Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestaat er een een OS-omschakeling Windows/Ubuntu zoals crouton?  (gelezen 562 keer)

Eerder gaf ik hier verslag van mijn experimenten met Chromebook. Maar uiteindelijk gaf die Chromebook mij geen voldoening. En Coolblue was zo coulant deze Chromebook terug te nemen; ik kocht een Acer Aspire waar ik Windows 7 en Ubuntu op heb gezet.

Maar nu vraag ik me het volgende af:
Voor de Chromebook met ChromeOS was er een heel handige oplossing voor het schakelen tussen ChromeOS en Ubuntu. Dat deed je middels een combinatie van [Ctrl] + [Alt] + [F1]  (als ik me goed herinner). Zowel ChromeOS als Ubuntu staan al in het interngeheugen. Je hoefde dus niet opnieuw te booten. Dat heet de crouton-oplossing.
Weet iemand of er ook al een dergelijke, als-het-ware "toggle" oplossing is, om te schakelen tussen Windows7 en Ubuntu? Dat zou handig zijn wanneer je, zoals ik, toch nog zo af en toe naar Windows wilt.
Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

FrSu

  • Gast
Re: Bestaat er een een OS-omschakeling Windows/Ubuntu zoals crouton?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/23, 11:31:08 »
Ik meende gelezen te hebben afgelopen week dat Samsung met een laptop/pad op de markt komt/is waar je snel kunt schakelen tussen MS en Android. Dus zal er iets voor zijn. Zal even kijken of ik de info nog kan vinden.

Dit was het: http://www.nu.nl/tech/3506418/hands-on-spectaculaire-hybride-samsung-ativ-q.html

Ik gebruik zelf ook Ubuntu Gnome 13.04 in dualboot met Win 8 (en niet andersom :)) en een snelle omschakeling vind ik ook wel interessant. Vraag me er gelijk bij af of ze Android niet als een soort Wubi installatie in Win 8 hebben gezet. Dan is Android gewoon een programma dat binnen Windows draait. Maar er zullen hier forumleden zijn die hier meer verstand van hebben dan ik.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/23, 11:39:00 door FrSu »

Re: Bestaat er een een OS-omschakeling Windows/Ubuntu zoals crouton?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/23, 12:16:10 »
Het probleem met dat snelle overschakelen is dat het vrijwel altijd van je totale computerkracht af gaat. De beste optie zal zijn het ene systeem te laten slapen (laag stroomverbruik en geen rekenkracht nodig) maar daar moet je vooral RAM voor vrij hebben. Wat er bij zulke tablets waarschijnlijk gedaan wordt is een softwarematige oplossing (waarschijnlijk custom made by Samsung) die de optimalisaties voor de hardware heeft.

Overigens, Wubi is geen programma dat binnen Windows draait, Wubi zit genesteld tussen de Windows bestanden maar opereert verder gewoon zelfstandig.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit