Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wil geen dumie blijven!!!  (gelezen 1806 keer)

wil geen dumie blijven!!!
« Gepost op: 2013/02/03, 12:08:24 »
Goede morgen,
Hoe krijg ik in toch als dummie inzicht in ubuntu. Ik werk met ubuntu 10.04, heb destijds  "Aan de slag met ubuntu 10.04" gekopieëerd maar geen enkel probleem dat ik nadien heb gehad, heb ik met deze handleiding op kunnen lossen.
Wat moet ik doen, downloaden, waar kan ik kijken?
Dummie zijn beschouw ik als gewoon maar blijven....... . Er is niemand in mijn kringetje die ook maar iets van computers weet dus ik sta altijd helemaal in the middle of nowhere op dit gebied.
Wie heeft de gouden tip?
Groeten,
Aldegonda
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/03, 12:17:14 »
Ikzelf heb het meeste geleerd van meelezen op fora, uitproberen, tot de conclusie komen dat je het geMALF'ed hebt en het proberen op te lossen, eventueel met hulp van fora. Gewoon doen dus. Wil je wat meer boeken lezen i.p.v. trial and error dan kun je hier eens kijken. Het is leuk dat je je in Ubuntu wilt gaan verdiepen, dat moedig ik aan :)

Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/03, 12:18:38 »
Dit forum regelmatig bezoeken en berichten lezen. Daar heb ik toch al één en ander uit geleerd.
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline atomos

  • Lid
Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/03, 12:24:42 »
lezen, lezen, uitproberen, crash, opnieuw installeren.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/03, 12:39:17 »
En sowieso leer je veel als je een recentere versie van Ubuntu gebruikt die de meeste gebruiken, zeker omdat 10.04 binnenkort niet meer ondersteund wordt (over 2 maanden).

Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/03, 12:51:04 »
allen bedankt zover.
@femke; ik heb nog een oude pc; zijn er stekkers voor de monitor waar twee pc's in kunnen? Ik ben nogal klein behuisd en nog een scherm erbij....
En welke versie kan ik het beste gaan gebruiken omdat ubuntu 10.04 nog maar kort ondersteund wordt. Ik kan niet vergelijken maar 10.04 bevalt me goed.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/03, 12:52:09 »
@vistaus: welke versie raad je me aan?
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/03, 12:54:23 »
@vistaus: welke versie raad je me aan?


12.04
Dat is de nieuwe LTS (de opvolger van 10.04 dus) en die gebruiken heel veel mensen hier op het forum en wereldwijd en wordt 5 jaar ondersteund :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/03, 12:58:10 »
Als je wat ruimer in je geheugen zit (>= 2 GB) zou je ook iets virtueel kunnen doen. Dan kun je naar hartelust rotzooien en gaat het stuk, dan zet je gewoon een snaphot (= momentopname) terug.

En verder: begin gewoon ergens aan, maar dan wel iets wat voor jou van praktische waarde is. Documenteer het goed dat je later vanuit je aantekeningen het hele spel kan 'terugspelen'. Zelf heb ik regelmatig dat ik vanuit mijn notities iets weer moet opdiepen. En soms begin ik ergens aan, stopt het voor een paar maanden of een jaar of zo, maar kan dan zo weer verder gaan waar ik gebleven was.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/03, 13:01:00 door markba »

Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/04, 22:15:50 »
Oudere pc's zijn wel niet geschikt om de nieuwere versies van ubuntu op te draaien. Bovendien krijg je met de nieuwere versies te maken met de Unity-desktopomgeving. Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd vooraleer ik de Unity-desktop onder de knie kreeg. Wellicht is het daarom beter Lubuntu of Xubuntu op een oude machine te installeren. Het groot aantal verschillende desktop-omgevingen bij Linux kan leuk lijken (en dat is het ook voor wie graag een computer tweakt), aan de andere kant krijg ook de commentaar, die je aangehaald hebt, dat je alleen staat. Wie problemen ondervindt met een windows-machine vindt al snel familie, vrienden of kennissen die het probleem kunnen verhelpen. Maar inderdaad, je kan hier best terecht op dit forum met je vragen. Iedere ubuntero zal met plezier op je vragen antwoorden.

Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/04, 23:24:33 »
@vrijevogel: Dat hangt helemaal van de specs af. Op sommige oudere computers draait Unity, al dan niet in 2D, prima.

Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/05, 00:52:12 »
Allen bedankt. Dan wordt het dus 12.04 en waag ik maar de gok dat ik 10.04  verwijder en vervang door 12.04 met het risico dat ik enige tijd "zonder computer zit.
Dan heb ik mijn oudje voor nood. Als ik dan een probleem krijg tijdens de wisseling van de programma's  kan ik dit melden via mijn oude computer. Omslachtig maar mogelijk.
Begin er volgende week aan. Duim maar voor me dat ik er genoeg hersens en concentratie voor heb.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/05, 12:45:44 »
Je kan natuurlijk ook nog eens kijken of er ergens een steunpunt in de buurt zit. Die kan je ook helpen met tips&tricks.

Offline jabuca

  • Lid
Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/06, 12:27:47 »
Voor een oudere pc is Lubuntu misschien een goed alternatief

https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/06, 12:44:19 »
Of Xubuntu of Bodhi Linux. Maar Unity 2D draait ook prima op veel oudere PC's. Zullen we nu eerst maar even afwachten hoe het aldegonda vergaat voordat we weer allerlei varianten gaan aanraden?

Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/06, 18:40:44 »
Download de minimal cd of Ubuntu Server en probeer eens wat te spelen zonder werkomgeving?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/06, 23:39:15 »
Twee PC's op een monitor kan met een switch. En zoals vele medeleden voor mij al noemde een test PC en lekker rommelen, of installeer Virtualbox dan kan je raak experimenteren met allerlei Linux versies en je hebt geen extra monitor nodig. En lezen, heel veel lezen en uitproberen in de terminal, alle Linux versies hebben alleen een andere grafische schil om de kernel.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/07, 13:56:00 »
Ik ben ook als Dummie begonnen en door veel te zoeken en te lezen en gewoon doen krijg je vanzelf veel ervaring. Ook heb ik vele, linux versies geprobeerd, de een nog mooier dan de andere. Gewoon downloaden, installeren en uitproberen. Bevalt t niet, dan een andere distro proberen. Ook zo krijg je veel ervaring.

Re: wil geen dumie blijven!!!
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/07, 15:01:41 »
Ik ben ook als Dummie begonnen en door veel te zoeken en te lezen en gewoon doen krijg je vanzelf veel ervaring. Ook heb ik vele, linux versies geprobeerd, de een nog mooier dan de andere. Gewoon downloaden, installeren en uitproberen. Bevalt t niet, dan een andere distro proberen. Ook zo krijg je veel ervaring.
Of je past het aan tot het aan je wensen voldoet. Daar leer je ook erg veel van.