Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installateren op externe HD.  (gelezen 1481 keer)

dany

  • Gast
Ubuntu installateren op externe HD.
« Gepost op: 2009/01/27, 18:10:16 »
Hallo, ik zit met een probleem: ik heb een PC met een interne HD waarop Vista draait (OK, een mens doet al eens foute dingen in zijn leven...) Deze PC is standaard uitgerust met een tweede, externe, HD (voor backup, foto's, muziek). Beide zijn 500 GB groot. Bedoeling is om op die externe HD Ubuntu te installeren. Kan dit ? En hoe gaat dat dan bij het opstarten ? Kan ik de keuze maken tussen de twee HDD, tussen Vista en Ubuntu ? Kan iemand mij de technische kneepjes uitleggen a.u.b. ? Alvast bedankt !

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu installateren op externe HD.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/27, 18:17:19 »
Het kan, maar het is nogal ingewikkeld om het goed te laten verlopen. Veel makkelijker en beter is het, om 10 GB op te offeren van de interne schijf, en Ubuntu gewoon *naast* Windows te zetten op de interne schijf.
Aldus:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Ubuntu installateren op externe HD.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/27, 18:22:51 »
Theoretisch gesproken kan het denk ik wel, maar het is af te raden. Want echt soepel zal het niet lopen, USB 2.0, Firewire (en e-SATA?) zijn te langzaam om het lekker te laten lopen. Bovendien moet de externe harde schijf dan altijd aanstaan, al bij het aanzetten van de pc want anders vertikt de GRUB (boot menu) het om zijn werk te doen. Alleen geforceerd afzetten (powerknop van de pc ingedrukt houden) of de reset knop zijn een manier om de GRUB dan nog te verlaten. Lijkt mij dus niet echt handig, want vooral als je het snel wilt doen ga je het al vlug vergeten om de externe schijf aan te zetten als je de pc aanzet.

In dual boot op de interne schijf is beter, Ubuntu neemt maar een paar GB aan schijfruimte in. Zoals Pjotr al gezegd heeft dus :D

Offline DJJo

  • Lid
Re: Ubuntu installateren op externe HD.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/27, 18:37:18 »
Ik was van plan deze vraag in een eigen topic te stellen maar nu jullie het hier toch over hebben.

Ik heb een laptop die ik moet na kijken voor een vriend van mijn.
In Windows geeft hij iedere ochtend als ik hem opstart een blauw scherm.
Ubuntu er op installeert: loopt ook vast iedere ochtend.
Het lijkt er op dat hij eerst moet op warmen.
nu heb ik bij een koude installatie eens een keer een geheugen test gedaan. geen error. (van de Ubuntu CD)
daarom denk ik dat het de harde schijf is. maar ik heb geen 2.5 IDE harde schijf liggen of een verloopstuk.
dus ik dacht als ik nu probeer er Windows (omdat ik dan kan kijken of het de zelfde error is) op een externe HD installeert.
En nu komt mijn grote probleem IK KAN NIET IN DE BIOS komen!!
Weet iemand of ik dit op een of andere manier kan doen. Of weet iemand of ik de BIOS kan kraken van deze Acer Aspire 2010.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Ubuntu installateren op externe HD.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/27, 19:13:57 »
Ik was van plan deze vraag in een eigen topic te stellen maar nu jullie het hier toch over hebben.

Ik heb een laptop die ik moet na kijken voor een vriend van mijn.
In Windows geeft hij iedere ochtend als ik hem opstart een blauw scherm.
Ubuntu er op installeert: loopt ook vast iedere ochtend.
Het lijkt er op dat hij eerst moet op warmen.
nu heb ik bij een koude installatie eens een keer een geheugen test gedaan. geen error. (van de Ubuntu CD)
daarom denk ik dat het de harde schijf is. maar ik heb geen 2.5 IDE harde schijf liggen of een verloopstuk.
dus ik dacht als ik nu probeer er Windows (omdat ik dan kan kijken of het de zelfde error is) op een externe HD installeert.
En nu komt mijn grote probleem IK KAN NIET IN DE BIOS komen!!
Weet iemand of ik dit op een of andere manier kan doen. Of weet iemand of ik de BIOS kan kraken van deze Acer Aspire 2010.

