Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PDF reader  (gelezen 1378 keer)

Offline Alexis

  • Lid
PDF reader
« Gepost op: 2014/05/07, 13:12:54 »
Om een PDF te lezen in Ubuntu is het gebruik van de ingebouwde lezer geen enkel probleem. Maar bij mijn weten kan de ingebouwde lezer 'alleen lezen'. Graag vernam ik of er voor het gebruik in Ubuntu ook een PDF-lezer bestaat (gratis) die meer kan dan lezen alleen. Ik denk daarbij aan: selecteren, notitie toevoegen, tekst markeren, handtekening plaatsen, ...... Dit kan allemaal in het gratis programma Nitro Reader 3, programma dat ik in Windows gebruik.

Re: PDF reader
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/07, 13:24:27 »
Via het Ubuntu Softwarecentrum kun je Master PDF Editor installeren. Die kan zowel lezen als bewerken (redelijk uitgebreid).

Offline vanadium

  • Lid
Re: PDF reader
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/07, 13:31:35 »
Misschien meer specifiek wat je zoekt: xournal. Hiermee kan je nota's, afbeeldingen, enz. maken, text markeren, ... Indien gewenst kan het resultaat terug in een PDF geëxporteerd worden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: PDF reader
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/07, 13:31:58 »
Via het Ubuntu Softwarecentrum kun je Master PDF Editor installeren. Die kan zowel lezen als bewerken (redelijk uitgebreid).
Inderdaad een heel mooi en veelzijdig programma, maar er is nog een mogelijkheid:
Bij weergave via documentweergave kan je ook alles selecteren en kopiëren naar een tekstverwerker.
Dit gaat alleen met niet gescande documenten.
Het nadeel is wel, dat de opmaak verloren gaat, deze methode gebruik ik, om PDF om te zetten in HTML voor een website.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Alexis

  • Lid
Re: PDF reader
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/07, 23:28:44 »
Dank voor de vele tips. Heb Master PDF-Editor geïnstalleerd maar stel vast dat die volledig in het Engels is en vermits "mijn Engels" niet zo goed is zal ik daar waarschijnlijk wel wat problemen mee hebben. Mag ik vragen of die andere tip "Xournal" ook in het Engels is?

Re: PDF reader
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/08, 00:15:00 »
Master PDF Editor heeft gewoon een Nederlandse vertaling.

Open Master PDF Editor, ga naar Tools --> Settings --> tabblad Language - Kies de Nederlandsche taal ('Dutch') uit de lijst en start Master opnieuw op.

Offline Alexis

  • Lid
Re: PDF reader
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/08, 21:27:50 »
Bedankt, Vistaus, voor de tip. Echter spijtig, maar na het doorlopen van de door jou gegeven stappen blijft het programma volledig in het Engels. Wat gaat er bij mij verkeerd?

Offline Alexis

  • Lid
Re: PDF reader
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/09, 16:36:34 »
Ik had de "Master PDF Editor" uit de pakketbronnen gehaald. Heb het programma eerst verwijderd en als proef, je weet maar nooit, opnieuw uit die pakketbronnen geïnstalleerd. Opnieuw zelfde resultaat. Heb dan uw link gevolgd en versie 1.9.25 voor Linux gedownload (master-pdf-editor_1.9.25.i386.deb). Die is nu opgeslagen in mijn map downloads. Maar de vraag: hoe moet ik die nu installeren? Heb het geprobeerd met "openen met ubuntu softwarecentrum" maar blijkbaar lukt dat niet want ik kan dat programma nergens vinden. Alle raad is dus van harte welkom.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: PDF reader
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/09, 19:17:07 »
Maar de vraag: hoe moet ik die nu installeren?
Je kunt het installeren met GDebi, is dit nog niet geïnstalleerd, dan moet je dat alsnog even doen.
Daarna dubbelklikken op het deb-bestand en je wachtwoord typen als daarom wordt gevraagd.

Heb het geprobeerd met "openen met ubuntu softwarecentrum" maar blijkbaar lukt dat niet want ik kan dat programma nergens vinden.
Het Ubuntu Softwarecentrum kun je openen door die naam te typen in de Dash (de Snelzoeker), het bovenste pictogram in de Launcher (da's die balk aan de linkerkant van het scherm). GDebi kun je installeren vanuit het Softwarecentrum.

