Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gparted Grub error 17 direct na reboot installatie 7.04  (gelezen 9385 keer)

marky

  • Gast
Gparted Grub error 17 direct na reboot installatie 7.04
« Gepost op: 2007/04/29, 20:53:58 »
Hoi,
ik ben een verschrikkelijke newbie op Linux/ubuntu maar heb nu eindelijk de stoute schoenen aangetrokken. Met hulp van de handleiding heb ik ubuntu naast windows xp geinstalleerd. E.e.a. week iets af van de installatiebeschrijving, maar volgens mij heb ik het wel goed gedaan. Toch krijg ik direct tijdens het opstarten direct na de installatie de Grub error 17. Ik heb de installatie 2 keer doorlopen.
Ik had al 2 partities, waar XP op C was geinstalleerd. D heb ik leeg gegooid en de hele partitie verwijderd. Vervolgens de Live CD van Feisty erin en installeren maar.
Bij de config heb ik de volgende keuzes gemaakt:
Ik heb voor handmatig instellen gekozen omdat de handleiding dit aangaf en de volgende indeling gedaan (dit is wat ik nu zie als ik met de live CD geboot heb (system/beheer/Gnome partitiebewerker):
Partition | Filesystem | Size | Used | Unused | Flags
/dev/hda1 | NTFS | 48,83 GiB | 47,59 GiB | 1,24 GiB | Boot     (De windows partitie, de partitie is primairy)
/dev/hda2 | ext3 | 23,28 GiB | 2,45 GiB | 20,83 GiB |              (Primairy partitie waarop ubuntu is geinstalleerd), koppelpunt == /
Dan een extend (dev/hda4 van 112,81 GiB) met de volgende logische stations
/dev/hda6 | Fat 32 | 103,48 GiB | 20,07 MiB | 103,46 GiB |      (partitie bedoeld voor gezamenlijk gebruik)
/dev/hda5 | ext3 | 9,32 Gib | 1,45 GiB | 7,87 GiB |                  (partitie voor home, met koppelpunt /home)
Tot slot nog een primairy:
/dev/hda3 | linux-swap | 1,39 GiB | --- | --- |                           (swap partitie)

De Live CD ziet dus alles, maar ik kan nu dus ook alleen maar met de Live CD werken. Heb ik iets fout gedaan? en hoe herstel ik dit nu? Nogmaals, ik ben een echte newbie, en het enige dat ik logisch vind, is dat de Live CD er nu niet uit wil, omdat deze gemount is.
Alvast bedankt voor het lezen en meedenken met mijn "probleem".

Mark Lunding

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gparted Grub error 17 direct na reboot installatie 7.04
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/29, 21:05:05 »
OK. Probeer eens dit:

*      Start de computer vanaf de Ubuntu LiveCD.
*      Open een terminalschermpje (Applications - Hulpmiddelen - Terminalvenster).
*      Typ "sudo grub" (zonder aanhalingstekens uiteraard....) en druk op Enter. Dit start Grub zelf op.
*      Typ "root (hd0,1)" en druk op Enter (omdat je Linux rootpartitie op hda2 staat. Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit. Grub telt vanaf 0, vandaar.
*      Typ "setup (hd0)" en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
*      Verlaat Grub door "quit" in te tikken en op Enter te drukken.
*      Herstart de computer.

Helpt dit?

Groet, Pjotr.

marky

  • Gast
Gparted Grub error 17 direct na reboot installatie 7.04
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/29, 21:36:26 »
Pjotr,
Allereerst bedankt voor je reactie natuurlijk. Ik heb exact gedaan wat je aangaf, en kreeg ook de volgende melding van Grub.

Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes
 Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes
 Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes
 Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd0)"...  17 sectors are embedded.
succeeded
 Running "install /boot/grub/stage1 (hd0) (hd0)1+17 p (hd0,1)/boot/grub/stage2
/boot/grub/menu.lst"... succeeded
Done.

Daarna de netjes afgesloten. Tijdens opnieuw opstarten krijg ik echter nog steeds de foutmelding.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gparted Grub error 17 direct na reboot installatie 7.04
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/29, 22:24:05 »
Jammer, maar geef de moed niet op. We komen er waarschijnlijk wel uit.

Wat voor harde schijf zit erin? Is het er één of meerdere? In geval van meerdere: is het een RAID-configuratie?

