Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Boot WinXp  (gelezen 6333 keer)

Offline Merel

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Gepost op: 2008/03/24, 16:15:28 »
Heb GUTSY installatie nog uitgesteld. Er zijn teveel onduidelijkheden.

Heb open vragen :
- Reeds bestaande partities worden herkend maar toch wel eigenaardig genummerd
- De te maken keuze tussen "primaire" en "logische" partitities is niet duidelijk
- De volgorde voor aanmaken van "swap" en "home" is mij ook niet duidelijk
  Ik ben er niet zeker van dat de /swap partitie moet worden gemaaakt vooraleer de /home
- Een gedeelte van de unallocated space wordt ONBRUIKBAAR verklaard.

Het bijna-volledig verhaal wordt HIER uiteengezet met screenshots en commentaar. (Word document)

De odt versie  HIER downloaden (Zeg me aub of de link werkt onder Ubuntu)

(Als dit verhaal wordt aangepast met juiste informatie, wordt het hopelijk nog een degelijke handleiding. Het is voorlopig in het Engels en moet worden bijgewerkt  uw suggesties volgend)

Bedankt voor aangeboden suggesties
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Dual Boot WinXp
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/24, 16:20:27 »
suggestie 1: gebruik geen Microsoft-formaten. Wij krijgen dat namelijk vaak moeilijk of niet open op Linux.

De nummering is normaal voor Linux. Linux gebruikt geen c: en d: en zo, maar /dev/hda1 waar /dev staat voor "device", toestel dus, hd voor "hard disk", harde schijf dus, a voor de eerste schijf en 1 voor de eerste partitie.

Je kan maximaal 3 primaire partities op een schijf hebben, en 1 uitgebreide. Als je meer partities wilt, moet je in de uitgebreide partitie nieuwe logische partities maken (je kan 12 logische partities hebben)
Swap en home hoeven niet in een bepaalde volgorde worden aangemaakt
De onbruibare ruimte kan komen omdat je al 3 primaire partities hebt.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pfoeh

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/24, 16:47:33 »
Hallo Merel,

Ik ben maar een beginner maar wellicht heb je iets aan het volgende:
Volgens mij kunnen er per disk maar 4 primaire partities gemaakt worden in Linux. De nummering voor primaire partieties zou moeten zijn SDA1, SDA2, SDA3 en SDA4 (kan ook HDA zijn). De extended/Logische partities gaan met de nummering verder bij SDA5 etc.
Omdat ik een dual boot systeem heb waar al 2 partities aangemaakt waren bleven er dus nog 2 over.
De eerste heb ik gebruikt voor de root partitie.
Hierna bleef er dus nog eentje over. Hier heb ik een Logische (extended) partitie gemaakt voor zowel de swap als de home partitie.

Als ik naar je schermprintje kijk dan zou ik zeggen dat je eerste schijf C als primaire partitie heeft en dat DEF op een extended(logische) partitie staan (die daarom de nummering 5,6,7 heeft) Je kunt dit ook zien aan de kleur om je DEF heen. Deze partitie is helemaal lichtblauw (buiten rand) en daarin andere kleuren.
As je je SWAP partitie als "logical"  in zou delen dan wordt het deel van je schijf dat nu nog onbruikbaar is wel bruikbaar. Je kunt deze ruimte dan gebruiken voor je home.

SWAP is naar ik begrepen heb een soort wisselgeheugen dat gebruikt wordt als een soort werkgeheugen. (correct me if I'm wrong...)
Home is dadelijk de map waar al je bestanden als foto's, MP3 etc in gezet gaan worden.

Ik hoop dat het je verder helpt.

EDIT:: Zie http://huijts.student.utwente.nl/~jarkko/lgh/lgh16-pre/lgh-1.6-pre-dubbelzijdig.pdf hoofdstuk 4 voor meer info over partities.


Groetjes,
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Bobbie

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/24, 16:47:47 »

Offline mcgyver

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/24, 17:01:16 »
Citaat van: Pfoeh
Hallo Merel,Volgens mij kunnen er per disk maar 4 primaire partities gemaakt worden in Linux.
Dit geldt ook voor windows.

Offline Merel

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/24, 20:26:31 »
Citaat van: SeySayux
suggestie 1: gebruik geen Microsoft-formaten. Wij krijgen dat namelijk vaak moeilijk of niet open op Linux.
Ik zal hetzelfde document voor het downloaden in odt omzetten. Daar ik alsnog voorlopig verplicht met life CD sessies moet werken, is het gemakkelijker te doen onder Windows waar ik  StarOffice heb staan. Maar blijkbaar was het (deze keer dan toch) toch wel te openen met .doc extensie ?

Citaat van: SeySayux
Swap en home hoeven niet in een bepaalde volgorde worden aangemaakt
Dat wordt mij dus al duidelijker. Ik zal de /swap dan als laatste aanmaken.

Citaat van: SeySayux
De onbruikbare ruimte kan komen omdat je al 3 primaire partities hebt.
Als ik je goed kan volgen, bedoel je de volgende 3 , welke "zouden-bestaan" na het aanmaken van de nieuwe root partitie  / ?

1. De WinXP-Pro partitie (reeds primair van bij de start)
2. De Extended partitie (reeds primair bij start, aangegeven met D,E,F)
3. De aangevraagde (nieuwe) Linux / (Root partitie)
Mag het dan zo niet ? Dat blijkt toch toegelaten ?

Mijn allereerste indruk is dat de bestaande "Extended" partitie, welke ook getoond wordt als een "primaire" eigenlijk geen primaire partitie hoeft te zijn. Dat kan vermoedelijk al worden veranderd via PartitionMagic onder Windows. Maar of dit het te volgen juiste pad is , is nog de vraag.


Iedereen bedankt voor de hulp en de nuttige links !
Het is verfrissend te kunnen vaststellen dat het forum zo actief is en de hulpvaardigheid van "Ubuntisten" zo levendig!

Ik heb zeker nog wat lectuur om hier uit er geraken en om met een goed doordacht plan nogmaals te proberen. De precieze strategie die moet worden gevolgd voor dit specifieke geval heb ik nog niet vastgelegd. Hoewel er stilaan wat klaarheid komt, zijn concrete suggesties voor dit concreet geval nog zeer welkom, waarvoor dank.
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Bobbie

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/24, 20:55:34 »

Offline DivinGGoD

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/24, 21:57:35 »
Ik vind dat Merel hier wel een punt heeft kwa onlogica van de partitie's
(komt omdat ik nog windows gebruiker ben denk ik)

maar ik heb in mijn laptop 1 harde schijf zitten
hierop heb ik nu 3 partitie's staan
(boot) C:, (backup) D:, en (recover) E:

moet ik nu dus 1 extra partitie maken (voor ubuntu) en er 1 logische op maken? (voor swap)

met vriendelijke groeten,
Melvin Smits

Offline Merel

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/25, 17:45:29 »
De vraagstelling is vandaag bijgewerkt (reeds een deel opgehelderd)
Klik op zelfde links in de topic vraag bovenaan om het verhaal te downloaden.
Bedankt
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Dual Boot WinXp
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/25, 18:06:54 »
Je ODT document werkt onder Mac OS, dus waarschijnlijk ook onder Ubuntu, voormits het dezelfde software is.
Om op je sda2 vraag terug te komen:
Dit is niet erg, de oorzaak zou ver te zoeken kunnen zijn, maar de meest waarschijnlijke reden is dat je al een "sda1" partitie ooit hebt gemaakt en die daarna verwijderd, om Windows te installeren op sda2. Dit kan ook in het fabriek gebeurd zijn (oem install via harddisk). Niets abnormaals dus.
Er is geen verschil tussen een primaire en een logische partitie, behalve dat je maar 3 primaire partities mag hebben.
Windows moet wel op een primaire partitie geinstalleerd zijn, Ubuntu niet. Dus kan je beter logische partities gebruiken.
Begin betekent "begin van de vrije ruimte", einde betkent "einde van de vrije ruimte"
Met het programma gparted (Systeem -> beheer -> partitie-editor o.i.d.) kan je je schijven veel makkelijker indelen (je partities worden grafisch voorgesteld en je kan slepen en zo).

