Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linuxfx/Windowsfx -andere distro- installatie ervaring.  (gelezen 1560 keer)

Linuxfx/Windowsfx -andere distro- installatie ervaring.
« Gepost op: 2021/03/14, 22:09:11 »
@ Forumleden,

ik had nog niets gelezen/gehoord over de distro Linuxfx/Windowsfx ... tot vandaag.
Het is (volgens de beschrijving op de website) een ´Linux-gestuurd besturingssysteem´ dat gebaseerd is op Ubuntu 20.04 LTS.

Website:  https://www.linuxfx.org/

Uit nieuwsgierigheid heb ik het gedownload en geïnstalleerd in VB.
De installatie verliep heel soepel en het was net zoals je Ubuntu zou installeren maar dan wel met een ander uitzicht.

Het inlogscherm is net hetzelfde als het inlogscherm van W10.



Toch is het géén Windows, maar een ¨ver-windowsd´ ´Linux-gestuurd besturingssysteem´.
Het opstarten gaat ook veel sneller dan een Windowssysteem opstarten ...

Ik zal het niet gebruiken, maar wel om er mee te experimenteren/te spelen.

Het menu lijkt heel sterk op het LinuxMint 20.1-Cinnamon- menu, maar dan met aangepaste iconen.



Leuk om eens te proberen.
Ter informatie/mededeling.
Voel je vrij.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/16, 10:33:10 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Linuxfx/Windowsfx -andere distro- installatie ervaring.
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/15, 11:39:03 »
Vorig jaar al iets van vernomen maar nee, dank u.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linuxfx/Windowsfx -andere distro- installatie ervaring.
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/15, 12:57:35 »
Na 13 jaar exclusief linux geen enkele behoefte voor een Windows lookalike hier  8-) Het zou wel kunnen dat ze Cinnamon gebruiken, inderdaad.

Offline aartje

  • Lid
Re: Linuxfx/Windowsfx -andere distro- installatie ervaring.
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/15, 13:02:20 »
Hoeveel moeite is het nou om eventjes gewend te raken aan bv Mint Mate
ipv de 2000e (?) Linux-versie te gebruiken die de icoontjes gebruikt van Windows.

Die versnippering van Linux over die tig distro's , daar word ik niet goed van >:(
Geen wonder dat Linux op de PC een marginaal aantal gebruikers heeft tov windows  :-[

Re: Linuxfx/Windowsfx -andere distro- installatie ervaring.
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/16, 10:29:20 »
De bedoeling van deze testinstallatie is/was om mogelijke gebruikers te laten zien wat het inhoudt, hoe het er uit ziet en of het jou "ding" zal/zou kunnen zijn.

Ikzelf heb deze, testinstallatie, reeds verwijderd uit VirtualBox -- voor mij was het niet mijn "ding" -- wel leuk om te testen.

Zoals aartje schrijft: de zoveelste distro waarbij de bomen door het bos niet meer te tellen vallen.

Bij deze ... gesloten.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/16, 10:31:57 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Linuxfx/Windowsfx -andere distro- installatie ervaring.
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/16, 11:40:04 »
En toch denk ik dat er best wel mensen zijn die dit geweldig vinden. Al heel wat jaren heb ik ervaring met ouderen en weet dat de overstap van windows naar Linux best wel problematisch kan zijn.  Ik wil niet generaliseren en alle "ouderen" over één kan scheren maar wat voor mij heel logisch is kan voor een ander heel verwarrend overkomen en man , wat een energie heeft het me gekost om vooral ouderen te overtuigen dat Ubuntu of Mint gewoon geweldige systemen zijn ..en als iets vertrouwd overkomt dan is een groot deel van de angst al verdwenen en daarom denk ik..deze distro is gemaakt voor een doelgroep die niet zo actief hier aanwezig is ..
Is dit iets voor mij, absoluut niet  =D 

Offline Bloom

  • Lid
Re: Linuxfx/Windowsfx -andere distro- installatie ervaring.
« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/16, 12:00:24 »
Het grote gevaar van dit soort distrubuties is dat mensen hierdoor aangemoedigd worden te doen wat ze onder Windows ook al deden: Windows sofware zoeken, dowloaden en installeren.  Je mag er donder op zeggen dat er zelfs mensen Internet Explorer of Edge (de Windows-versies) gaan installeren en gebruiken. Zo worden ze ook niet aangemoedigd om Linux te leren kennen en op zoek te gaan naar alternatieven voor die Windows software die voor Linux bestaan. Nee, ze gebruiken dit systeem als een desktopvervanger maar gaan gewoon door met alles Windows. En zo slepen ze malware mee naar binnen ook. Die malware kan het Linux systeem niet besmetten of beschadigen, maar wel het Wine subsysteem dat in deze distributie draait. En Wine kan wel lijden onder malware en beschadigd raken. Ja, dan is de conclusie uiteraard dat Linux niet veiliger is dan Windows. Ook al deden ze geen enkele moeite om Windows te leren kennen.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Linuxfx/Windowsfx -andere distro- installatie ervaring.
« Reactie #7 Gepost op: 2021/03/16, 12:06:56 »
@bloom, u heeft mij niet begrepen en uit ervaring weet ik dat de vragen over Windows programma's ook komen met ubuntu of mint. Er is geen gevaar,  hooguit dat je mag uitleggen,  voor de zoveelste keer,  dat een browser geen besturingssysteem is... ik noem maar een voorbeeld  ^-^

Offline Bloom

  • Lid
Re: Linuxfx/Windowsfx -andere distro- installatie ervaring.
« Reactie #8 Gepost op: 2021/03/16, 12:10:51 »
Zodra je een gedownload Windows programma (exe of msi) kunt starten door er gewoon op te dubbelklikken, haal je het gevaar in huis. Als daar malware in zit, zal het onderliggende Wine subsysteem besmet raken.
Je mag dus niet onderschatten hoezeer sommige gebruikers een "veilige Windows" in Linux zoeken die ze dan uitsluitend voor Windows software willen gebruiken. Zo werkt het niet en hoewel de onderliggende Linux wel veilig blijft, geldt dat niet voor Wine dat de Windows software draait in zo'n systeem.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Linuxfx/Windowsfx -andere distro- installatie ervaring.
« Reactie #9 Gepost op: 2021/03/16, 12:23:45 »
Ik onderschat niemand en heb nog nooit iemand meegemaakt die dacht: hé laat ik wine maar installeren want ik heb het nodig.
De doelgroep waar ik het over heb zijn heel blij als ze kunnen doen wat ze met windows ook al gewend waren te doen . 
/ik stop deze discussie, we beleven de dingen anders denk ik