Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb  (gelezen 14669 keer)

ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Gepost op: 2011/03/15, 20:42:15 »
Dag allemaal,

ik heb enkele weken terug een netbook gekocht, maar wil dringend van windows verlost zijn (staat win starter op, ik kan niet eens mijn bureaublad aanpassen). k heb wel totaal geen ervaring met ubuntu... hopelijk is het geen te stomme vraag dat ik ga stellen, maar ik zit al uren rond te surfen en vind de oplossing niet:

ik wil ubuntu installeren, maar ik vind enkel procedures met boot vanop usb stick. Nu ik zit hier in the middle of nowhere in ijsland op een boerderij en heb geen usb stick van min 2 gig. Ik kan ook geen cd in netbook steken. is er een manier om ubuntu te installeren zonder usb stick?

Ik heb evt wel een externe harde schijf bij, maar als ik deze zoug gebruiken, verlies ik dan alle data op deze harde schijf? (lacie) Ik kan geen backup maken van deze hd,, want nergens zoveel ruimte.

heb de iso file gedownload,maar weet dus niet wat ik er nu mee moet aanvangen. Ik heb hier ook geen internet behalve op deze pc - dus niet op notebook, is internet via sim van de boer en mogen deze niet op eigen computer gebruiken- help!

Alvast heel erg bedankt indien iemand mij wat raad kan geven...
karlien

Offline vds

  • Lid
Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/16, 10:10:40 »
Een usb stick EN internet is echt wel benodigd omdat tijdens de installatie van Ubuntu nog bestanden van internet gehaald worden.
Je kan de iso op usb stick zetten met http://unetbootin.sourceforge.net/

Kan je daar niet ergens gaan waar er wel internet is.?

Veel succes en plezier met Ubuntu en welkom hier op het forum.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/16, 10:17:51 door vds »
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline Jan E.

  • Lid
Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/16, 10:19:26 »
Zoals ik het lees, heb je wel internet, maar geen USB stick. Toch? En heeft die PC met Internet wel een USB aansluiting?  Dan zal je een USB stick moeten zien te krijgen.. Klinkt erg banaal, maar veel meer is er niet van. En zodra je die USB stick hebt, kan je met unetbootin een opstartbare en installeerbare USB stick fabriceren van de iso die je reeds hebt gedownload. Unetbootin is er ook voor gebruik onder Windows, en staat hier: http://sourceforge.net/projects/unetbootin/files/.

En op deze pagina staat hoe je e.e.a. doet: http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf#TOC-Unetbootin

Veel succes!


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline aartje

  • Lid
Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/16, 11:32:27 »
Ik herinner me dat ik een jaar of 10 geleden linux ooit eens hebt ge-installeerd
mbv een programma "loadlin" oid vanuit windows. Alles installeerde
je dan via internet.
zie bv. https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromWindows
Werkt dit ook onder windows 7 ?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/16, 11:38:45 door aartje »

Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/16, 13:19:03 »
Hallo!!

Bedankt allemaal voor de heldere antwoorden. Er zit dus voor mij niets anders op dan een tijdje te wachten tot ik eens in de stad kom en er hopelijk een usb stick vind. (ik ben nogal een ongeduldig geval :) )
Nog een vraagje: zou ik mijn externe harde schijf (lacie) kunnen gebruiken ipv een usb stick, of zou ik dan riskeren alle data op deze schijf te verliezen? ( betekent het eind van de wereld :))

Groetjes!
karlien

Offline Roc.am

  • Lid
Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/16, 13:37:03 »
Hoi Ronnie

Wat let je om de iso flie naar je externe schijf te kopieën en het systeem dan op te starten op je usb flash.
Volgens mij moet je dan ook kunnen installeren, maar daar kom je dan vanzelf achter.

- Roc

Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/16, 22:01:05 »
Hoi Ronnie

Wat let je om de iso flie naar je externe schijf te kopieën en het systeem dan op te starten op je usb flash.
Volgens mij moet je dan ook kunnen installeren, maar daar kom je dan vanzelf achter.

- Roc

awel ja, ik ben bang dat ik dan alle andere data zou verliezen die daarop staat... en dat mag echt niet gebeuren! en ook stond er op de ubuntu handleiding iets dat je usb niet nfts ofziets mag zijn en ik bij eigenschappen zag ik dat die lacie dat wel was ( ja sorry voor de gebrekkige uitleg, dit is echt mijn jargon niet  ^-^ )

ging naar de stad vandaag, maar de computerwinkel was gesloten, ik koop van't weekend dan wel een usb stick en ga dan wel ergens op een hot spot zitten, die zijn er genoeg hier in ijsland  XD

voor derest wens ik jullie allemaal een hele mooie lenteavond daar in belgie en nederland. hier is het massa's aan het sneeuwen!

groetjes


Offline softbart

  • Lid
Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/17, 09:32:43 »
Ik herinner me dat ik een jaar of 10 geleden linux ooit eens hebt ge-installeerd
mbv een programma "loadlin" oid vanuit windows. Alles installeerde
je dan via internet.
zie bv. https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromWindows
Werkt dit ook onder windows 7 ?
Ik meen dat je met loadin bootschijfjes kon aanmaken. Is niet meer aan de orde omdat de kernel nu groter is dan een schijfje.

groet,

Theo

Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/17, 09:56:00 »
For the record: het is volgens mij mogelijk om grub2 bootloader te installeren op een computer waar Windows op staat. Vervolgens kan je met grub2 een iso bestand booten vanaf de harde schrijf in deze computer. Als je die iso geboot hebt kan je denk ik zonder problemen Ubuntu installeren op een andere (vooraf aangemaakte) partitie.