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Merel

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/25, 19:43:28 »
Citaat van: SeySayux
Om op je sda2 vraag terug te komen:
Dit is niet erg, de oorzaak zou ver te zoeken kunnen zijn, maar de meest waarschijnlijke reden is dat je al een "sda1" partitie ooit hebt gemaakt en die daarna verwijderd, om Windows te installeren op sda2. Dit kan ook in het fabriek gebeurd zijn (oem install via harddisk). Niets abnormaals dus.
Dat is idd een uitleg die zal kloppen. De uitleg hieronder geef ik slechts maar ter illustratie van wat men zoal kan tegengkomen als Ubuntu later moet worden toegevoegd bij een HDD met een zwaar verleden !

Het onderstaande (schuine letters) verliep allemaal vlot maar alles moest telkens vooraf grondig worden voorbereid in een stappenplan. (Dat zal voor Ubuntu niet anders zijn, hoewel ik het veel vlotter had verwacht dan het in feite is ; immers nog meer similaire vragen op dit forum !)

- Ooit kwam die PC met een OEM Xp-Home.
- Daarna werd een nieuwe indeling gemaakt in dualboot Win98SE+WinXpPro (met BootMagic als bootmanager, die eerst moest worden gedeïnstalleerd
- Daarna werd Win98SE partitie verwijderd. De hierdoor vrijgekomen unallocated space  (als eerste fysisch gedeelte op de HDD) heb ik laten inpalmen door uitbreiding van de partititie WinXpPro.
- Daarna werden alle partities nog eens in grootte aangepast om unallocated vrije ruimte te maken voor Ubuntu.

Citaat van: SeySayux
Er is geen verschil tussen een primaire en een logische partitie, behalve dat je maar 3 primaire partities mag hebben.
Ok dat is dus ook (bijna) duidelijk. Maar mijn verwarring blijft toch wat hangen vanwege de voorstelling die PartitionMagic maakt in de afbeelding. Als ik je goed volgen kan : Het totaal van ALLE individuele partities (bevat in één enkel omvattend gekleurd kader) noem je zelf in een LOGISCHE partitie.

Dit identieke "geheel" (omvattende alle individuele logische partities) wordt door PartitionMagic echter anders beschreven in het screenshot, als zijnde een PRIMARY en tevens Extended partitie.

Dus er is verwarring vanwege de terminologie en betekenis van het woord logisch.
Dat enerzijds als "een verzameling van de onderliggende partities " wordt gebruikt door jezelf , maar anderzijds als "een individuele logische partitie" binnen het geheel van een PRIMARY partitie (in de terminologie van PM).

Nu hoop ik maar dat ik niet iedereen in verwarring heb gestuurd   :)

Citaat van: SeySayux
Begin betekent "begin van de vrije ruimte", einde betekent "einde van de vrije ruimte"
Dat was mij zonder meer al duidelijk. De te maken keuze slaat wel op de plaats voor /swap die ik persoonlijk beter aan het einde van de vrije ruimte zou zien staan. Maar misschien heeft dit geen invloed, behalve voor een overzichtelijke layout.
Citaat van: SeySayux
Met het programma gparted (Systeem -> beheer -> partitie-editor o.i.d.) kan je je schijven veel makkelijker indelen (je partities worden grafisch voorgesteld en je kan slepen en zo)
OK zal ik bekijken. Eerst nog een plan opstellen van WAT ik zal doen.

Met vriendelijke dank voor je inzet.
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Merel

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/26, 16:15:15 »
De probleemstelling is bijgewerkt voor download.
Ben nog ver van een afgewerkte bruikbare handleiding.

