Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost in Jaunty!] Ubuntu geweldig, draadloos minder (Atheros AR5007EG)  (gelezen 2359 keer)

Deze chip werkte voor mij niet met 8.10 maar sinds 9.04 is het opgelost  :D

Goedenavond allen,

Ik ben net nieuw met Ubuntu en heb het eerst op m'n pa z'n laptop geinstalleerd met Wubi. Dat ging helemaal perfect, een tijdje mee lopen spelen en ik begon al echt een voorliefde voor Linux Ubuntu te krijgen.

Ik wilde al een tijdje een eigen systeem dus een Fujitsu Siemens Pi2540 gekocht met een OEM Vista home premium

Dus het eerste wat ik daarmee ging proberen was Ubuntu, om mogelijk helemaal te switchen. Maar deze laptop blijkt een Atheros AR5007EG te hebben voor wireless, en dat blijkt dus problemen te geven. Diverse sites af gezocht naar de correcte oplossing, maar de meeste verhalen over madwifi hebben dode links. Uiteindelijk wel aan de praat gekregen door vanaf de CD de Linux Backport modules te installeren. Jippie, eindelijk internet, toen kon ik iets van 200 updates uitvoeren, gelijk maar ff doen zou je zeggen, maar daarna was het weer bingo, geen draadloos meer.

Ik kon na het installeren van die backports de Atheros 5xxx driver kiezen, die deed het dus maar na die updates wassie weer weg.

Zou dit in de release van komende april opgelost kunnen zijn? Ik zit nu op 8.10.

Alvast veel dank voor jullie tijd.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/26, 13:23:36 door Sander M »


Re: Ubuntu geweldig, draadloos minder (Atheros AR5007EG)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/02, 20:14:18 »
Dag Sander,

In Ubuntu8.10 steekt een probleem waardoor de Atheros AR5007EG niet werkt. Dit probleem werd gemeld in launchpad:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/213318

Onderaan dit bugreport staat een oplossing beschreven door  Wesley Velroij. Ik vrees dat je driver zal moeten downloaden (bvb. op een andere pc), dan op je eigen pc plaatsen (met bvb. usb-stick of in geval van dual boot door een drive te mounten).

Het compileren houdt meestal volgende stappen in:

1. Ontpakken (je kan dat gemakkelijk doen door in Nautilus op het bestand met de rechtermuisknop aan te klikken. Daarna Hier uitpakken.
2. Make (compileren)
3. Sudo make install (installeren)

Indien je de code ontpakt hebt, vind je altijd een beschrijving hoe je de driver dient te builden en te installeren.

Cross your fingers!

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu geweldig, draadloos minder (Atheros AR5007EG)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/02, 20:39:47 »
Sander M

lees onderstaande link door daar worden 2 stappen plannen beschreven waarvan er een risico vol is maar dat had je zelf al ondervonden  ;)

http://sites.google.com/site/computertip/atheros
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Ubuntu geweldig, draadloos minder (Atheros AR5007EG)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/02, 23:15:01 »
Bedankt voor alle snelle reacties, keep them coming  XD
Ik ga hier zo snel mogelijk mee aan de slag.
Weet iemand of deze issue op de kalender staat om gefixt te worden in 9.10?

Re: Ubuntu geweldig, draadloos minder (Atheros AR5007EG)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/05, 11:59:33 »
opzich kleine moeite hoor die HAL drivers installeren.
Als tip geef ik je wel mee om ze te bewaren op de laptop.

Als je namelijk een kernel update krijgt moet je ze weer even in de kernel laden. Niks vervelender om na een update je laptop aan te zetten en tot de conclusie te komen dat je geen inet hebt en wederom opzoek moet naar die hal driver. (wat ik dus wel 10x heb moeten doen lol)

Re: Ubuntu geweldig, draadloos minder (Atheros AR5007EG)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/12, 20:46:54 »
De tip van Drummies werkt bij mijn Acer aspire one met de Atheros AR5007EG perfect! Wel goed opletten, maar hij draait nu draadloos als een tierelier.

Bedankt!
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: Ubuntu geweldig, draadloos minder (Atheros AR5007EG)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/18, 00:24:51 »
Het kan inderdaad wel heb ik ondervonden met de backports. Maar is dit iets wat gefixed gaat worden in 9.04, weet iemand dat?
Ik weet dat dit vloeken in de kerk is maar ik post dit vanaf PClinuxOS 2009, die herkende m'n kaartje direct.

Groets Sander

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Ubuntu geweldig, draadloos minder (Atheros AR5007EG)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/18, 08:04:29 »
Klopt.. geen enkele Ubuntu-achtige herkent die chip. Alle andere distro's wel! Geldt ook voor sommige videokaarten. Da's toch wat minder sterk van Ubuntu, eerlijk gezegd.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Even ter info:

Sinds een verse installatie van Jaunty 9.04 afgelopen donderdag werkt de Atheros AR5007EG als de welbesproken tiet op mijn laptop.
Nu kan ik eindelijk gewoon gebruik maken van Ubuntu zonder internet klachten  XD