Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] grub update lijkt mislukt???  (gelezen 1684 keer)

[OPGELOST] grub update lijkt mislukt???
« Gepost op: 2011/06/18, 19:27:19 »
Beste mensen,

Ik kreeg vandaag via de update-beheerder een update van grub en grub-pc.
Sinds ik die verwerkt heb, duurt het echt minuten lang, voordat hij opstart.
Dat wil zeggen:
- ik krijg mijn moederbord-scherm te zien
- het duurt een minuut of 2 tot 3 voordat het scherm op zwart gaat
- na nog een minuut krijg ik een grub-menu te zien, waarin elke toetsaanslag met een vertraging van 30 seconden verwerkt wordt
- na een keuze gemaakt te hebben, gaat het beeld op zwart
- dan duurt het wederom 2 tot 3 minuten, voordat hij begint met het opstarten van het gekozen systeem

Eenmaal in Ubuntu aanbeland, werkt alles normaal (voorzover ik het kan overzien).

Mijn PC is 2-voudig opstartbaar:
- Ubuntu 10.04 LTS
- Windows 7 Ultimate

Heeft iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 2011/06/20, 19:34:12 door Steven Klein Haneveld »

Offline brent8800

  • Lid
Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/18, 19:32:50 »
Ubuntu 14.04 LTS

Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/18, 20:39:37 »
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/grub-pc-update/  , zelfde  verhaal ;)

Excuus, maar ik denk niet dat daar hetzelfde aan de hand is.

De topicstarter aldaar kreeg direct na de update een keuze-menuutje ofzo van Grub.

Dat heb ik niet gezien. Ik hoef het ook niet te zien. Als er een update is, haal ik hem gewoon binnen.

In dit geval lijkt de update echter voor problemen te zorgen, dus ik dacht, misschien weet iemand hier hoe ik de update moet terugdraaien.

Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/18, 20:47:29 »
Ben wel benieuwd welke versie er nu op je systeem staat.
Typ het volgende eens in de terminal grub-install -vVoor 10.04 zou dit op dit moment GNU GRUB 1.98-1ubuntu12 moeten zijn.

Geef ook eens de output van sudo debconf-show grub-pcEn dan gaat het vooral om de voldgende info na dit item 'grub-pc/install_devices:'
« Laatst bewerkt op: 2011/06/18, 20:55:15 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/18, 21:15:04 »
Wat je ook nog zou kunnen proberen, waarop hij blijft hangen tijdens de start na het Grub menu.
Dit doe je door met ALT-F2 en het volgende in te typen gksu gedit /etc/default/grub.
Dan kom je in de defaults van Grub terecht en hier zet je een hash(#) voor de regel GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash" en save het file.
Daarna geef je in de terminal sudo update-grub en voer dan eens een herstart uit.
Nu vliegt er een hoop info over je scherm, maar tevens kun je kijken waarop hij lang blijft hangen.

UPDATE: Een bugreport die al wat ouder is lijkt een beetje op je probleem: https://bugs.launchpad.net/grub/+bug/247960
« Laatst bewerkt op: 2011/06/18, 21:17:55 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/18, 22:48:32 »
@ donpedroII,

Bedankt, ik kom hier later op terug, want ik zit nu in het andere systeem......

Citaat van: donpedroII
UPDATE: Een bugreport die al wat ouder is lijkt een beetje op je probleem: https://bugs.launchpad.net/grub/+bug/247960
Inderdaad.
Alleen lijkt het daar te gaan om een enorme vertraging na het GRUBmenu, terwijl bij mij de vertraging al daar is voordat GRUB geladen is.

Het blijft een vreemde kwestie.

Ik zal straks, of anders morgen, even de versie van GRUB weergeven.

Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/19, 07:14:45 »
Hierbij de output van de verschillende terminal-opdrachten:

steven@desktop:~$ grub-install -v
grub-install (GNU GRUB 1.98-1ubuntu12)

Ik heb dus nog de legacy?

kukeleku@desktopslk:~$ sudo debconf-show grub-pc
[sudo] password for kukeleku:
  grub-pc/kopt_extracted: false
  grub2/kfreebsd_cmdline:
* grub-pc/install_devices: /dev/disk/by-id/ata-SAMSUNG_HD502HJ_S20BJ9CZ403006
  grub-pc/postrm_purge_boot_grub: false
  grub-pc/disk_description:
* grub2/linux_cmdline:
  grub-pc/install_devices_empty: false
  grub2/kfreebsd_cmdline_default: quiet
  grub-pc/partition_description:
  grub-pc/install_devices_failed: false
  grub-pc/install_devices_disks_changed:
* grub2/linux_cmdline_default: quiet splash
  grub-pc/chainload_from_menu.lst: true
  grub-pc/hidden_timeout: false
  grub-pc/timeout: 10

Toch GRUB 2???

Citaat van: donpedroII
Wat je ook nog zou kunnen proberen, waarop hij blijft hangen tijdens de start na het Grub menu.
Dit doe je door met ALT-F2 en het volgende in te typen gksu gedit /etc/default/grub.
Dan kom je in de defaults van Grub terecht en hier zet je een hash(#) voor de regel GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash" en save het file.
Daarna geef je in de terminal sudo update-grub en voer dan eens een herstart uit.
Nu vliegt er een hoop info over je scherm, maar tevens kun je kijken waarop hij lang blijft hangen.

OK, heb het hekje # voor de betreffende regel geplaatst en sudo update-grub uitgevoerd.

Bij herstart: zelfde vertraging weer.
De bewuste tekst gaat echter (na de nodige minuten wachten) supersnel over mijn scherm.
De vertragingen treden alleen daarvóór op.

Heb ik hiermee nu uitgesloten dat het aan GRUB ligt?
Is het dan een ouderwets probleem in mijn hardware?
« Laatst bewerkt op: 2011/06/19, 07:40:02 door Steven Klein Haneveld »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/19, 08:03:36 »
Misschien een BIOS die je hardware niet slikt?

Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/19, 08:18:16 »
Graag goed lezen:

Ik kreeg vandaag via de update-beheerder een update van grub en grub-pc.
Sinds ik die verwerkt heb, duurt het echt minuten lang, voordat hij opstart.

Daarvoor draaide hij als een zonnetje.

Met Windows ook geen problemen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/19, 08:23:04 »
Sorry hoor, rustig.

Je stelde zelf al voor:
Citaat van: jou
Heb ik hiermee nu uitgesloten dat het aan GRUB ligt?
Is het dan een ouderwets probleem in mijn hardware?

Dus stelde ik voor
Citaat van: mij
Misschien een bios die de hardware niet slikt

Maar goed, ik houd mijn mond al.

Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/19, 10:46:31 »
Wees gerust, je hebt Grub2.
Versie 0.98 = Grub Legacy en 1.98 = Grub2.

Waar het een beetje op lijkt is dat er iets niet goed zit met de verwijzing naar de schijf welke Grub moet aanspreken.
Het lijkt erop dat hij aan het zoeken is naar de schijf waarop hij zijn bestanden zou moeten vinden.
Het menu komt uit de /boot/grub maar ook de verwijzing naar de op te starten disk komt uit /boot/grub/grub.cfg.

De volgende regel moet je even controleren of dit daadwerkelijk de drive is waar de /boot folder op staat.
grub-pc/install_devices: /dev/disk/by-id/ata-SAMSUNG_HD502HJ_S20BJ9CZ403006Dit kun je eenvoudig zien via Disk Utility in je System -> Administration menu.
Hier kun je dan gelijk kijken welk device het is ( sda of sdb .. )

Door nu in de Terminal het volgende op te geven kun je kijken of je hierboven gevonden partitie UUID overeenkomt met wat in je Grub menu staat. sudo blkid
Open dan je Grub.cfg nogmaals en vergelijk je gevonden waarden.

Mocht je een mooi overzicht in 1 keer willen hebben, kun je gebruik maken van Boot_info_script. Hoe je die moet gebruiken staat op de pagina.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/19, 11:42:42 »
Heb je al eens geprobeerd om Grub te 'herstellen' via de LiveCD ?
Misschien lost het je probleem wel op !

