Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weinig vrije ruimte na clean install  (gelezen 1873 keer)

Activator

  • Gast
Weinig vrije ruimte na clean install
« Gepost op: 2009/11/04, 19:26:28 »
Hallo,

ik ben nieuw met Ubuntu en aangezien de nieuwe versie er was leek het mij leuk om deze te proberen. Ik heb clean install Ubuntu gedaan vanuit Windows 7 op een clean hdd van 600 GB, echter als ik kijk bij filesystem > Properties, dan staat er dat ik maar 12,4 GB heb. Heb ik iets verkeerd gedaan bij de installatie?

Met vriendelijke groet,
Activator

Re: Weinig vrije ruimte na clean install
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/04, 19:32:11 »
Hallo Activator, welkom op dit forum!

Je zegt dat je Ubuntu binnen vanuit Windows 7 hebt geïnstalleerd. Je hebt dus de knop "Binnen Windows installeren" gebruikt? Dan heb je Ubuntu geïnstalleerd met de Wubi-installer (http://wubi-installer.org/). Dit werkt meestal prima, maar soms zijn er problemen met deze manier van installeren. Ubuntu wordt namelijk in een image-bestand geïnstalleerd op de Windows-partitie en aangekoppeld door Windows, waarna Ubuntu start. Dit is dus foutgevoeliger, omdat het via Windows verloopt.

Ik denk dus dat er iets is misgegaan tijdens de ruimte-indeling. Maar je kunt het zeker voor het onzekere nemen:
Start Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Schijfgebruik eens en scan je bestandssysteem. Kun je daarvan een samenvatting hier posten en kijken welke map zoveel ruimte inneemt?

Activator

  • Gast
Re: Weinig vrije ruimte na clean install
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/04, 19:41:41 »
Ik had Ubuntu gewoon gedownload en geinstalleerd via de wubi installer (waarna hij vervolgens Ubuntu nog eens ging downloaden als imagebestand). Ik gescant naar bestandssysteem, zie screenshot.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Weinig vrije ruimte na clean install
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/04, 20:13:14 »
Total filesystem capacity: 612.3 GB ( used: 20.3 GB available: 592 GB).

De schijf die Wubi heeft gemaakt is 20GB groot. Kan je de rest van de schijf vinden onder het menu Places?

Windows staat zeker op een andere schijf?
Klik links bovenin op Documentatie

Activator

  • Gast
Re: Weinig vrije ruimte na clean install
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/04, 21:17:47 »
Nee, de rest is niet te vinden onder het menu Places, en ja, Windows staat op een 320GB harde schijf die Ubuntu ook gewoon ziet als schijf en waar ik ook gewoon in kan.

Offline track

  • Lid
Re: Weinig vrije ruimte na clean install
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/05, 19:18:22 »
Hoi Activator,

heb je het inmiddels kunnen fixen ?
Anders zou ik je toch een Dual Boot- installatie op een eigen partitie aanraden, die levert toch minder problemen op.
(bij zo'n wubi ben je ook je gehele Uby kwijt mits het ntfs-systeem van Win.. het begeeft !)

Dus beter volgens deze handleiding:  http://sites.google.com/site/computertip/installeren
en het zou mij niet verbazen als de problemen dan verholpen zijn.

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Weinig vrije ruimte na clean install
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/05, 22:49:48 »
heb je het inmiddels kunnen fixen ?
Anders zou ik je toch een Dual Boot- installatie op een eigen partitie aanraden
Hoe zou de vraagsteller dit hebben kunnen fixen? Of lees ik over een aangedragen oplossing heen?
Als oplossing opnieuw installeren is dat niet erg flauw? Een 2e schijf kan ik in Ubuntu gewoon gebruiken hoor!

Als de vraagsteller met een Terminalvenster overweg kan zou hij de uitvoer van "sudo fdisk -l" kunnen toevoegen. Wellicht dat dit iemand op het spoor van een oplossing brengt?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Weinig vrije ruimte na clean install
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/06, 00:15:52 »
http://lubi.sourceforge.net/lvpm.html
Onderaan deze pagina staat een oplossing om de grootte van een virtuele partitie aan te passen.
Installeer volgend pakket.
http://sourceforge.net/projects/lubi/files/LVPM/96/lvpm_96_all.deb/download
En voer volgende instructies uit.
Citaat
Run LVPM, and once the menu appears, select either "resizehome" (to resize the /home virtual disk) or "resizeroot" (to resize the / virtual disk).

Input the new size, in MB, of the virtual disk.

Wait until the program finishes creating a new disks file and copying files from original home disk file; it will pop up a final instruction window instructing to backup the original home disk file and renaming the newly created disk file

Boot into windows and navigate to c:\wubi\disks, move the old virtual disk to a different folder as backup, and rename new.virtual.disk to home.virtual.disk (if you used resizehome) or system.virtual.disk (if you used resizeroot)

Reboot into ubuntu

Ik heb het zelf niet uitgetest. dus kan geen garantie geven.

Alhoewel een gewone installatie van ubuntu ook zijn voordelen heeft.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/06, 00:18:03 door siegi »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Weinig vrije ruimte na clean install
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/06, 00:25:19 »
De wubi guide geeft (halverwege) een script ("How do I resize the virtual disks?") om een aparte home partitie te maken.
Ik weet niet zeker of dat goed werkt op een 2e schijf maar in het /home gedeelte komen je bestanden, voor alleen Ubuntu is 20GB (meer dan) genoeg.
Klik links bovenin op Documentatie

oolicks_rNb

  • Gast
Re: Weinig vrije ruimte na clean install
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/06, 03:10:44 »
waarna Ubuntu start. Dit is dus foutgevoeliger, omdat het via Windows verloopt. Dit werkt meestal prima, maar soms zijn er problemen met deze manier van installeren. Ubuntu wordt namelijk in een image-bestand geïnstalleerd op de Windows-partitie en aangekoppeld door Windows.

« Laatst bewerkt op: 2009/11/06, 11:59:57 door siegi »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Weinig vrije ruimte na clean install
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/06, 08:26:12 »
waarna Ubuntu start. Dit is dus foutgevoeliger, omdat het via Windows verloopt. Dit werkt meestal prima, maar soms zijn er problemen met deze manier van installeren. Ubuntu wordt namelijk in een image-bestand geïnstalleerd op de Windows-partitie en aangekoppeld door Windows.
Nee, het image-bestand wordt niet door Windows maar door Ubuntu aangekoppeld (mount -o loop). Op deze manier installeren is juist heel veilig omdat er niets wijzigt aan partities of mbr. Maar dit heeft niets met de vraag in dit topic te maken.
Klik links bovenin op Documentatie