De mogelijkheid om partities vooraf aan te maken (vooraleer de installatie)  werd bekenen via ParttitionMagic8 (deze keer maar eens onder Windows, en niet met de PM-RescueDisketteswaaraan men best voorkeur aan geeft, zodat Windows er buiten wordt gehouden)).

PM8 zou er op het eerste gezicht geen problemen mee te hebben om de Linux partities aan te maken. Heb het niet doorgevoerd maar afgebroken. Of op deze wijze vooraf gemaakte partities voldoende garantie zou geven voor een Ubuntu installatie ?
Weet het niet.
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dual Boot WinXp
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/26, 16:31:18 »
Partition Magic herkent Linux partities wel, maar biedt daarbij wel aan om ze te "repareren". Je raad het al, hierna zijn die partities vakkundig gesloopt.
Je kan beter de Gparted of Parted magic live cd's proberen.
Ook kan je met een live cd van Ubuntu zelf de partities aanpassen voordat je gaat installeren.

Wieresh

  • Gast
Dual Boot WinXp
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/27, 14:21:51 »
7.10 heeft echt alles zelf voor me gemaakt.
Hij heeft de partities zelf ingedeelt. er is zelf vanzelf een dualbooth gemaakt, waneer k de pc opstart vraagt hij gewooon netjes wat k wil ubuntu of windows.


De schijven heb k ook via partition magic gedaan (cracked version) maar dat was achteraf ook niet nodig omdat dat ook al gebeurde tijdens de instalatie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dual Boot WinXp
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/27, 14:26:26 »
Citaat van: Wieresh
De schijven heb k ook via partition magic gedaan (cracked version) maar dat was achteraf ook niet nodig omdat dat ook al gebeurde tijdens de instalatie.
Sterker nog: Partition Magic verpest soms je Linux-partities. Valse "foutmeldingen", die hij voorstelt om te "repareren". Ga je accoord, dan is meestal je Linuxpartitie beschadigd.

Gebruik daarom liever Gparted:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren

Offline DivinGGoD

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/27, 17:10:12 »
hoe maak ik tijdens de installatie van ubuntu eigenlijk logische partitie's aan dan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dual Boot WinXp
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/27, 17:13:32 »
Citaat van: DivinggoD
hoe maak ik tijdens de installatie van ubuntu eigenlijk logische partitie's aan dan?
Dat doet het installatieprogramma voor jou, als je het volautomatisch z'n werk laat doen.

Offline DivinGGoD

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/27, 17:49:17 »
ja als ik het volautomatisch zn werk laat doen moet ik daarna denk ik weer alle partititie's aanpassen mbt de grote ervan of niet?

en ik heb nu 1 gb intern maakt die dan ook automatisch een 2 gb swap partitie aan?

Offline Merel

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/27, 23:29:05 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: DivinggoD
hoe maak ik tijdens de installatie van ubuntu eigenlijk logische partitie's aan dan?
Dat doet het installatieprogramma voor jou, als je het volautomatisch z'n werk laat doen.
Het idee op PM8 te gebruiken voor het aanmaken van Linux partities
Volautomatisch installeren zal me weinig bijleren en ik verkies persoonlijk een manuele installatie.

Ik ben nu nog bezig mijn verschillende benaderingen en ervaringen bij te werken (zie links in topic-start). Ik denk weldra klaar te zijn met het deze "praktisch ervaren "rapport-handleiding".

@ DivinggoD : Het aanmaken van een logische partitie zal daar met tekst en beeld zijn uitgelegd, gebruik makend van de Life-CD installatie.
Zorg er allereerst voor dat de vrije ruimte op voorhand klaar is gemaakt en ze geen deel uitmaakt van een reeds bestaande "extended" partitie. De vrije ruimte moet volledig los staan. ParttionMagic doet dat zonder moeite en toont ze dan als Unallocated 'en primaire. Dat moet de zaken vereenvoudigen voor het aanmaken van de logische partities via de installatie procedure op de live CD.