Offline Alexis

  • Lid
Re: PDF reader
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/09, 23:06:01 »
Mikkel, het is me gelukt. Dank aan allen die me met raad bijgestaan hebben   :D :D

Re: PDF reader
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/10, 13:12:05 »
Aansluitend op de bovenstaande vraag: Is er een soortgelijk programma beschikbaar als PDF X-change viewer?
Dit programma is volgens mij helaas alleen onder windows verkrijgbaar, maar is gratis en hiermee kan je bijna alles wijzigen en aanpassen in je pdf-je

Re: PDF reader
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/10, 13:44:44 »
Ik heb nu  ook Master PDF editor geinstalleerd.
hoe krijg ik nu ingesteld dat dit het standaardprogramma is om pdfś in te openen?

alvast bedankt

Re: PDF reader
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/10, 14:58:02 »
Ik heb nu  ook Master PDF editor geinstalleerd.
hoe krijg ik nu ingesteld dat dit het standaardprogramma is om pdfś in te openen?

alvast bedankt

Rechtermuisknop op een PDF-bestand --> Eigenschappen --> tabblad Openen met
Daar kun je Master als standaard instellen; vanaf dan openen alle PDF-bestanden met Master.

Re: PDF reader
« Reactie #13 Gepost op: 2014/05/10, 23:01:39 »
Bedankt, echter zover was ik al.
het vreemde is, ik heb master pdf editor geinstalleerd en kan deze ook openene en hierin kan ik dan pdf's openen.
echter als ik eerst een pdf open kan ik via de rechtermuisknop niet hiervoor kiezen. het programma komt simpelweg niet in de lijst voor met programma s waaruit ik mag kiezen....

Offline Mikkel

  • Lid
Re: PDF reader
« Reactie #14 Gepost op: 2014/05/12, 16:15:31 »
Heb gisteren Master PDF Editor geïnstalleerd (in Ubuntu 12.04), voor het geval het ooit eens van pas komt, maar zit met hetzelfde als dickmienis: pdf openen vanuit Master PDF Editor is geen probleem, maar in het rechtermuisknopmenu komt het programma niet voor in de lijst met andere toepassingen waaruit je kunt kiezen. Er is in dat venster ook geen knop om op de harde schijf naar een programma te zoeken, dus hoe krijgen we de Master in die lijst met toepassingen?


Offtopic: is die lijst trouwens op de een of andere manier op te schonen? Er staan diverse programma's twee of meer keren in. Okular bijvoorbeeld tien keer. ???

Offline Mikkel

  • Lid
Re: PDF reader
« Reactie #15 Gepost op: 2014/05/13, 12:50:19 »
Zoals ik hierboven al schreef, dan komt deze ook in je rechtermuis menu.

Citaat
Overigens kan je ook als je een pdf wil topenen met master pdf edtiro, er met je rechtermuiknop op klikken, en dan kiezen voor Openen met en daarna Andere toepassen en dan kies je hem uit de hele lijst die je krijgt te zien. Staat hij daar dan niet bij, dan kan je via daar ook je eigen toepassing aan de lijst toevoegen.

Aanvulling: via eigen toepassing ga je naar bestandsysteem-> usr -> bin en dan master pdf editor kiezen.

Ik weet wel hoe ik een ander programma in menu 'Openen met' moet krijgen ;) , maar het 'probleem' is dat Master PDF Editor niet voorkomt in de lijst met toe te voegen programma's en er ook geen mogelijkheid is om het in die lijst te krijgen. Een knop 'Eigen toepassing' bestaat niet in (mijn) Ubuntu 12.04. Jij gebruikt Mint, dat zal het verschil wel zijn.

Kies ik in het rechtermuisknopmenu van een pdf 'Openen met', 'Andere toepassing...', dan krijg ik een lijstje met programma's. Daar staat Master PDF Editor niet tussen.
Onderaan het venster staat de knop 'Andere toepassingen tonen'. Klik ik daarop, dan kan ik kiezen uit een waslijst aan programma's, waar Master niet tussen staat en ik alleen de keuze heb uit de knoppen 'Online toepassingen zoeken', 'Annuleren' en 'Selecteren'.

