Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eigen linux cofigureren  (gelezen 840 keer)

Offline Yasje

  • Lid
Eigen linux cofigureren
« Gepost op: 2014/09/26, 11:10:34 »
Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit de goeie sectie is maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende.
Ik wil graag eigen linux gaan configureren op basis van een kernel.

maar ik zit met het volgende: ik wil graag alleen de beste beveiliging zonder andere poespas erop, zoals paint en andere onnozele dingen.
1. Welke raden jullie me aan voor de beste beveiliging
2. Hoe configureer ik me eigen interface
3.  Moet ik handmatig linux instellen of zijn er ook programma's ervoor?

PS: ik heb opensuse gebruikt en daar mis ik teveel dingen en is niet helemaal wat ik zoek.

Alvast bedankt !

Fijn weekend!
Go for it!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Eigen linux cofigureren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/26, 11:24:53 »
Verschillende mogelijkheden:

SUSE Studio:
https://susestudio.com/

Ubuntu Minimal CD:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

In ieder geval: bouwen is beter dan slopen. Je kunt beter beginnen te bouwen met iets kleins, dan een groot bouwwerk "terug te slopen" naar je gewenste systeem.

Offline Kees3

  • Lid
Re: Eigen linux cofigureren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/26, 14:13:05 »
Weet niet wat je nu precies wilt, maar je zou kunnen kijken naar archlinux of gentoo, of iets vergelijkbaars. Of Linux From Scratch als je echt alles zelf wilt doen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Eigen linux cofigureren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/28, 10:24:21 »
arch is een aanrader, werkt bij mij beter dan een ubuntu blokkendoos. Zie mijn blog in mijn "handtekening".

Re: Eigen linux cofigureren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/28, 11:41:27 »
Arch is inderdaad een aanrader in dit geval. Of anders Linux From Scratch.

Offline Yasje

  • Lid
Re: Eigen linux cofigureren
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/28, 21:25:04 »
Bedankt voor jullie reacties !

Arch linux wel is van gehoord.

Heb ondertussen nog research gedaan maar zat ook te lezen over: redhat en whonix en Tails... linux.


Altijd lastig zulke keuzes, ik nu niet welke ik zal moeten kiezen...

En kunnen jullie me vertellen waarom arch linux?
Go for it!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Eigen linux cofigureren
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/29, 05:35:50 »
Veiligheid,
debian denk ik,
debian ligt achter met software en vernieuwingen, maar daardoor wel veiliger.

Of kijk eens naar bsd, die zijn denk ik nog veiliger.
Bijv freebsd is helemaal met de hand te installeren.
pc-bsd, dan heb je alles grafisch, ook niet teveel geinstalleerd.
Dacht dat netbsd voor veiligheid gaat.

Offline MKe

  • Lid
Re: Eigen linux cofigureren
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/29, 12:21:50 »
Bedankt voor jullie reacties !

Arch linux wel is van gehoord.

Heb ondertussen nog research gedaan maar zat ook te lezen over: redhat en whonix en Tails... linux.


Altijd lastig zulke keuzes, ik nu niet welke ik zal moeten kiezen...

En kunnen jullie me vertellen waarom arch linux?
1 reden: Documentatie! Arch linux is de distro die verreweg de beste technische documentatie heeft. Als je iets niet snapt hebben zij bijna altijd een goede begrijpelijke wiki pagina  over het onderwerp.

Het verschil tussen Arch en RedHat/Debian/Ubuntu is dat Arch van de grond afaan bedoeld is om als "blokkendoos" te worden geinstalleerd. Er zijn totaal geen keuzes voor je gemaakt, behalve dan op het hele lage niveau (zoals de keuze voor systemd). Geeft je dus behoorlijk vrijheid van handelen. Verder is de pakketbeheerder pacman zeer goed.

Wil je echter helemaal tot het laagste niveau dan moet je naar Linux-from-scratch. Dit is echter geen distro maar een pakket documentatie die verteld hoe vanaf het begin een eigen distro kunt bouwen, inclusief zelf compileren van de source. Repo's heb je dan niet en updatebeheer zul je zelf met het handje moeten doen, zelf compileren etc. Voor mij is Arch "the next best thing", wat ook nog te doen is. From scratch houdt je waarschijnlijk de hele dag bezig ;)

Re: Eigen linux cofigureren
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/29, 23:36:19 »
@MKe: Arch +1 En voor de leek: Antergos (nuja, ik gebruik zelf ook Antergos ondanks dat ik wel ietsje meer weet van Linux, maar niet genoeg voor een blokkendoos-installatie van Arch :P).

Maar helemaal vanaf het laagste niveau zonder een eigen distro te maken kan wel, namelijk met Gentoo (of met een Slackware-blokkendoos). Maar goed, ook daar ben je inderdaad wel veel bezig met compileren om up-to-date te blijven.

Offline Yasje

  • Lid
Re: Eigen linux cofigureren
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/30, 20:05:18 »
Bedankt voor jullie reacties !

Arch linux wel is van gehoord.

Heb ondertussen nog research gedaan maar zat ook te lezen over: redhat en whonix en Tails... linux.


Altijd lastig zulke keuzes, ik nu niet welke ik zal moeten kiezen...

En kunnen jullie me vertellen waarom arch linux?
1 reden: Documentatie! Arch linux is de distro die verreweg de beste technische documentatie heeft. Als je iets niet snapt hebben zij bijna altijd een goede begrijpelijke wiki pagina  over het onderwerp.

Het verschil tussen Arch en RedHat/Debian/Ubuntu is dat Arch van de grond afaan bedoeld is om als "blokkendoos" te worden geinstalleerd. Er zijn totaal geen keuzes voor je gemaakt, behalve dan op het hele lage niveau (zoals de keuze voor systemd). Geeft je dus behoorlijk vrijheid van handelen. Verder is de pakketbeheerder pacman zeer goed.

Wil je echter helemaal tot het laagste niveau dan moet je naar Linux-from-scratch. Dit is echter geen distro maar een pakket documentatie die verteld hoe vanaf het begin een eigen distro kunt bouwen, inclusief zelf compileren van de source. Repo's heb je dan niet en updatebeheer zul je zelf met het handje moeten doen, zelf compileren etc. Voor mij is Arch "the next best thing", wat ook nog te doen is. From scratch houdt je waarschijnlijk de hele dag bezig ;)
Bedankt voor de geweldige uitleg!

Ik snap nu wat het precies inhoud, mijn volgende keuze is arch linux en ga daarmee aan de slag, als ik het na tijdje niet uitdagend meer vind gaat ik verder met LFS.

Bedankt allemaal  ;)
Go for it!

Offline MKe

  • Lid
Re: Eigen linux cofigureren
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/30, 21:47:30 »
Goede keus, zeker om eerst te leren. Het is wat meer handwerk om te installeren, maar daarna weet je veel meer van de werking van Linux, iets wat je ook bij andere distro's van pas kan komen. Verder is Arch een genot in gebruik als je het goed configureerd. Deze laptop waarop ik nu type is uit 2007 en met Arch erop, niet te veel rotzooi geinstalleerd en i3wm als windowmanager vliegt hij bijna.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Er zijn hier naast mij meerdere mensen die Arch (of Antheros) gebruiken, dus ook hier kun je hulp verwachten. Het Arch linux forum is ook zeer hulpvaardig, zij het dan in het Engels.

Succes in ieder geval.