Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Distri 'Damn Small Linux' of andere?  (gelezen 3665 keer)

Offline MKe

  • Lid
Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #25 Gepost op: 2015/10/01, 22:32:00 »
Als je buiten linux wilt kijken is kolibri of menuetos nog interessant. Dit is volgens mij het kleinste functionele os voor intel hardware.
Het is volledig in assembler geschreven en is bliksem snel. Vroeger paste het op 1 diskette, d.w.z. 1,44 mb.
 http://kolibrios.org/nl/
« Laatst bewerkt op: 2015/10/01, 22:37:49 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #26 Gepost op: 2015/10/01, 22:36:16 »
Kolibri ziet er erg grappig uit. Maar dat wordt me net iets te gek. Het moet wel een beetje werkbaar blijven vind ik.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #27 Gepost op: 2015/10/01, 23:09:51 »
Forumlid Bloom heeft een poosje geleden een Blokkendoos beschreven (Debian) (https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88382.0), misschien is dit iets om te proberen. Wanneer het nog lichter moet, zou je XFCE kunnen vervangen door IceWM, Fluxbox, Openbox, JWM, etc. Let daarbij wel op de de genoemde alternatieven WindowManagers zijn en geen DesktopManagers. Kortom je bent daar dus nog een aantal hulpprogramma's nodig voor bijvoorbeeld Wallpapers, bestandsbeheer en iconen op je desktop (Rox, PCManFM of SpaceFM). AntiX gebruikt bijvoorbeeld IceWM en Rox (of SpaceFM) en Puppy gebruikt JWM en Rox.  Voor de achtergronden gebruikt men Nitrogen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #28 Gepost op: 2015/10/01, 23:40:37 »
Nu ben ik bezig met Bodhi, maar tot nog toe daar ook alleen keuze voor Live optie. Deze loopt nog dus ik moet nog kijken hoe ver ik komt.

Aanvulling. In de live versie kan ik op Install drukken. Gedaan en nu kijken wat er gebeurd.
Het maakt me eigenlijk niet veel uit welke versie zolang ik maar een lichte versie kan installeren, nu en later vaker.

Hij is nu nog bezig met installeren. :|
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #29 Gepost op: 2015/10/02, 00:01:46 »
Om eerlijk te zijn gaat het me niet direct om het leerproces maar is dat een prettige bijkomstigheid.
[KNIP]
Nu bezig met een oud laptopje. Leuk voor de kids.
Kijken hoever je kunt gaan met oude spullen, wat is er nog mogelijk en hoeveel moeite gaat het kosten.
Als voorbeeld:
Hier heb ik ooit een webserver gebouwd, waarbij de website (100+ pagina's) en het OS op een HD stonden van 4GB !
Na 3 maanden trouwe dienst ging hij het geluid van een helikopter maken en begaf de hardware het.....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #30 Gepost op: 2015/10/02, 00:08:24 »
Hier heb ik ooit een webserver gebouwd, waarbij de website (100+ pagina's) en het OS op een HD stonden van 4GB !
4 gieg maar? Wat stond er op die pagina's? Pagina 1. Pagina 2. Pagina 3. Pagina 4. Pagina ......  =D (grapje)

Hier draait alweer een paar jaar een netwerk printer/bestanden servertje op een 'afgeschreven pc'.
Vaker meegemaakt. Iemand deed zijn langzame pc weg want moest een snellere. Dan zagen ze na een tijdje mijn pc draaien en beklaagden ze zich dat hun pc veel trager was dan mijne welke ze zo snel vonden.

(sssst. mijne was hun oude 'trage' maar dan zonder allerhande rommel ;) )
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #31 Gepost op: 2015/10/02, 07:13:13 »
Arch linx blijft natuurlijk ook een moglijkheid. Ik heb in mijn blog geschreven hoe ik dat geinstalleerd heb. Met arch mag je zelf bcepalen wat erop komt en kun je een zeer lichte installatie maken.

Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #32 Gepost op: 2015/10/02, 07:31:02 »
Hehe. Vanmorgen om 6.40 was de installatie klaar  :|

Op zich draait de laptop goed.
Alleen midori stop met draaien. Misschien dat een update gaat helpen. Maar dat ga ik nu niet doen want ik ben wel even weer klaar met die bejaarde.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #33 Gepost op: 2015/10/02, 09:48:56 »
4 gig maar? Wat stond er op die pagina's? Pagina 1. Pagina 2. Pagina 3. Pagina 4. Pagina ......  =D (grapje)
Zie link, maar dan iets kleiner, de huidige heeft 1685 files en wordt gehost.
Het is een zelfgemaakte CMS in PHP, die werkt met HTML en TXT, bestanden en een live-menu door de directorie te lezen.
Als template is er één pagina, waarin labels vervangen worden door inhoud.
Voordeel: je hebt alles in eigen hand.
Nadeel: De PHP file (nu 54k, toen ongeveer 30k) moet in iedere map staan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #34 Gepost op: 2015/10/02, 10:57:27 »
En ik vind het helemaal schitterend dat oude zooi weer gewoon aan het werk gaat. Weg met de wegwerpmaatschappij. Of eigenlijk, laat ze maar weg werpen, maar dan mijn kant op.  :evil:

Ja hè? Ik ben van plan eens op zoek te gaan naar een 17" inch monitor. Die dingen staan voor niks of bijna niks op Marktplaats. Dan wel eentje met een echt schitterend scherm. 2" inch inleveren voor de schermkwaliteit van een A**** product is mijn droom dan.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #35 Gepost op: 2015/10/02, 11:26:45 »
Zie link, maar dan iets kleiner, de huidige heeft 1685 files en wordt gehost.

Ohw ja, die. Die ken ik al. Daar heb ik al diverse keren lekker op zitten lezen.
Respect voor je strijd. Al vrees ik dat je'm dit leven niet gaat winnen. Wat slagen misschien, maar de oorlog niet.

Nadeel: De PHP file (nu 54k, toen ongeveer 30k) moet in iedere map staan.

Werk jij niet met Includes? Werk jij niet met headers en footers?
Als je dat doet heb je 1 directory met een siteopmaak, en dan hoef je elders in een structuur alleen nog maar txt-filetjes weg te zetten. Of nog mooier, includen vanuit een database (sql bv).
Kijk maar eens naar de opbouw van dit forum. ;)

Voorbeeld: index.php
include header -> in dir A
include informatie1.txt -> in dir B
include informatie2.txt -> in dir K
include actueelnieuw -> in dir NIEUWS
....etc....
include footer -> in dir A

Ja hè? Ik ben van plan eens op zoek te gaan naar een 17" inch monitor. Die dingen staan voor niks of bijna niks op Marktplaats. Dan wel eentje met een echt schitterend scherm. 2" inch inleveren voor de schermkwaliteit van een A**** product is mijn droom dan.
Als je genoegen neemt met zo'n dikke kun je ze tot 21" vaak gratis ophalen.  ;)
Leuk voor bijvoorbeeld een servertje die je toch meer niet als wel aan hebt staan.
« Laatst bewerkt op: 2015/10/02, 11:32:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #36 Gepost op: 2015/10/02, 11:39:16 »
Nee nee, ik wil geen dikke :D, maar je hebt wel gelijk. Er zitten hele goede tussen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #37 Gepost op: 2015/10/02, 12:19:45 »
Werk jij niet met Includes?
Werk jij niet met headers en footers?
Nee, bewust niet, dat heb ik wel gehad, maar de opbouw duurde langer (zie de tijd rechtsonder in de pagina's).
Als je dat doet heb je 1 directory met een siteopmaak, en dan hoef je elders in een structuur alleen nog maar txt-filetjes weg te zetten.
Dat heb ik ook gehad, met gewoon in iedere map een php-include file, het had voordelen, maar die wogen voor mij niet op tegen de nadelen, nu heb ik de mogelijkheden om b.v. in een map af te wijken van de rest.
Of nog mooier, includen vanuit een database (sql bv).
De websites staan vaak op meerdere servers, ook servers die geen scripts ondersteunen, nu is het simpel, ik gebruik gewoon dezelfde HTML pagina's, met iets extra's, zoals frames, of iframes.
Met het script ben ik in 2005 begonnen, puur voor mijzelf en wanneer ik iets nodig had, dan werd het erbij gepuzzeld.
PHP programmeur ben ik niet, het script zal ook vast wel anders/korter/sneller kunnen, maar ik kan er zo mee werken en daar gaat het om.
Een andere site waar het is gebruikt is ABT.
Een site waar geen scripts mogelijk zij op de server is hier.
Op mijn laptop kan ik offline testen, daar staan momenteel 21 websites naast elkaar op............
Maar we dwalen weer lekker af ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #38 Gepost op: 2015/10/02, 16:17:55 »
Maar we dwalen weer lekker af ......