Als slechts één: is het een IDE schijf of een SATA schijf?

marky

  • Gast
Gparted Grub error 17 direct na reboot installatie 7.04
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/29, 22:36:13 »
Er zit 1 IDE schijf in. Het is een niet al te nieuwe PC, Het gaat om Fijitsu-Siemens Valeo C. Dat is een media Center, die bij mij eigenlijk alleen als desktop PC dienst heeft gedaan. De DVD brander is de slave van de Harde schijf. Ik heb ook een USB externe Harde schijf.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gparted Grub error 17 direct na reboot installatie 7.04
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/29, 23:16:08 »
OK. Doe eens dit:
- ontkoppel de USB externe harde schijf, en hou hem ontkoppeld tot na een succesvolle installatie op de IDE schijf.
- zorg dat je geen statische electriciteit in je vingers hebt (regelmatig even radiator aanraken of zo)
- schroef de PC-kast open en controleer de jumper-instelling van de harde schijf. Ook die van de DVD-brander. Op de achterkant van de harde schijf (en van de DVD-brander) zit de jumper. Belangrijk: de harde schijf moet met zijn jumper op Master staan, en de DVD-brander met z'n jumper op Slave. Is dit niet zo, wijzig het dan.

Nog beter: als je een IDE-kabel over hebt, geef de DVD-brander dan een eigen kabel en een eigen aansluiting op het moederbord. IDE-kabel van harde schijf in gleuf IDE-O en die van de DVD-brander in gleuf IDE-1. Beide apparaten dan op Master zetten.

Daarna even BIOS setup oproepen en het BIOS de nieuwe hardware-indeling laten herkennen.

Daarna Ubuntu opnieuw installeren.

marky

  • Gast
Gparted Grub error 17 direct na reboot installatie 7.04
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/30, 15:14:43 »
Pjotr,
Ik zeg het nu alvast, bedankt dat je me aan de oplossing geholpen hebt. Voor alle duidelijkheid nu nog even dat wat ik dus gedaan heb om tot de oplossing te komen.

De externe schijf stond nog niet aan dus dat heb ik zo gelaten.
Daarna de PC open geschroeft. Dit was meteen een mooi moment om het hele bureau op te ruimen.
Vervolgens dus gekeken, en in het kleine kastje dat ik gebruik was dus wel ruimte voor 2 IDE kabels, want harde schijf en CD-ROM zaten beiden op een aparte kabel. De harde schijf zit netjes op een ultra ATA kabel, en op de schijf staat ook netjes vermeld dat je dan eigenlijk de schijf op cable select moet zetten. Ik heb toch de harde schijf op master gezet.
Vervolgens een reboot, en in de bios de schijven geforceerd opnieuw laten zoeken. opslaan en opnieuw opstarten.
Omdat ik nieuwschierig was, toch eerst zonder de Live CD, en wat blijkt, opnieuw installeren hoeft niet, want ik zie nu keurig netjes het scherm waar ik kan kiezen hoe ik de PC wil opstarten.
Ik heb nog niet gekeken of Windows XP ook gewoon opnieuw opstart, maar dat ga ik dus nu proberen, maar de oplossing lijkt er te zijn.
Pjotr, nogmaals bedankt voor je advies.
En morgen avond gaat deze jongen eens wat rondneuzen om te zien wat ik allemaal met Ubuntu kan.

Marky

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gparted Grub error 17 direct na reboot installatie 7.04
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/30, 16:45:05 »
Citaat van: marky
Pjotr,
Ik zeg het nu alvast, bedankt dat je me aan de oplossing geholpen hebt. Voor alle duidelijkheid nu nog even dat wat ik dus gedaan heb om tot de oplossing te komen.

De externe schijf stond nog niet aan dus dat heb ik zo gelaten.
Daarna de PC open geschroeft. Dit was meteen een mooi moment om het hele bureau op te ruimen.
Vervolgens dus gekeken, en in het kleine kastje dat ik gebruik was dus wel ruimte voor 2 IDE kabels, want harde schijf en CD-ROM zaten beiden op een aparte kabel. De harde schijf zit netjes op een ultra ATA kabel, en op de schijf staat ook netjes vermeld dat je dan eigenlijk de schijf op cable select moet zetten. Ik heb toch de harde schijf op master gezet.
Vervolgens een reboot, en in de bios de schijven geforceerd opnieuw laten zoeken. opslaan en opnieuw opstarten.
Omdat ik nieuwschierig was, toch eerst zonder de Live CD, en wat blijkt, opnieuw installeren hoeft niet, want ik zie nu keurig netjes het scherm waar ik kan kiezen hoe ik de PC wil opstarten.
Ik heb nog niet gekeken of Windows XP ook gewoon opnieuw opstart, maar dat ga ik dus nu proberen, maar de oplossing lijkt er te zijn.
Pjotr, nogmaals bedankt voor je advies.
En morgen avond gaat deze jongen eens wat rondneuzen om te zien wat ik allemaal met Ubuntu kan.

Marky
Mooi zo! Graag gedaan. Ik ben blij dat het is gelukt!