Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke wifi netwerkkaart?  (gelezen 4245 keer)

JeroenP

  • Gast
Welke wifi netwerkkaart?
« Gepost op: 2007/08/09, 16:11:51 »
Hoi!
Ik wil graag in m'n laptop een draadloze (wifi) netwerkkaart hebben, maar welke moet ik nemen?
Het liefst eentje die het gelijk doet, zonder moeilijke instellingen enzo (heb (nog) weinig ervaring met linux)
Zelf zat ik te denken aan zoiets http://www.dixons.nl/De_online_winkel/ProductDetail/xp/shop/computers/internet_en_netwerk/netwerkadapters/SITECOM+WL-170+54g+Turbo+Wireless+PCMCIA-kaart.7074618/default.aspx
Ik draai Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn).
Bedankt alvast,
Jeroen

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/09, 17:16:40 »
In die kaart zit als het goed is een Ralink chip (RT2500 of iets dergelijks). Die werkt wel in Ubuntu, maar niet optimaal: Je moet hem handmatig instellen door een configuratiebestand aan te passen, want de standaard Network Manager kan niet omgaan met die kaart.

Je kan beter kijken naar een kaartje met een Intel of Atheros chipje er op.
Op de Dixons site zie ik geen goede netwerkkaartjes staan.


Wat voor laptop heb je eigenlijk? Dat  maakt het zoeken makkelijker ;)

JeroenP

  • Gast
Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/09, 17:23:50 »
Ik heb een dell latitude CPx, een wat ouder model dus.
Zou dat van dat chipje gewoon bij de specs moeten staan?
Bedankt voor je hulp!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/09, 18:43:51 »
Het is heel lastig om een goede kaart te vinden.
Heeft iemand anders misschien een goed idee?

Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/09, 18:45:06 »
Ik heb in mijn laptop een philips pcmcia kaart met de goed ondersteunde Atheros chipset.  SNN6500   Deze werkt prima, installatie gaat vanzelf, maakt gebruik van de madwifi driver.
Volgens mij is het dezelfde als die van de link hieronder:

http://cgi.ebay.nl/Philips-PCMCIA-Wireless-LAN-WLAN-Adapter-108-MBit-NEU_W0QQitemZ110155741931QQihZ001QQcategoryZ132146QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

groet,
Thomas.


JeroenP

  • Gast
Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/09, 21:09:44 »
Als die phillips kaart het zeker doet, dan koop ik die.
Maar als ik naar de site ga die tommie geeft, zie ik dat ook voor die bij de dixons drivers zijn.
Is dat lastig te installeren, of werkt dat niet goed?
En bij kaarten die zo'n Atheros chip hebben, staan er ook drivers gemeld...
Sorry als ik er zo weinig van snap, hoor ;)

Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/09, 22:07:21 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet veel verstand van heb. Ik heb zelf nog een smc2635w voor de laptop van mijn moeder die ik tot nu toe niet aan de praat krijg.  Misschien dat ik dat nog ga proberen met de windows drivers. Dat schijnt ook te kunnen met ndiswrapper. Ik zag dat daar zelfs een GUI (graphical user interface) voor is ndiswrapper gtk.  Als dat niet lukt koop ik nog zo'n philips, die werkt zeker.

JeroenP

  • Gast
Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/09, 22:17:13 »
Weet je misschien de volledige naam van die kaart?
En was het makkelijk om die drivers te installeren? (ook voor iemand als mij ;))
Ik las ook iets over die ndiswrapper, maar of dat het echt makkelijk werkt vraag ik me af.
M'n computer voor dagelijks gebruik is een mac waardoor ik misschien een beetje lui ben geworden ;)

Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/10, 00:04:10 »
Philips Wireless Notebook Adapter SNN6500

Kan je zo met google vinden trouwens.

Drivers heb ik niet hoeven installeren. Dat gebeurt vanzelf. Plug and play. Kaart erin, computer aanzetten. Wel moet je de juiste gegevens invoeren als je een verbinding met je netwerk wilt maken. Zoek daarvoor maar eens bij de documentatie van ubuntu.
groet,
Thomas.

JeroenP

  • Gast
Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/10, 21:01:10 »
Bedankt voor de hulp!
Ik denk dat ik die zo maar ga bestellen, ik neem aan dat ie m'n verbinding ondersteund.
Is trouwens ook nog goedkoper dan in de winkel! :)

Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/17, 10:28:47 »
En, gelukt?

JeroenP

  • Gast
Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/17, 11:21:30 »
Ik heb 'm gisteren binnen gekregen.
Onder ubuntu jammer genoeg nog niet gelukt. :(
Ik heb er nu even windows op om te kijken of het aan de hardware ligt, maar dat werkt wel.
Gek genoeg gaan er onder ubuntu ook geen lichtjes branden op de kaart.
Ik kreeg ook niet een echte installatie, maar wel een venstertje dat de kaart gevonden was...
Misschien is het wat simpels dat ik ben vergeten?

Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/19, 21:47:12 »
Die lichtjes die doen het bij mij ook niet, dat wil niet zeggen dat de kaart niet werkt. Wel vreemd, bij mij werkte de kaart meteen zonder problemen.

zou je in een terminal eens het volgende kunnen typen:

sudo lshw -C networkDan zou je je wireless atheros kaart moeten kunnen zien.

Als je de kaart ziet, dan is het misschien een driver probleem. Probeer dan eens te gaan naar Applications/administration/restricted driver manager   of als je een Nederlandstalig systeem hebt zoiets als Programmas/systeem/beperkt ondersteunde stuurprogrammas.   Daar zou je volgens mij dan de driver moeten kunnen selecteren. Anders wellicht via synaptics zoeken naar een madwifi driver. Misschien dat je je repositories (softwarebronnen) moet aanpassen, restricted en multiverse selecteren.

Als de driver en de hardware ok zijn, dan kan het nog liggen aan de instellingen van het netwerk.

post anders een je

/etc/network/interfaces

cat /etc/network/interfacesselecteren tekst, met rechtermuis klikken, copy en dan plakken in bericht.

Ik hoop dat je hier iets mee kan,
en anders, stel maar vragen,
groet,
Thomas.

JeroenP

  • Gast
Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/20, 17:45:28 »
Jaa, hij doet het! :D
Na het opnieuw installeren werkte het wel gelijk.
Stom dat ik daar niet gelijk aan heb gedacht...
Bedankt voor je hulp!
Jeroen :)

Welke wifi netwerkkaart?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/20, 17:48:37 »
Okee, goed dan!
Blij dat het gelukt is, voel me toch een beetje verantwoordelijk vanwege mijn tip.  :)
Groet,
Thomas.