Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer  (gelezen 3863 keer)

Offline Gaittie

  • Lid
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Gepost op: 2012/08/08, 19:30:39 »
Sinds kort draai ik Ubuntu 12.04 x86 op mijn HTPC, maar nu krijg ik mij geluidskaart niet aan de praat.
Hij doet het wel, maar als ik in XBMC een film wil kijken werkt het niet. Volgens mij pakt hij alleen maar 2.0 geluid.

Nu stuit ik via Google alleen maar op oude topics en daarvan werkt er geen één meer voor mij.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/08, 19:33:06 door Gaittie »

Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/08, 19:40:03 »
Dus je gebruikt analoge 5.1-uitvoer? Staat in XBMC de geluidsuitvoer ingesteld op 5.1 analoog?

Offline Gaittie

  • Lid
Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/08, 19:49:12 »
Nee deze staat ingesteld op Digitaal 5.1. Hij is verbonden d.m.v. een optische kabel met een Bose 3-2-1 systeem.
In Windows 7 x86 kan ik hem wel testen met 5.1, maar in Ubuntu alleen een speaker links en een speaker rechts.

Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/08, 20:19:49 »
Wanneer je hem op Digitaal 5.1 zet, zal je enkel surround horen wanneer je Dolby-geluid afspeelt. Alle andere geluidsstromen zullen worden gedownmixt naar 2.0.

Offline Gaittie

  • Lid
Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/08, 20:31:26 »
De films die ik afspeel zijn in 5.1 DD.
Ik kan ook niks instellen in Ubuntu zelf, de driver van Creative installeren lukt ook niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/08, 20:36:10 door Gaittie »

Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/08, 22:43:34 »
De films die ik afspeel zijn in 5.1 DD.
Ik kan ook niks instellen in Ubuntu zelf, de driver van Creative installeren lukt ook niet.
Nee, de Creative-driver is voor Windows, dat gaat niet werken.

Dus je Dolby-films klinken niet in surround? Plaats eens een screenshot van Geluidsvoorkeuren.

Offline Gaittie

  • Lid
Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/09, 16:37:07 »
Die hebben ook drivers voor Linux, maar dat maakt nu even niet uit, want heb Ubuntu opnieuw geïnstalleerd. Door pulseaudio te verwijderen kon ik films afspelen in XBMC met 5.1 geluid, maar dan had ik verder geen geluid.

Nu heb ik nogmaals Ubuntu opnieuw geïnstalleerd om even met een schone lei te beginnen. De driver van de grafische chip geüpdate en Ubuntu updates geïnstalleerd. Vervolgens XBMC geïnstalleerd.
Het gaat om een Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme Gamer PCI kaart die d.m.v. S/PDIF verbonden is met mijn Bose 3-2-1 systeem.
Wanneer ik Ubuntu op het bureaublad heb en m'n Bose set aan dan geeft hij 2.0 aan en hoor ik een verschrikkelijk lawaai uit de speakers en subwoofer. In XBMC met de instellingen op digitaal 5.1 en de drie opties aangevinkt heb ik in de menu's gewoon geluid en speelt hij de muziek ook prima af. De Bose set geeft dan 2.0 aan. Zodra ik een film afspeel krijg ik weer dat enorme lawaai en staat rechts onderin beeld niet gelukt om een audioapparaat te initialiseren. Controleer je audio-instellingen. Ook blijft de Bose set op 2.0 staan.

Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/09, 17:13:04 »
Kun je het hardwareprofiel wijzigen in Geluidsvoorkeuren? Als je 'm daar eens op Uitgeschakeld zet?

Offline Gaittie

  • Lid
Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/09, 17:41:06 »
Bij Systeeminstellingen > Geluid en dan het tabblad Uitvoer bedoel je?

Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/09, 17:43:04 »
Heeft de SB X-Fi ook een analoge uitvoer? Zo ja, zet hem daar dan op. Anders moet je hem even op de ingebouwde audio zetten, en in XBMC nadrukkelijk voor de SB X-Fi kiezen.

Offline Gaittie

  • Lid
Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/09, 18:35:47 »
Hij heeft wel een analoge, maar hoe zet ik hem daar op dan? In deze lijst kun je toch alleen maar wat instellen en testen?

Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/09, 20:47:37 »
Nee, je klikt op het apparaat om een uitvoer in te stellen.

Offline Gaittie

  • Lid
Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/10, 12:25:33 »
Dan heb ik constant dat lawaai ook in XBMC.

Offline Gaittie

  • Lid
Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/10, 17:57:41 »
Ik heb het werkende gekregen in XBMC met de onderstaand instellingen. Alles op PulseAudio.
Wanneer ik gewoon in Ubuntu zelf bezig ben en er wordt geen geluid afgespeeld heb ik nog steeds dat lawaai. Op veel sites lees ik over ALSA i.p.v. PulseAudio heeft het daar mee e maken?


Offline Gaittie

  • Lid
Re: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/30, 12:12:36 »
Het is nog steeds zo wanneer ik geen geluid afpeel m'n subwoofer een enorm lawaai geeft, zowel in ubuntu zelf als in XBMC.
Kan iemand mij hier bij helpen?