Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)  (gelezen 3085 keer)

Offline Asperger

  • Lid
Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Gepost op: 2009/11/03, 23:35:13 »
Hoi,

Ik liep hier tegenaan:

http://www.playdeb.net/updates/#how_to_install

Weet iemand of dit betrouwbaar is?
Een bult spelletjes maar moet wel te vertrouwen zijn.
Dan zou het bovendien beter zijn als die spellen op een CD of DVD te zetten zijn...
Weet iemand dan bij toeval of er een site is als deze waar veel spellen te downloaden zijn ?
Liefst met een makkelijke installatieprocedure.
Alvast bedankt !
Groetjes,

HA.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/03, 23:38:29 »
Volgens mij wel, waarbij spellen als het daar genoemde Nexuiz ook in de repo's staan.

Re: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/04, 07:29:13 »
Deze site is betrouwbaar. ;)

Re: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/04, 10:13:14 »
Deze site komt van de zelfde makers als GetDEB.
Dus het zou wel te vertrouwen zijn.
Zolang je maar geen Ultramatix installeert. :-P

Offline track

  • Lid
Re: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/04, 10:20:20 »
Hoe dan ook, zo'n site haalt zijn .deb-jes vanuit allerlei bronnen bij elkaar,
net als de gebruikelijke Win..-gebaseerde sites.
Vandaar is er absoluut niet de veiligheid die je bij de repo's hebt.  (voor die Linux bekend staat)

n.b.: is er überhaupt een controle door certificaten ??   Dat de pakketten niet "gepimpt" zijn ??

Dus, als iemand een rootkit of virus voor Linux wil lanceren zal hij dat vrijwel zeker
via een site zoals deze doen.  Vandaar zal ik zeker zo min mogelijk vanaf een dergelijke site ophalen.
Echt zo min mogelijk !  (eigenlijk een no-go ...)
Anders zit je gauw met het zwakke punt van Linux te kampen: met "het probleem tussen scherm en stoel" !

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 10:23:44 door track »

Re: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/04, 13:32:07 »
Hoe dan ook, zo'n site haalt zijn .deb-jes vanuit allerlei bronnen bij elkaar,
net als de gebruikelijke Win..-gebaseerde sites.
Vandaar is er absoluut niet de veiligheid die je bij de repo's hebt.  (voor die Linux bekend staat)

n.b.: is er überhaupt een controle door certificaten ??   Dat de pakketten niet "gepimpt" zijn ??

Dus, als iemand een rootkit of virus voor Linux wil lanceren zal hij dat vrijwel zeker
via een site zoals deze doen.  Vandaar zal ik zeker zo min mogelijk vanaf een dergelijke site ophalen.
Echt zo min mogelijk !  (eigenlijk een no-go ...)
Anders zit je gauw met het zwakke punt van Linux te kampen: met "het probleem tussen scherm en stoel" !

track

Het is van de makers van get-deb!
Als die iets kwaadaardigs zouden willen doen zou dat toch al gebeurt zijn?  :|

Offline track

  • Lid
Re: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/04, 13:53:43 »
Nee sorry, ik had niet goed gekeken.

Zij voldoen inderdaad aan de eisen die je aan een betrouwbare softwarebron voor Uby moet stellen:
1. Een betrouwbare ploeg, geen ongecontrolleerde upload naar die site. (zover ik kan zien uiteraard)
2. Beveilgde download.  Zij gebruiken inderdaad een certificaat.  Dat is belangrijk opdat niemand de download kan kapen.

Mijn vorige kreten zijn dus alleen van toepassing bij sites die niet aan deze eisen voldoen.

track


p.s.: een  .deb biedt opzich nog helemaal geen beveiliging.  Het is maar een container met installatiescript.  Die kan van alles bevatten.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 13:55:57 door track »

Re: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/04, 14:21:43 »
Hoe dan ook, zo'n site haalt zijn .deb-jes vanuit allerlei bronnen bij elkaar,
net als de gebruikelijke Win..-gebaseerde sites.
Vandaar is er absoluut niet de veiligheid die je bij de repo's hebt.  (voor die Linux bekend staat)

n.b.: is er überhaupt een controle door certificaten ??   Dat de pakketten niet "gepimpt" zijn ??

Dus, als iemand een rootkit of virus voor Linux wil lanceren zal hij dat vrijwel zeker
via een site zoals deze doen.  Vandaar zal ik zeker zo min mogelijk vanaf een dergelijke site ophalen.
Echt zo min mogelijk !  (eigenlijk een no-go ...)
Anders zit je gauw met het zwakke punt van Linux te kampen: met "het probleem tussen scherm en stoel" !

track
Track, bewust zijn van veiligheidsrisico's is prima, maar paranoïde achter je computer zitten uit angst voor gevaarlijke software is ook een kunst. Ik gebruik deze dienst regelmatig en ik ben er tevreden mee. Daarom vertrouw ik deze mensen. Als je niemand en niets vertrouwt, dan kun je maar beter niet met de computer werken :P

Offline Asperger

  • Lid
Re: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/04, 14:21:55 »

Zij voldoen inderdaad aan de eisen die je aan een betrouwbare softwarebron voor Uby moet stellen:
1. Een betrouwbare ploeg, geen ongecontrolleerde upload naar die site. (zover ik kan zien uiteraard)
2. Beveilgde download.  Zij gebruiken inderdaad een certificaat.  Dat is belangrijk opdat niemand de download kan kapen.



