Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LM 20 geïnstalleerd, laptop kapot?  (gelezen 803 keer)

Offline bluesea

  • Lid
LM 20 geïnstalleerd, laptop kapot?
« Gepost op: 2021/02/17, 17:59:47 »
Hoi beste mensen,
Op een laptop waar W10 opstond, heb ik W10 verwijderd en Linux MInt 20.1 XFCE geïnstalleerd. De installatie verliep, zoals gewoonlijk (ik heb het al meerdere malen gedaan) goed.
Aan het eind vroeg ie opnieuw op te starten en uiteraard ben ik hiermee akkoord gegaan.
MAAR: De laptop zegt geen pap meer. Hij reageert niet meer op de aan-uitknop. Hij lag en ligt aan de oplader. De batterij zat en zit 100% vol.
Links boven op het zwarte scherm staat een héél klein horizontaal blauw streepje, dat is alles. Is de laptop kapot gegaan? Zo ja, hoe heeft dit kunnen gebeuren. Het is een nieuwe laptop met Intel I3.

Bedankt voor jullie hulp,
bluesea

Offline bluesea

  • Lid
Re: LM 20 geïnstalleerd, laptop kapot?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/17, 18:18:35 »
Hoi,

Probleem opgelost. De aan-uitknop net zolang ingedrukt gehouden tot ie het weer deed. Kwam met een roesend geluid opgang.
Happy.

Groeten,
bluesea

Offline DeBaas

  • Lid
Re: LM 20 geïnstalleerd, laptop kapot?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/17, 21:08:44 »
Bij dit soort vastlopers op een laptop 2 mogelijkheden:
1 die je zelf al gedaan hebt, powertoets langer dan 8 sec vasthouden.
2 als dat niet lukt de netsteker loshalen en de batterij verwijderen, na minstens 30 seconden de batterij en netsteker weer terugplaatsen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline bluesea

  • Lid
Re: LM 20 geïnstalleerd, laptop kapot?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/18, 16:02:51 »
Hoi,

Thank you, de baas. Deze tip heb ik overgenomen in mijn Linux-afwerkinstructies.

Toen de laptop weer aan de praat was, heb ik even rondgesnuffeld of ik iets kon vinden dat deze vastloper zou hebben kunnen veroorzaakt.

Een blik op de schijf leek me wel handig, omdat ik de installer op opdracht had gegegeven de installatie voor mij te doen. Voorheen maakte ik altijd zelf de partities.

Onder het commando $ sudo fdisk -l  trof ik een mededeling in het rood geschreven: Partition 1 does not start on physical sector boundary.

/dev/sda1 startte op 63 en dit is de boot-partitie. Oorzaak van de vastloper of niet, ik heb graag de boel in orde.

Oplossing:
Het OS opnieuw live ingeladen. Gparted geopend. De schijf hoefde ik niet te selecteren, want er zit er maar één in. dev/sda1 geselecteerd. Klikte voor resize/move. Nu verschijnt er een venster. Zette Free space preceding (Mib) op 1 en Free spacte following (Mib) op 0. De maximale grootte regelt zich vanzelf. Klikte op de knop resize. Klikte op "Apply All Operations" button in de toolbar. De klus was in een zucht en scheet geklaard.

/dev/sda1 start nu op 4096 en de mededeling in het rood is weg.

Tsja, hoe kan dit? Geen idee, misschien heeft het klaar maken van de schijf er iets mee te doen. W10 had ik dus verwijderd en met $ sudo mkfs.ext4 /dev/sda heb ik de schijf klaar gemaakt en ext4 bestandssysteem erop gezet.

Linux: voor wie van een uitdaging houdt, wil blijven leren en tijd heeft.


Groeten,
buesea

Offline HWE64

  • Lid
Re: LM 20 geïnstalleerd, laptop kapot?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/02/18, 16:43:42 »
Ik heb een paar keer op een 2e hand desktop een Linux distributie erop gezet. Terwijl W10 er nog opstond krijg je toch een paar opties zoals : Linux installeren naast W10 of de gehele schijf gebruiken. Of heb ik dit fout?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline bluesea

  • Lid
Re: LM 20 geïnstalleerd, laptop kapot?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/02/18, 16:56:52 »
Hoi,

Nee, dit heb je niet fout. Er dan wordt gevraagd óf je Linux Alongside met Windows wilt installeren (mijn idee: nooit doen. Maak een echte dual-boot) óf dat je Windows van de schijf wilt verwijderen en alleen de Linux erop wilt te zetten.

Ik had Windows 10 al verwijderd en ik kreeg iets in de geest van ‘Wis de schijf en installeer Linux’.
Wissen kun je dan negeren, er staat immers niks meer op.

Groeten,
bluesea

Offline rico70

  • Lid
Re: LM 20 geïnstalleerd, laptop kapot?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/02/18, 17:21:40 »
Er dan wordt gevraagd óf je Linux Alongside met Windows wilt installeren (mijn idee: nooit doen. Maak een echte dual-boot) óf dat je Windows van de schijf wilt verwijderen en alleen de Linux erop wilt te zetten.
Linux "alongside met windows" is een echte dual-boot.

Offline bluesea

  • Lid
Re: LM 20 geïnstalleerd, laptop kapot?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/02/18, 22:05:42 »
Hoi,
Ik bedoelde even vrije ruimte maken en daar Linux installeren. Zo staan de os-en elk op een eigen deel van de schijf, gescheiden van elkaar. Deze dual-boot maak je door voor de optie 'iets anders' te kiezen en zelf partities te maken.

Groeten,
bluesea