Alleszins nog erg bedankt voor deze brainstorm hier. :)
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dual Boot WinXp
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/28, 01:31:49 »
Op de live cd van Ubuntu zit ook een partitiebewerker: te vinden via systeem>beheer>partitiebewerker (system>administration>partition editor waarschijnlijk in het engels)

Hiermee kan je ook je partities indelen voordat je de installatie start.
Met dit programma kan je partities vergroten, verkleinen, verplaatsen etc. Primaire, uitgebreide en logische partities maken kan ook gewoon :)

Partition Magic heeft echt teveel risico's, ik kan het alleen maar afraden als je met Linux systemen wil werken.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Dual Boot WinXp
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/28, 09:39:09 »
Merel,

Ik moet eerst zeggen dat ik weinig van je huidige partitieschema begrijp:
- C, D en F snap ik
- M is volgens mij je backup van het systeem
- Dan heb je ook nog E N en O die niet benoemd zijn en een stukje unallocated (!?)
- Waarom heb je geen aparte partitie voor je documenten, maar wel voor je progs?

Vanwege dit voor mij onbegrijpelijke schema beperk ik me alleen tot een algemeen advies:

Manier 1: Via de Ubuntu LiveCD (makkelijkste en meest logische manier)
1. Kies in de installer voor het handmatig aanmaken van partities.
2. Creëer een gedeelte aaneengesloten unallocated ruimte van gewenst formaat. (wis dus een partitie of verklein de grootte van een partitie).
3. Maak een / (root) en /home (home folder) en een SWAP (2xRAM) partitie aan in de gewenste grootte.
4. Installeer Ubuntu.

Manier 2: Via de Gparted LiveCD (eigenlijk een beetje omslachtig, maar uit je voorgaande posts maak ik op dat je er echt op staat dat je de partities vóór het installatieproces al hebt voorbereid):
2. Creëer een gedeelte aaneengesloten unallocated ruimte van gewenst formaat. (wis dus een partitie of verklein de grootte van ene partitie.
2. Maak een / (root) en /home (home folder) en een SWAP (2xRAM) partitie aan in de gewenste grootte.
3. Start opnieuw op, maar dan met de Ubuntu LiveCD.
4. Kies tijdens het installatieproces weer voor het handmatig indelen: je kunt nu de aangemaakte partities selecteren.

Aan de hand van mijn persoonlijke ervaring vind ik dat de Gparted LiveCD iets beter werkt dan de partitie-indeler van de Ubuntu LiveCD. De laatste keer gaf de partitie-indeler van de Ubuntu LiveCD een paar keer achter elkaar een foutmelding, terwijl ik geen probleem had met de Gparted LiveCD. Misschien was dit een heel persoonlijke ervaring...... In ieder geval zou dit een argument kunnen zijn om manier 2 te adviseren.

In ieder geval: GEBRUIK NIET PARTITION MAGIC! Gebruik gewoon een Linux applicatie om een Linux bestandsysteem aan te maken! Als je met Open Source Software wilt beginnen moet je er wel een beetje vertrouwen in hebben: anders blijf je de hele tijd teruggrijpen naar Windows ;) !

Succes,

Hendrik

Oh ja, hier is de Gparted LiveCD te downloaden: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/

Offline DivinGGoD

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/28, 15:44:43 »
bedankt voor de info allemaal,
ik zal eens gaan kijken of ik het nu wel begrijp,

maar ik denk dat jullie nog wel wat vragen kunnen verwachten :P

Offline Merel

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/28, 21:17:20 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
Merel,
Ik moet eerst zeggen dat ik weinig van je huidige partitieschema begrijp:
.../...
Ik begrijp dat je het niet begrijpt, maar zoals bij alles, men moet eerst weten ! De interne HDD is het énige wat voorlopig telt. De C en de uitgebreide partitie D-E-F zijn er maar om voor een later nieuw gebruik. Al de rest mag men vergeten en zijn overblijfselen van wat vroeger nog in gebruik was en nu naar een externe NAS drive is verhuisd.