Wat nuttige info over dat herstelproces: http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-herstellen-de-Windows-CD-of-Wi

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/19, 11:54:04 »
Topicstarter van het andere topic meld zich even: met mijn GRUB merkte ik geen verschil vandaag. Hij werkt naar mijn kennis gewoon perfect, dus inderdaad iets heel anders aan de hand.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/19, 12:55:09 »
Je kan ook Grub repareren met dit programma http://www.webupd8.org/2011/06/boot-repair-fix-ubuntu-boot-issues.html

Boot-Repair is a GUI tool to repair various boot issues you may encounter in Ubuntu like when installing Windows or another Linux distribution and you can't boot Ubuntu or GRUB is not displayed anymore, some upgrade breaks GRUB, etc.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/19, 14:37:04 »
Allemaal bedankt voor het meedenken.

Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen:
ik begin sterk te twijfelen, of de fout bij GRUB ligt.

Vanmorgen vroeg starte alles ineens helemaal goed door. Vervolgens deed ik een herstart - gevolg: enorme vertraging en 10 minuten wacht-tijd.
Zojuist zet ik de pc weer aan (na enkele uren van "rust"): hij start ineens helemaal door en in een oogwenk zit ik op dit forum. Het lijkt dus gewoon te spoken in mijn systeem :-)

Citaat van: donpedroII
Wees gerust, je hebt Grub2.
Versie 0.98 = Grub Legacy en 1.98 = Grub2.
Bedankt voor de geruststelling. Dat scheelt alweer.

Citaat van: donpedroII
De volgende regel moet je even controleren of dit daadwerkelijk de drive is waar de /boot folder op staat.
grub-pc/install_devices: /dev/disk/by-id/ata-SAMSUNG_HD502HJ_S20BJ9CZ403006Dit kun je eenvoudig zien via Disk Utility in je System -> Administration menu.
Hier kun je dan gelijk kijken welk device het is ( sda of sdb .. )

Door nu in de Terminal het volgende op te geven kun je kijken of je hierboven gevonden partitie UUID overeenkomt met wat in je Grub menu staat. sudo blkid
Open dan je Grub.cfg nogmaals en vergelijk je gevonden waarden.

Mocht je een mooi overzicht in 1 keer willen hebben, kun je gebruik maken van Boot_info_script. Hoe je die moet gebruiken staat op de pagina.
Voor de zekerheid heb ik het boot-info_script toch maar gedraaid.
In de bijlage de resultaten (RESULTS.txt).

Om te beginnen: het lijkt erop, dat GRUB op beide schijven is geïnstalleerd? ???
Curieuze zaak.

Waar moet ik verder naar kijken?

Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/19, 20:45:31 »
Op zich ziet de zaak er, uitgaande van de result.txt, goed uit.
Denk dat de zorgen over dat Grub in beide MBR staat niet iets is om in eerste plaats zorgen over te maken.
De opmerking dat Grub opzoek gaat naar de core.img op die schijf laat dat wel goedgaan.
Tevens zie je helemaal onderaan waarmee Grub aan de slag gaat en die staat netjes op 'sdb'.

Wat jezelf nu ook al aangeeft, lijkt er eerder iets anders aan de hand, zeker als hij nu plotseling wel normaal opstart.
Ik zou zeggen, kijk eens alle connecties van je HD binnen in de kast eens na of er niet iets los zit.
Of sluit alles eens opnieuw aan door het los te halen en opnieuw aan te sluiten.

We horen het wel.
Succes.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: grub update lijkt mislukt???
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/20, 19:33:43 »
@ donpedroII,

Bedankt voor je hulp, echt waar. Ik ben weer wat wijzer geworden!

Voor dit specifieke zaakje houd ik het erop, dat er iets anders aan de hand is. Iets vreemds, want alles lijkt gewoon goed aangesloten. Hij wordt ook niet te warm, want 40 graden vind ik niet warm. Ik houd het op metaalmoeheid of voorjaars-incidenten ofzo :D

Wat mij betreft: opgelost. Nogmaals bedankt donpedroII!!

Groetend,
Steven