Mijn topic. Ik heb er geen probleem mee. ;)
En anders melden we dit vreselijk foute gedrag toch gewoon bij het Forumteam. =D

Maar je hebt een punt. Als je nog vragen hebt hierover dan pb maar.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Kees3

  • Lid
Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #39 Gepost op: 2015/10/03, 07:49:32 »
Slitaz is ook nog een optie voor als het licht moet.

Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #40 Gepost op: 2015/10/03, 10:29:13 »
TinyCore is ook nog een optie :) Misschien gooi ik een knuppel in een hoenderhok, maar een standaard lichte Ubuntu-based distributie bestaat (bijna) niet. Oké Lubuntu en Bodhi zijn lichter dan dan de normale versies maar bieden min of meer een complete desktop omgeving. Er zijn volgens mij 2 uitzonderingen te vinden, namelijk Madbox (openbox) en de laatste versie MicroWatt OS (i3wm). Madbox is nauwelijks lichter dan Lubuntu in mijn ervaring en niet iedereen loopt weg met I3wm (een tiling WM). Een aantal WindowManagers die bij andere distrubuties bijna -up-to-date zijn, dat kun je bij Ubuntu vergeten (om maar te zwijgen over verouderde tools die net zo min werken). Ik spreek uit ervaring (recentere versie van bijvoorbeeld fluxbox en JWM heb ik zelf moeten compileren). Voor de meer gevorderde sleutelaar is het geen probleem, maar iemand die zoekt naar een licht systeem om daar wat mee te beginnen wel en zal al snel overstappen naar een andere distributie. Dit is zeker niet bedoeld om Ubuntu af te kraken (tenslotte gebruik ik het) maar volgens mij moet het te doen zijn om een aantal dingen te verbeteren.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #41 Gepost op: 2015/10/03, 16:44:08 »
maar een standaard lichte Ubuntu-based distributie bestaat (bijna) niet. Oké Lubuntu en Bodhi zijn lichter dan dan de normale versies maar bieden min of meer een complete desktop omgeving.
Nou. Ik heb inmiddels body geinstalleerd en die draait op zich lekker.
Met puppy ben ik al wat aan het stoeien geweest en die draait vanaf CD ook heerlijk. Nu nog uitzoeken hoe deze op de laptop te installeren.
DSL lijkt me ver eenzelfde als puppy, maar dan een net wat andere distri. En aangezien puppy ook snel is ga ik er toch vanuit dat deze dat dan ook is.
Lubuntu heeft ook al op die laptop nog met zwengel gestaan maar daar had ik op die laptop nogal wat foutmeldingen.

Let wel, ik ben aan het spelen met een pentium 3. =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #42 Gepost op: 2015/10/03, 17:18:19 »
Een soortgelijke aan Puppy is Austrumi, deze draait geheel in het geheugen wanneer er geen harde schijf is.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #43 Gepost op: 2015/10/05, 10:17:39 »
Wat ook nog een optie is om een Puppy na te maken op Ubuntu basis. Een mini.iso downloaden en installeren.  Een beetje de omgekeerde wereld van wat Puppy met de Tahr editie doet :) Een groot aantal pakketten haal  je uit de repo's en de rest leen je van puppy. De zogenaamde .pet files hernoemen naar .tar.gz en je kunt zien wat er instaat . Veel hulpprogramma's die Puppy gebruikt zijn eigenlijk bash scripts die gebruik maken van gtkdialog. Deze staat standaard niet meer in de repo's van  Ubuntu (maar kan wel geïnstalleerd worden). Dus hier en daar een regeltje veranderen (doordat Puppy standaard altijd root is) en deze zijn bruikbaar.  Het is wel een sleutelproject en kost zeker meer tijd dan de installatie van Puppy, maar dan heb je wel een systeem die veiliger is (root issues).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Distri 'Damn Small Linux' of andere?
« Reactie #44 Gepost op: 2015/11/11, 23:19:24 »
Google eens naar wuxbuntu. Dit is op Debian gebaseerd met heel veel lichtgewichtprogramma's in een retro-ubuntujasje :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint