Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bootmenu aanpassen (ubuntu 8.0.4 en windows XP)  (gelezen 2948 keer)

gepeterd

  • Gast
Bootmenu aanpassen (ubuntu 8.0.4 en windows XP)
« Gepost op: 2008/05/05, 23:52:13 »
Hallo ubuntu gebruikers,

Ik maak al even gebruik van ubuntu maar draai toch primair op xp. Maar sinds ik ubuntu geinstalleerd heb heb ik een boot menu dat standaard ubuntu pakt (als ik binnen 15 seconde niets doe). Ik zou graag dit bootmenu willen aanpassen (bijvoorbeeld door xp bovenaan te zetten. Kan dit? zo ja, hoe?

Mijn bootmenu ziet er nu zo uit (ongeveer):
Ubuntu 8.0.4 blablabla
Ubuntu 8.0.4 blablabla recovery
Ubuntu 8.0.4 blablabla memtest
Other operating systems:
Microsoft Windows XP Professional

sorry voor de blablabla, ik had geen zin om die tekst over te schrijven tijdens het booten. Ik heb in xp gekeken bij de bootinstellingen maar daar is niets gewijzigd dus ga er van uit dat het in ubuntu zit. Maar waar..... ??

Gegroet, Peter


gepeterd

  • Gast
Bootmenu aanpassen (ubuntu 8.0.4 en windows XP)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/06, 00:02:02 »
Citaat van: pjotr123
Kijk hier eens:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(punt 1)
Bedankt, ga het morgen proberen

Offline TiPo

  • Lid
Bootmenu aanpassen (ubuntu 8.0.4 en windows XP)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/06, 18:31:14 »
Je kan het ook grafisch via de opstart-manager doen. Staat onder installeren/verwijderen, grappig is dat als je zoekt naar opstart-manager het niet gevonden wordt, maar wel als je zoekt op grub.

gepeterd

  • Gast
Bootmenu aanpassen (ubuntu 8.0.4 en windows XP)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/06, 18:56:11 »
Citaat van: TiPo
Je kan het ook grafisch via de opstart-manager doen. Staat onder installeren/verwijderen, grappig is dat als je zoekt naar opstart-manager het niet gevonden wordt, maar wel als je zoekt op grub.
Geweldig man, net wat ik nodig had, dat met die commandline is toch wat te riskant voor mij :P
Bij mij staat ie onder Toepassingen > Installeren/Verwijderen
Tonen: "Alle beschikbare programma's" en dan zoeken op start. Dan zie je meteen opstart-manager. DE BOM!

Offline TiPo

  • Lid
Bootmenu aanpassen (ubuntu 8.0.4 en windows XP)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/06, 19:21:35 »
Klopt, was wat kort door de bocht, programma opstart-manager is te installeren via Toepassingen - Installeren/ Verwijderen. Zoeken op "start grub". Installeren en vervolgens terug te vinden onder Systeem -> Beheer.

Handig is dat je een herstel diskette kan maken en eventueel originele instelling kan terughalen (heb trouwens nog niet uitgeprobeerd of het goed werkt). Leuk is dat je wat kan spelen met kleuren en grafische dingen, heb nog nooit voor de lol een paar keer een herstart gemaakt, maar nu dus wel (en ook dankzij het tig keer sneller opstarten van Ubuntu dan XP).