Citaat van: Hendrikdegraaf
Manier 1: Via de Ubuntu LiveCD (makkelijkste en meest logische manier)
Dat is ook de énige methode waar ik tot nogtoe mee  vertrouwd ben. Maar ik wilook slagen van de eerste keer. Daarom mijn voorzichtige experimenten. Deze methode lukte nog niet. De reden is hoogst vermoedelijk omdat de vrije ruimte die ik had aangemaakt (met heel veel werk, teveel om op te noemen) nu wel achteraan stond maar echter nog steeds ingekapseld in een extended partitie. Ik heb die nu uit de extended gehaald en ik ben er praktisch zeker van dat deze methode nu zal lukken op de losse vrije ruimte.


Citaat van: Hendrikdegraaf
Manier 2: Via de Gparted LiveCD (eigenlijk een beetje omslachtig, maar uit je voorgaande posts maak ik op dat je er echt op staat dat je de partities vóór het installatieproces al hebt voorbereid)
Niet echt. Ik werd door het experiment met PM8 wel wat aangetrokken , omdat het zo vlot schijnt te verlopen. De  de "voorbereiding" in dit programma laat immers mooi zien wat het resultaat zal worden en zolang APPLY niet wordt aangeklikt is er nog niets gebeurd. Rekening houdend met verschillende adviezen (hier) zie ik daar dus definitief van af.

Aan Manier2 geef ik dus ook minder aandacht omdat je zelf al zegt dat het wat omslachtig is.  


Citaat van: Hendrikdegraaf
Aan de hand van mijn persoonlijke ervaring ...Gparted LiveCD iets beter werkt dan de partitie-indeler van de Ubuntu LiveCD....  geen probleem had met de Gparted LiveCD...
Ik noteer dit . Goed om weten en ten gepaste tijd zal ik zeker naar Gparted LiveCD grijpen om te zien hoe dat werkt.
http://gparted-livecd.tuxfamily.org/



Citaat van: Hendrikdegraaf
In ieder geval: GEBRUIK NIET PARTITION MAGIC!
Dat is nu zeer goed doorgedrongen ! Bedankt om mij latere problemen te besparen  :)

Citaat van: Hendrikdegraaf
Als je met Open Source Software wilt beginnen moet je er wel een beetje vertrouwen in hebben
Als men reeds zolang als ik met computers bezig is, is men met elke méér verwondering dat computers eigenlijk toch nog iets kunnen ! Het is toch wel een echt mirakel van groot vernuft als je er zo wat over begint na te denken.  

Citaat van: Hendrikdegraaf
Succes
Zal wel nodig zijn want Murphy is vriend aan huis ! Nog erg bedankt voor je uitstekende uitleg en je moeite ! :)
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Merel

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #23 Gepost op: 2008/03/29, 18:12:02 »
De installatie via de Life CD is gelukt.

Slechts heel op het einde was er een angstig moment omdat de schuif van het station niet open ging hoewel die altijd pefect open of toe gaat. Ik verdenk Ubuntu installatie er van het station zelf te hebben ge-LOCKED op meest ongewenste moment ! Ik heb mij hier kunnen uit redden.

Zie het bijgewerkt volledig verhaal (de links bij topic start)

Iedereen nog hartelijk bedankt voor de zeer uitgebreide hulp en suggesties.
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline DivinGGoD

  • Lid
Dual Boot WinXp
« Reactie #24 Gepost op: 2008/03/30, 13:50:12 »
ik zit net een computer totaal! 2 van 2007 door te lezen en zie hier dat ze voor het wijzigen van partitie's ubuntu´s live cd in combinatie met Gparted ten zeerste aangeraden word!

in dit artikel staat ook dat voor de installatie van ubuntu ik beter eerst met gparted een deel vrije ruimte te maken en dan de automatische installatie van ubuntu te runnen,

klopt dit inderdaad, want dan kan ik van de week, zoniet vandaag tot installatie van ubuntu overgaan!