Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop uit werkgroep gegooid  (gelezen 768 keer)

BramV

  • Gast
Laptop uit werkgroep gegooid
« Gepost op: 2008/02/29, 10:31:06 »
Hallo

Thuis heb ik een netwerk dat eerst bestond uit 2 desktops(XP+draad) en een laptop(XP+draadloos). Alle computers konden bij elkaar bestanden bekijken en schrijven. Uit interresse heb ik op de minst gebruikte desktop Ubuntu gezet, en Samba ingesteld. Alles werkte weer goed, en op de Ubuntu pc heb ik toen alle muziek/films gezet.

De de volgende dag kon de laptop de XP desktop ineens niet meer bereiken, en nog een dag later ook de ubuntu-desktop niet. Tussen de twee desktops is er geen enkel probleem.

Op beide XP-pc's heb ik heb ik de netwerk wizzard al enkele keren doorlopen, maar zonder resultaat. De laptop blijft buiten de werkgroep, maar de laptop kan wel op het internet komen.

Ik verdenk Ubuntu van dit probleem omdat het is begonnen nadat er een Ubuntu computer in het netwerk is gekomen. Klopt mijn verdenking en wat moet ik er tegen doen?

O ja, het mag toch niet uitmaken dat de werkgroep geen MSHOME heet? Of zou dat ook tot extra problemen leiden(/lijden)?

Laptop uit werkgroep gegooid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/29, 11:17:45 »
Heb je de werkgroep van Ubuntu al gecontroleerd? Deze kun je isntellen in /etc/samba/smb.conf en dan even zoeken naar het regeltje workgroep = JOUWWERKGROEP.
Heb hier alle pc's een fixed IP adres gegeven. Probleem was toen alleen om vanaf een Kubuntu werkstation naar de samba server te komen (kreeg time-outs van de samba-server). Opgelost door de ip-adressen op te geven in /etc/hosts (quick and dirty, dat wel)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

BramV

  • Gast
Laptop uit werkgroep gegooid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/29, 14:15:04 »
Ja, al gecontroleerd. Het rare is namelijk dat de twee desktops(Ubuntu en XP) doen het onderling wel goed. Vanaf de XP desktop kan ik wel op de Ubuntu desktop komen (en visa versa), maar de laptop(XP) kan niet in de werkgroep komen (ookal heb ik de netwerkwizzard al meerdere keren doorlopen).

Het klinkt als een XP-probleem, maar omdat het pas is opgetreden sinds de Ubuntu desktop in het netwerk zit, heb ik het toch maar hier gepost.

Edit: En kan een moderator de titel even repareren. Gegooid staat toch beter als gegooit. :P