Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux-netwerk opzetten met centraal inloggen en home-dirs  (gelezen 3321 keer)

kienwaiwong

  • Gast
Linux-netwerk opzetten met centraal inloggen en home-dirs
« Gepost op: 2008/12/14, 20:07:12 »
Momenteel heb ik thuis een netwerk van 8 PC's en een server. De server draait Debian 4.0 met Samba als PDC en voor file- en printersharing. Verder draait hij ook een DNS- en DHCP-server. De werkstations draaien allemaal op Windows XP Pro.

Nu wil ik graag dit gehele netwerk overzetten naar Ubuntu. Dat betekent dus Ubuntu Server edition voor de server en de werkstations gaan ook op Ubuntu draaien.

Ik zit echter met de vraag wat ik het beste ervoor gebruiken. NFS voor de centrale opslag van Home-directory's en LDAP voor het inloggen? En is het mogelijk om deze twee zaken te beheren via een webinterface zoals Webmin? En is het "eBox" wat bij Ubuntu Server zit vergelijkbaar met Webmin of zelfs beter? Ik heb namelijk weinig ervaring met de shell om vooral LDAP aan de praat te krijgen. NFS zou nog enigsinds lukken...

Verder vraag ik me af hoe ik de eventuele problemen moet oplossen met verschillende GID's op de verschillende systemen. Een jaar geleden had ik namelijk geëxperimenteerd met NIS i.c.m. NFS. Het inloggen ging prima, maar de problemen begonnen op de cliënts toen de NIS-gebruikers niet lid waren van groepen zoals "audio", "video", "network" of "scanner". De desbetreffende groepen hadden verschillende GID's op server en cliënt omdat ik toen Debian als server gebruikte en Ubuntu als cliënt, dus ze lidmaken op de server hielp niet.

Ik vraag me af of dit probleem ook op gaat treden met LDAP? En zo ja, hoe zou ik het op moeten lossen?