Natuurlijk is het geen groot probleem, want vanuit Master PDF Editor kan een pdf gewoon geopend worden, maar op een pdf dubbelklikken om te openen, gaat uiteraard sneller.  :)


Edit: heb het net ook nog geprobeerd via de Eigenschappen van een pdf. Op het tabblad 'Openen met' zou je een programma moeten kunnen toevoegen, maar de knop 'Toevoegen' is niet aktief. Dus ook via die weg lukt het niet.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/13, 12:58:29 door Mikkel »

Offline Alexis

  • Lid
Re: PDF reader
« Reactie #16 Gepost op: 2014/05/16, 23:16:30 »
Tot mijn spijt moet ik melden dat "Master PDF Editor" nergens te vinden is, ook niet onder "Online toepassingen tonen". Ook "andere toepassingen zoeken" daarna geeft geen oplossing.  Wat doe ik nu?

Re: PDF reader
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/29, 14:42:11 »
Het is me eindelijk gelukt door maar eens te kijken op askubuntu.com en het was eigenlijk supersimpel.
Zie onderstaande 2 posts (wel in die volgorde lezen en eventueel uitvoeren, anders werkt het niet)

http://askubuntu.com/questions/480790/how-to-make-master-pdf-editor-the-default-for-pdf-files/480803#480803

http://askubuntu.com/questions/488034/making-master-pdf-editor-default-for-pdf-files

Succes ermee!!!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: PDF reader
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/29, 17:29:44 »
dickmienis, bedankt hiervoor! :D Heb alleen nog wel iets moeten aanpassen in dat te kopiëren en plakken tekstblok, want nadat ik via het rechtermuisknopmenu van een pdf, in de lijst 'Andere toepassingen tonen' Master PDF Editor had geselecteerd en op de knop Selecteren had gedrukt, verscheen er een venstertje met de boodschap dat 'opt/master-pdf-editor/pdfeditor' niet gevonden kon worden. ???

Wat bleek, in opt/master-pdf-editor stonden wél een master-pdf-editor en een .png met dezelfde naam. Nadat ik deze twee regels:
Exec=/opt/master-pdf-editor/pdfeditor %f
Icon=/opt/master-pdf-editor/pdfeditor.png
had gewijzigd in:
Exec=/opt/master-pdf-editor/master-pdf-editor %f
Icon=/opt/master-pdf-editor/master-pdf-editor.png
werkt het spul echter wél.
Master PDF Editor staat nu in het rechtermuisknopmenu van een pdf en start probleemloos op.  ^-^

Offline Henkp

  • Lid
Re: PDF reader
« Reactie #19 Gepost op: 2014/07/29, 17:30:25 »
@femke98, hoe zit dat uiteindelijk met de registratie van dat programma, daar er in de handleiding staat dat je het 30 dagen mag uit proberen.
En bij de installatie gaf het aan dat het niet vrij is?
Of kan je gratis je eigen registreren en dat je de key via je e-mail dan krijg, en hem dan er handmatig in moet voeren in dat programma. 

Offline Henkp

  • Lid
Re: PDF reader
« Reactie #20 Gepost op: 2014/07/29, 19:05:57 »
Het is me eindelijk gelukt door maar eens te kijken op askubuntu.com en het was eigenlijk supersimpel.
Zie onderstaande 2 posts (wel in die volgorde lezen en eventueel uitvoeren, anders werkt het niet)

http://askubuntu.com/questions/480790/how-to-make-master-pdf-editor-the-default-for-pdf-files/480803#480803

http://askubuntu.com/questions/488034/making-master-pdf-editor-default-for-pdf-files

Succes ermee!!!

In mijn reactie #18 Gepost op: 13 mei 2014, 10:03:24 »
beschreef ik al hoe je dit kon realiseren.

Wel mooi dat het gelukt is.

Bedankt femke98, daar je uitleg bij mij wel tegelijk werkt. En die van die 2 bovenstaande linken niet.

Offline Henkp

  • Lid
Re: PDF reader
« Reactie #21 Gepost op: 2014/07/29, 19:10:17 »
@femke98, hoe zit dat uiteindelijk met de registratie van dat programma, daar er in de handleiding staat dat je het 30 dagen mag uit proberen.
En bij de installatie gaf het aan dat het niet vrij is?
Of kan je gratis je eigen registreren en dat je de key via je e-mail dan krijg, en hem dan er handmatig in moet voeren in dat programma.
Het proggie is gewoon gratis! Heb je het wel gewoon van de eigen website gehaald?
En je hoeft je helemaal niet te registreren!

Ik heb het van die Site gehaald waar van je hier de link had geplaatst.
Maar dan zal het wel goed zijn, het ziet er in ieder geval zeer goed uit.

Bedankt voor de te nemen moeite.