Hoe kan ik een site herkennen als aan deze eisen voldoend ?

Offline track

  • Lid
Re: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/04, 14:31:36 »
Bij 1. zou ik de "About us" precies belijken en kijken of er bekende namen achter staan.
Vaak zijn er ook verwijzingen elders op het i'net.
In twijfel verklapt ook een "whois" van de desbetreffende site iets over zijn achtergrond.

2. zie je zelf op de site van jouw link.  Een certificaat plus beveilgde download. (slotje in de browser)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 14:33:45 door track »

Offline Asperger

  • Lid
Re: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/04, 15:11:32 »
Dank je voor de raadgevingen.
Enig probleem is die bekende namen, ik ben nog niet zo thuis in wie wel en wie niet, dus dat kan een probleem zijn vrees ik.
Is misschien ook wel weer een oplossing voor...
Ik kan in elk geval alvast iets zien.
Bedankt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/04, 16:04:47 »
Bij 1. zou ik de "About us" precies belijken en kijken of er bekende namen achter staan.
Op http://www.playdeb.net/about/ staan helemaal geen namen.
In twijfel verklapt ook een "whois" van de desbetreffende site iets over zijn achtergrond.
De whois-pagina (http://samspade.org/whois/playdeb.net) geeft aan dat het adres is geregistreerd bij joker.com. Maar volgens mij kan iedereen daar een adres aanvragen dus wat zegt dit?
2. zie je zelf op de site van jouw link.  Een certificaat plus beveilgde download. (slotje in de browser)
Een slotje geeft aan dat de server voor https is geconfigureerd. Maar dat kan iedereen met behulp van de wiki:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WebserverHttps
En ik zie geen slotje bij PlayDeb.net.

Toch meen ik dat deze server veilig is:  Het werkt heel anders dan "we" gewend zijn van Windows. Als je op "install this now" klikt wordt er een apt:link geopend. De software wordt via je eigen apt-get, uit je eigen softwarebronnen geïnstalleerd. Daarom moet je ook een (1) keer een nieuwe softwarebron (deb http://archive.getdeb.net/ubuntu karmic-getdeb games) toevoegen zoals bovenaan staat beschreven.

De werkelijke software komt dus uit een pakketbron van getdeb.net. En als ik onderaan de pagina http://www.getdeb.net/ kijk lees ik: © 2008 Canonical Ltd. Ubuntu and Canonical are registered trademarks of Canonical Ltd.. Dit lijkt dus wel OK.

Goed dat de vraag wordt gesteld! Zomaar software installeren uit onbekende bron kan een serieus risico geven.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Asperger

  • Lid
Re: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/04, 16:15:16 »
Zo zien we wel weer dat het heel erg fijn is dat er een goed ondersteunend forum bestaat waar mensen elkaar kunnen helpen.
Er zijn bijna altijd wel mensen die ervaring hebben of inzicht hebben in hetgeen gevraagd wordt.
Ik weet nu in elk geval dat ik gerust spellen daar kan ophalen.
Er blijft dan nog één vraag over: Kan ik gewenste spellen op CD zetten ?
Ik wil daarbij niet heel vaak een zoekterm moeten ingeven, als ik veel variatie wil heb ik dus veel spellen geinstalleerd staan, maar voor het zover is...
En op CD zetten geeft voordeel bij situaties waarin je geen internet hebt en toch moet/wil installeren.
Als je een Vodafone Mobile Internet mogelijkheid hebt met Huawei modem bijvoorbeeld.
Er is vast iemand die daar ook een antwoord op heeft.

Misschien een selectiemogelijkheid zoals op die spellensite maar dan voor pakketten die je ophaalt ? (getdeb blijkt het te hebben !)
Misschien iemand die weet hoe ik een Huawei (?) K-3760 modem aan het werk krijg in ubuntu ? (Hardy .3 en Karmic)

Re: Is deze site wel betrouwbaar ??? (Games site)
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/04, 20:33:03 »
@track: Playdeb haalt niet van allerlei bronnen de .deb-jes bij elkaar, Playdeb maakt eigen debjes. Dat doen ze bij GetDeb ook (zoals al eerder gezegd: Playdeb en GetDeb zijn van dezelfde makers).

Playdeb is volkomen veilig :)