Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren vmware tools  (gelezen 985 keer)

eddy147

  • Gast
Installeren vmware tools
« Gepost op: 2007/02/22, 20:19:58 »
Ik krijg een melding van VMWare dat ik VMTools moet installeren.
Als in VMWare Server naar VM > Install VM Tools ga, terwijl in mijn guest ubuntu 6.10 draait, krijg ik een dvd icon, met daarin 2 bestanden op mijn desktop: een .rpm en een tar.gz file, het lijken wel 2 zip files met daarin hetzelfde.

De .gz file heb ik extracted naar /tmp

ik moet nu als super user (root waarschijnlijk) de file ./vmware-install.pl draaien.

Hoe kom ik erachter wat mij password daarvoor is..ik weet alleen mijn eigen account.

Eddy

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Installeren vmware tools
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/22, 21:18:37 »
Linux werkt wat anders dan Windows. Je hebt geen 'beheerders' ofzo, enkel 'supergebruikers', om het zo uit te drukken.

Om een handeling als root uit te voeren in de terminal zet je er gewoon 'sudo' voor. (sudo = super user do), en dan vraagt hij om een paswoord. Daar geef je het paswoord in van je account. Als je typt zal je geen tekens zien verschijnen ofzo, dat is een extra beveiliging. Je moet dus 'blind' je paswoord ingeven.

Ik ga er wel van uit dat er slechts één gebruiker is gedefinieerd in jouw installatie van Ubuntu, anders loopt het misschien wat anders, want daar heb ik geen ervaring mee. Maar je kan dit wel eens proberen.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

eddy147

  • Gast
Installeren vmware tools
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/22, 21:33:08 »
Dank je,

dat was het. nooit gedacht dat de super user hetzelfde password had.

Offline Jelle

  • Lid
Installeren vmware tools
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/23, 08:21:47 »
De Super User heeft hetzelfde password als de gebruiker die bij installatie van Ubuntu is aangemaakt.

Wanneer je nu een 2e en 3e gebruiker zou aanmaken, met een eigen wachtwoord, kunnen die niet met hun eigen wachtwoord sudo doen.