Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitioneren nieuw systeem  (gelezen 1191 keer)

JoeyNL

  • Gast
Partitioneren nieuw systeem
« Gepost op: 2007/11/20, 17:21:20 »
Ik ben bezig om een dual boot systeem op te zetten met Windows XP en natuurlijk Ubuntu. Ik volg deze handleiding: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Ik zit nu echter met een vraag. Bij het partitioneren moet ik ook bestandsystemen aanmaken, iets waar ik niet zo veel verstand van heb. Als nieuwe situatie wil ik het volgende. Ik heb 1 hardeschijf, en wil de volgende partities hebben.

* windows
* ubuntu
* data

De schijf data moet echter door zowel *Windows, Mac en Linux kunnen worden gelezen en geschreven*. Welk bestandsysteem moet ik daar dan voor kiezen?

Offline joop13

  • Lid
Partitioneren nieuw systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/20, 17:33:23 »
Fat 32 is dan het makkelijkst. Kan, volgens mij, zelfs door Mac gelezen worden. En in ieder geval door Linux en Windows.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

JoeyNL

  • Gast
Partitioneren nieuw systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/20, 17:40:38 »
NTFS niet dan? Want ik moet niet met die limieten qua bestandsgrootte zitten van FAT32.

Partitioneren nieuw systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/20, 19:32:18 »
Ik heb begrepen van de aankondiging van Gutsy Gibbon dat schrijven naar NTFS ondersteund wordt. Ik heb zelf daarmee nog geen ervaring, misschien anderen wel.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Partitioneren nieuw systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/20, 19:41:36 »
NTFS kan nu ook maar wordt een beetje afgeraden wegens niet open.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline mcgyver

  • Lid
Partitioneren nieuw systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/20, 20:07:24 »
Citaat van: JoeyNL
NTFS niet dan? Want ik moet niet met die limieten qua bestandsgrootte zitten van FAT32.
Als je die fat32 partities met gparted maakt (live cd) dan heeft ie geen problemen met de maximale grootte. Tenminste, ik heb hier een fat32 partitie van 40 gig. Groter kan ook nog. Als je probeert om in windows grote fat32 partities te maken, wil hij dat meestal in  NTFS doen. De optie fat32 is dan meestal niet kiesbaar.

Windows kan trouwens -heb ik begrepen-  fat32 partities tot 2 TB lezen. Gek genoeg wil ie ze wel lezen maar niet maken.


zpelvaud gecorrigeerd ;)

Offline emargen

  • Lid
Partitioneren nieuw systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/20, 20:16:20 »
NTFS in Linux is geen probleem!! In Gutsy zit het goed ingebakken de ondersteuning....daar hoef je niks voor te doen! En dat het niet "open" is....is dat een bezwaar? In het gebruik heb je daar toch geen last van??............

Offline hello

  • Lid
Partitioneren nieuw systeem
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/20, 20:49:55 »
Citaat van: emargen
NTFS in Linux is geen probleem!! In Gutsy zit het goed ingebakken de ondersteuning....daar hoef je niks voor te doen! En dat het niet "open" is....is dat een bezwaar? In het gebruik heb je daar toch geen last van??............
Het is het principe + Het is niet open, dus het is een implementatie, er kunnen fouten inzitten.
Citaat van: JoeyNL
De schijf data moet echter door zowel *Windows, Mac en Linux kunnen worden gelezen en geschreven.
Ik denk dat FAT32 het beste is, of ken Mac ook al nfts schrijven?

Marrinty

  • Gast
Partitioneren nieuw systeem
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/20, 20:58:03 »
Citaat van: hello
Kan Mac ook al nfts schrijven?
Nope in mac is het nog steeds niet mogelijk om dit te doen.

Verder ben ik al een tijdje aan het werken met een NTFS schijf voor mijn data op te slagen.
Ik stond er in het begin ook wel niet goed tegenover. Maar alles draait tot nu toe zeer goed.

JoeyNL

  • Gast
Partitioneren nieuw systeem
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/20, 22:57:40 »
Heb het inmiddels bij NTFS gehouden en dat werkt prima. En via mn Mac en het netwerk kan ik daar overigens wel gewoon op lezen en schrijven.

Partitioneren nieuw systeem
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/21, 03:05:08 »
Via een netwerk maakt het niet uit wat het is, het probleem ontstaat meestal wanneer je fysiek of direct erop wilt werken.

Echter voor Linux is het schrijven naar NTFS inmiddels dusdanig uitgetest dat het best wel stabiel genoemd mag worden.
En die enkel keer dat het dan misschien fout gaat is nog wel te overleven.

In ieder geval beter dan dat onbetrouwbere bagger FAT32 gedoe.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Partitioneren nieuw systeem
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/21, 13:08:52 »
Citaat van: mcgyver
Als je die fat32 partities met gparted maakt (live cd) dan heeft ie geen problemen met de maxiamele grootte.
Volgens mij blijft het limiet maximaal 4 GB per bestand, ongeacht de totale omvang van de schijf.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline mcgyver

  • Lid
Partitioneren nieuw systeem
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/21, 18:30:28 »
Bestand wel, partitie niet.