het goed om zich te verzekeren van een bonus voor de top......

Ja, precies! Er wordt in ieder geval creatief met de feiten omgesprongen. Eigenlijk treurig, want wie houd je hier voor de gek? En een kwalijk bij-effect is dat er foutief gestuurd wordt op niet-correcte cijfers. En het betreft ook nog eens een maatschappelijke issue. Daarover moet je feitelijk blijven, en geen "eigen" interpretatie geven over cijfers en resultaten.

Voor mijn organisatie-onderdeel op het werk moet ik ook jaarlijks cijfers genereren uit de verkregen info. Ik probeer daar zo secuur en feitelijk als mogelijk in te blijven. En ik probeer dat altijd op zo'n manier te presenteren dat er weinig tot géén ruimte is tot eigen interpretatie. Als bepaalde cijfers interpretabel blijken te zijn, dan zorg ik altijd voor een goede en duidelijke toelichting hoe de trent/tendens is ontstaan. Kunnen ze er ook geen eigen draai aan geven.

Maar blijkbaar vinden ze het bij de politie niet nodig om feitelijk te blijven. Er zullen waarschijnlijk prestatiecontracten en subsidies onder kleven. Alles draait tegenwoordig toch om budgetten. Jammer, want zo wordt je, als burger, maar ook als overheid zelf, zwaar in het ootje genomen.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #33 Gepost op: 2015/10/19, 15:27:51 »
Het CBS-verhaal is onzin: http://www.spitsnieuws.nl/binnenland/2015/10/politiebond-misdaadcijfers-cbs-zeggen-weinig

Dat zeggen dus degenen die bij de politie wérken (in tegenstelling tot degenen die beleid bepalen of leiding geven).


Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #35 Gepost op: 2015/10/21, 17:07:22 »
Het CBS-verhaal is onzin: http://www.spitsnieuws.nl/binnenland/2015/10/politiebond-misdaadcijfers-cbs-zeggen-weinig

Dat zeggen dus degenen die bij de politie wérken (in tegenstelling tot degenen die beleid bepalen of leiding geven).

Maar dat zijn dan wel weer dezelfden die je bij de balie fanatiek ontmoedigen of zelfs weigeren als je aangifte wilt doen, die voorbij gaan aan hun functieomschrijving mij als burger te bedienen. (eigen ervaringen dus mijn persoonlijke mening).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #36 Gepost op: 2015/10/21, 18:11:49 »
Precies. De wéten dus waar die daling vandaan komt...