Ik heb ook een Aspire, van plusminus een jaar oud. In mijn geval is het F2 indrukken. Maar goed, dat is een reden van me om een grondige hekel te hebben aan Quick boot, het is gewoon lastig om dan van een "vreemd" systeem te achterhalen waar de BIOS ingang ligt. Voor je het weet ben je te laat...

Offline DJJo

  • Lid
Re: Ubuntu installateren op externe HD.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/27, 20:05:36 »
Ik weet dat ik met F2 in de bios kan komen. Ik heb gewoon netzolang geprobeerd tot dat ik de juiste had.
maar dan word er gevraagd om een wachtwoord

Re: Ubuntu installateren op externe HD.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/27, 21:01:33 »
Zodra hij boot let je even op wie de BIOS leverancier is (Award, AMI, Phoenix, IBM, etc.)

Is het een Award typ je bij wachtwoord Award in.
Probeer ook eens BIOS te typen.
Award accepteert altijd AWARD_SW, of d8on, of 589589

Bekende wachtwoorden voor Award Bios zijn verder:
AWARD_SW
j262
HLT
SER
SKY_FOX
BIOSTAR
ALFAROME
Lkwpeter
j256
AWARD?SW
LKWPETER
syxz
ALLy
589589
589721
awkward
CONCAT
d8on
CONDO
j64
szyx


Voor AMI Bios probeer je deze achterdeurtjes:

AMI
BIOS
PASSWORD
HEWITT RAND
AMI?SW
AMI_SW
LKWPETER
A.M.I.
CONDO


Voor PHOENIX Bios probeer je deze achterdeurtjes:

phoenix

Je kan ook deze tool gebruiken als het niet lukt:
Klik Hier>CmosPwd 4.8
Lees goed de gebruiksaanwijzing op de website
« Laatst bewerkt op: 2009/01/27, 21:08:11 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline DJJo

  • Lid
Re: Ubuntu installateren op externe HD.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/27, 22:07:04 »
Ik heb niet alle passwordden geprobeerd maar de bios is geen van die 3 o ja ik heb dit ook gegooglet dus daar kwam ik op uit.

en met het programa had ik ook niet zo veel geluk

Offline Asperger

  • Lid
Re: Ubuntu installateren op externe HD.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/27, 23:34:28 »
Ik weet niet hoe het met een laptop is maar op een vaste bak of kast kan de BIOS vaak wachtwoordloos worden gemaakt door de systeembatterij 2 uur te lichten.
Vaak een 'quartz'-batterij.
Ik geloof dat dit bij AMI niet wil omdat die een BIOS hebben met ingebouwde batterij of dat het wachtwoord in de BIOS gestookt wordt en dus niet verwijderbaar door de batterij te lichten.

Offline DJJo

  • Lid
Re: Ubuntu installateren op externe HD.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/28, 19:09:35 »
Ik heb al eens een keer een gedeelte open gehad maar ik kon hem zo snel niet vinden.

maar ik zat net te denken:
Ik heb Norton gHost 2003 er al opstaan.
Windows partitie naar de externe HD klonen.
grub op gewone harde schijf.
Windows boot.ini aan passen
en /boot/grub/menu.lst aan passen.
zal dit werken??

PS er zit ook een SD card reader in kan ik daar misschien wat mee.

Nieuw update:

Ik dacht waarom doet hij dit alleen met een koude harde schijf.
dus wat heb ik gedaan:
- harde schijf er uit gehaald.
- helemaal los gehaald wat contact spary er op gedaan.
- nog even wachten (tot de contact spray verdamp is).
- op de verwarming gelegd tot hij een graat of 25 -36 (gevoels temperatuur lekker)
- er in geplaatst en geen blauw scherm

dus het lijkt net een oude diesel je moet hem eerst voor verwarmen.
dus een verwarming Spoel erin en gaan. :P

of het lag aan de contact spray
« Laatst bewerkt op: 2009/01/28, 20:26:08 door DJJo »