Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dell Latitude D400 na upgrade 10.04 desktop vast  (gelezen 822 keer)

Offline evarie

  • Lid
Dell Latitude D400 na upgrade 10.04 desktop vast
« Gepost op: 2010/11/02, 20:21:08 »
Gelukkig kan ik nog op het forum met een ander computer. Maar mijn laptop is een Dell Latitude D400 en ubuntu 10.04 heb ik uitgeprobeert met de live cd. En de desktop wou toen niet opstarten. Nu heb ik mijn laptop met ubuntu geupgrade naar versie 10.04. Weer loopt de GDM desktop vast. Maar hoe kan ik nu een log van de errors er uit halen om julie hulp te vragen? Als ik control alt F1 doe kom ik ook niet in de commandline? Nu is hulp van jullie zeer dankbaar om toch de LTS aan het werk te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/02, 20:28:24 door evarie »

Offline mrGee

  • Lid
Re: Dell Latitude D400 na upgrade 10.04 desktop vast
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/04, 14:25:09 »
Hallo

Als ik zo even google, heb jij die beruchte intel 855 aan boord;
kijk even hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/problemen-met-ll-installatie-op-intel-845855gm-chipset-hier-is-de-oplossing!/msg644429/#msg644429

en haal de speciale iso daarvoor op.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline evarie

  • Lid
Re: Dell Latitude D400 na upgrade 10.04 desktop vast
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/04, 15:30:30 »
En wordt het dan een installatie of wordt het dan een update/upgrade?
Want als ik kan upgraden, dat is wat ik wil. Als het gaat om een installatie, dan zou ik ook 10.10 kunnen installeren. Maar als ik daar de LTS mee kan aanhouden is het natuurlijk ook een goed idee.

Dus, is dat voor een upgrade of voor een nieuwe installatie? En hoe kan je upgraden vanaf die iso/cd?

(Op een andere laptop van een kennis, ook een dell latitude d600 had ik ubuntu 10.04 geinstalleerd en geprobeerd. Maar de live cd doet het er wel goed op. De live cd installeren liep in de problemen. Daarom heb ik toen gekozen voor Fedodora, die doet het wel goed. Die kennis doet alleen maar internetten. Zo zie je dat ubuntu toch een risico neemt als het niet werkt. Want dan stappen mensen over naar een andere distributie.)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/04, 15:46:22 door evarie »

Offline mrGee

  • Lid
Re: Dell Latitude D400 na upgrade 10.04 desktop vast
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/05, 12:44:02 »
Hallo

Dat wordt mijns inziens een nieuwe installatie, geen upgrade, of je moet inderdaad
van tevoren op moeizame wijze allerlei patches gaan implementeren of dmv.
kernelopties wat zaken zien uit te schakelen en dan pas upgraden.
Daarbij doe ik in principe nooit een upgrade, vaak genoeg heb ik zogenaamde upgrade lijkjes
moeten opruimen of zijn sommige fouten niet meer logischerwijze te achterhalen, vaak gaat een
upgrade goed, maar als het dan mis gaat .....  (vooral als bijv. er iets fundamenteels is gewijzigd bijv.
inzake pulseaudio  of X of andere dieper ingrijpende zaken)
En als je een nette backup hebt of een aparte home, hoeft het je niet eens erg veel tijd te kosten.

Tja Fedora/Ubuntu/Mint/noem maar op, de laatste 10.04 lts heeft inderdaad weer andere eigenaardigheden
als voorgaande uitgaves, ook een beetje hardware gerelateerd, dus sommigen merken niets en anderen
hebben een probleem dat er vroeger niet was (regressie) Je zou ook Mint kunnen gebruiken om je
855/845 probleem op te kunnen lossen. Van de andere distro's zijn wel weer andere zaken bekend die
bijvoorbeeld in Ubuntu weer netjes lopen. 't is alleen jammer dat men niet leert van elkaar, het is toch
open source? Dus behoudt wat goed is en ga het wiel niet opnieuw lopen uitvinden denk ik dan.Maar met
de vernieuwing van structuren in het algemeen of wat men als verbetering meent in te moeten brengen is
een zeker risico niet uit te sluiten.

En dat mensen over stappen op een andere distro, Linux is wat mij betreft Linux. Altijd beter nog als verplicht
moeten wisselen naar kostbaardere oplossing  ;) toch?

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline evarie

  • Lid
Re: Dell Latitude D400 na upgrade 10.04 desktop vast
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/05, 18:26:52 »
Bedankt voor je leuke antwoord. Inderdaad verplicht een besturingsysteem kopen waar ik een hekel aan heb omdat het eigenwijze trekjes heeft. Dat doe ik dus niet. Ik wil wat dat betreft meer weten over Redhat.

Er is ook een mogelijkheid om server software toe te voegen en de GDM te wissen met sudo tasksel en dan twee keer een server upgrade doen. En dan weer de gdm toe voegen. Dan kan ik in iedergeval mijn mysql databases en mijn root behouden. Mijn mail blijft toch behouden door de aparte partitie. Dit leek mij een leuke oplossing. Ik kom op dit idee omdat ik met ubuntu server heb geoefend en omdat ubuntu livecd 10.10
wel goed zijn werk doet op mijn laptop.

Goed, ik heb alleen nog een vraag over die download. Want die heb ik op cd gezet. Ik krijg namelijk 5 fouten na het controleren van de cd-fouten. Hoe kan ik dat probleem aanpakken?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/05, 18:29:08 door evarie »

Offline mrGee

  • Lid
Re: Dell Latitude D400 na upgrade 10.04 desktop vast
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/05, 23:00:05 »
Hallo

Dat van die fouten, daar staat me iets van bij, als ik mijn op laagste snelheid gebrandde
cd's  check, heb ik er zelfs 6  ??? en dat op 2 verschillende merken
En één van mijn Lubuntu's geeft standaard ook altijd 1 fout weer, zo heb je natuurlijk niets
aan die checks. Ik zal mijn hardware ook maar eens nalopen. De aangemonteerde iso's geven nl.
geen fouten als ik ze in een virtual box omgeving test.
Als je de gedownloade iso ( ik neem aan  10.04.1) in eerste instantie met een
md5sum test klopt dat dan?

Als je hier:
https://wiki.ubuntu.com/X/Bugs/Lucidi8xxFreezes kijkt,zie ook hoe je
zonder een schone herinstallatie te werk kan gaan. Daarbij, als je geen terminal
angst hebt, kun je toch nog wel het één en ander rechttrekken als er grafisch iets
omvalt natuurlijk.
Ik ga zelf nogal makkelijk van een nieuwe installatie uit omdat ik nu eenmaal niet graag
upgrade, dus aan wat bijv. in de wiki staat, ben ik gemakshalve voorbij gegaan.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >