Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: betrouwbaarheid snelheidsmeter op taakbalk  (gelezen 1094 keer)

Skilltone

  • Gast
betrouwbaarheid snelheidsmeter op taakbalk
« Gepost op: 2010/04/27, 12:30:45 »
Goede dag,

Ik heb sinds kort alles veranderd. compiz enz uitgezet en awn dock weggehaald. Ik vond hem behoorlijk traag. IK heb op de taakbalk een icoontje geplaatst om te kijken wat me processorsnelheid is. Wat me opvalt dat hij soms spontaan, als ik niks doe van de 800mhz naar 1.8 GHZ gaat, en als ik bijvoorbeeld dit tikt geeft hij 1.90 GHZ aan.

Hoe betrouwbaar is zo snelheidsmeter op de taakbalk?

Ik vraag dit, omdat ik me ook afvraag waarom hij er 2,5 minuut over doet met opstarten (vanaf logo OS) en sommige programma's ongelooflijk traag zijn. bijvoorbeeld amsn openend soms na 2 minuten, en dan moet ik me nog aanmelden, en staat de proccesorsmeter op 1.8 GHZ, en bij vijf tabbladen FF (nieuwssites) krijg ik een donker beeld (vastloper van FF) en dan staat de snelheidsmeter op 1.9GHZ.

Als deze onbetrouwbaar is, welke meter kan ik beter kiezen? Om te kijken na veranderingen, of hij sneller doet/minder proccesgebruik in neemt, neem aan dat amsn, FF geen 1.9GHZ processor snelheid nodig heeft.

Groetjes SkillStone


Re: betrouwbaarheid snelheidsmeter op taakbalk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/27, 12:40:21 »
Dat is een metertje dat aantoont op hoeveel GHz uw processor klokt op dat moment. Ik denk dat het bijvoorbeeld handig zou zijn om een meter op het paneel te zetten waarmee ge de processoractiviteit ziet. Dit kan door rechts te klikken op het paneel, kiezen voor "Toevoegen aan paneel..." en de Systeembelasting-meter toevoegen.

Edit: ge kunt bij de opties van deze applet ook andere meters toevoegen, zoals ram geheugen en swap, eventueel ook belasting kunnen handig zijn in uw geval.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/27, 12:41:59 door Nunslaughter »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: betrouwbaarheid snelheidsmeter op taakbalk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/27, 13:12:28 »
Bedoelt TS niet hetzelfde als Nunslaughter?

Anyway, als je zelf al merkt dat dingen trager worden dan lijkt me dat het metertje wel betrouwbaar is ;)
Het is opzich wel handig om te weten welk process er nou zoveel CPU verbruikt.
Ik zou het volgende doen. Als je weer ziet dat die processoractiviteit hoog wordt, klik dan op het icoontje of die meter. Als het goed is wordt er een System monitor geopend. Zo niet, open die zelf ff via Systeem -> Beheer -> System Monitor. Ga dan naar het tabblad Processes. En klik 1 of 2 keer op "CPU". Zodat je het process bovenaan krijgt dat de meeste CPU gebruikt. Laat ff weten welke process(en) dat zijn. En evt. hoeveel ze verbruiken....
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: betrouwbaarheid snelheidsmeter op taakbalk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/27, 13:52:02 »
Ik denk dat SkillStone de applet processorsnelheid bedoeld. Deze laat zien op hoeveel de processor op dat moment geklokt is. Deze kan men trouwens ook aanpassen in veel gevallen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: betrouwbaarheid snelheidsmeter op taakbalk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/27, 15:28:21 »
Je kunt ook de commandline tool 'powertop' gebruiken.
Heb 'm vergeleken met de applet, en de resultaten komen aardig overeen (bij mij dan).