Hier staat een gebruiksaanwijzing die Unetbootin gebruikt hiervoor. Unetbootin is er ook voor Windows, dus wellicht dat je daarmee het vrij eenvoudig voor elkaar kan krijgen. Je zal dan wel eerste een extra partitie moeten aanmaken voor de installatie later van Linux op de harde schijf.

Disclaimer: Ik heb dit zelf niet getest, dus ik weet niet zeker of het werkt!
« Laatst bewerkt op: 2011/03/17, 10:00:59 door Thomas de Graaff »

Offline Jaapio

  • Lid
Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/20, 22:30:46 »
Waarschijnlijk heeft je netbook een sd cardreader. een sd card werkt dan net zo goed als een usb stick.  ;)
asus eeepc 1005 ha. ubuntu
niveau; eindgebruiker sinds 8.04.
en ja, ik ben liefhebber van planten.

Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/21, 12:00:17 »
heyhey!

allemaal heel erg bedankt!ik ben nu toch een usb stick gaan kopen, en heb nu een ander en beter onderkomen gevonden dan de boerderij, mét internetverbinding. Meteen ubuntu geînstalleerd, in plaats van Windows, maar ik heb niets dan problemen (geen geluid, audio output jack werkt niet, micro niet, interne boxen niet enzovoort, en staat niet gedempt ofzo, geluid ging eerst wel, maar skype  en jack niet, dat proberen oplossen en nu gaat niets meer - evolution laad van sommige accounts niets, van andere teveel- massa's vastlopen, trager, niet afsluiten, letters die op het scherm 'dansen' of scheef lopen- foutmelding bij opstarten: cannot serve mio regions ofzo- enzoverder enzovoort, echt vreemd. )
Swat, ik zal hier dus nog even op dat forum blijven rondhangen, want ik wil dat alles picobello werkt natuurlijk!
Groetjes!

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/21, 19:41:35 »
Welke versie heb je geïnstalleerd? Misschien een andere proberen.
Of Mint.
Of eventueel zelfs een andere distro. (Bijvoorbeeld SUSE)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/22, 21:43:31 »
ubuntu 10.10 netbook remix;  heb het nog eens opnieuw geinstalleerd, en alles overlopen van tips enzo op de verschillende website, maar loopt toch nog steeds niet ect gesmeerd: dit bericht typen is bv hell, want letters blijven steeds achter, of de regels lopen in mekaar, ook emails zijn hell. kleine venstertjes (bv authorisatie, afsluiten, etc) zijn diagonaal doorkruist, zoiets heb ik nog nergens gevonden, maar ik blijf zoeken! micro en audiojack ook nog niet oké.
Van mint enzo had ik zelfs nog nooit gehoord. Ben echt
niet meer gewoon aan computers te prutsen en de miserie die ik nu heb bewijst dat ik er ook beter met mijn poten afblijf :) Werkt Mint zoveel beter dan?

Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/22, 23:19:49 »
Als je je problemen met je nieuwe netbook wilt oplossen is het belangrijk om eerst te weten of dat wel kan. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat je vrij nieuwe hardware hebt waarvoor gewoonweg nog geen goede ondersteuning is. Dan kan je zoeken wat je wilt, maar oplossen is dan niet mogelijk, wachten op goede drivers is in dat geval de enige oplossing, naast het schrijven van bug-reports. Als je het type en merk e.d. van je netbook post, dan is er wellicht iets meer over te zeggen.

Offline Antique

  • Lid
Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/26, 15:23:25 »
Ubuntu installeren via wubi misschien een aanrader voor jouw.
Ik heb het zelf ook op deze manier gedaan:
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/26, 17:02:11 »
Ik heb het zelf ook op deze manier gedaan:.......

Zou je die manier wel aan een ander aanbevelen, als je nu zelf met een flink probleem zit? Ik zeg niet dat de bewuste manier niet werkt, maar iets aanbevelen dat bij jouzelf totaal verkeerd uitgepakt is...?

Offline Antique

  • Lid
Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/26, 18:00:49 »
Ik heb het zelf ook op deze manier gedaan:.......

Zou je die manier wel aan een ander aanbevelen, als je nu zelf met een flink probleem zit? Ik zeg niet dat de bewuste manier niet werkt, maar iets aanbevelen dat bij jouzelf totaal verkeerd uitgepakt is...?

Pardon, maar er is bij mij helemaal niets verkeerds gegaan met de manier die ik voorstel, wubi. Ik heb een probleem met mijn bootable usb. maar wubi maakt geen bootable usb. Het doet wat dit topic vraagt, ubuntu installeren zonder cd-rom of usb en het werkt ook voor netbooks.
Dus ik beveel niet iets aan dat bij mij 'totaal verkeerd is uitgepakt', in tegendeel wubi heb ik als alternatief gebruikt om alsnog ubuntu op mijn netbook te draaien.

In mijn topic zit ik met het probleem om een bootable usb werkend te krijgen, dat is heel andere koek.

Dus, voor degene die ubuntu willen installeren zonder cd-rom of usb raad ik alsnog wubi aan.
Op de link die ik in mijn vorige post heb gestuurd kun je precies zien wat het doet.
Om je een alvast een idee te geven:
Citaat
"Wubi is an officially supported Ubuntu installer for Windows users that can bring you to the Linux world with a single click."
« Laatst bewerkt op: 2011/03/26, 18:02:51 door Antique »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/26, 19:28:31 »
...... de manier die ik voorstel, wubi.

Je hebt gelijk, je had het over een WUBI-installatie. Ik vergiste me doordat ik net daarvoor je topic had gelezen over een usb-installer en jij nu een link zette naar een (windows-)installer. Te snel gelezen, dus. :-[

Edit:

Om je een alvast een idee te geven:
Citaat
"Wubi is an officially supported Ubuntu installer for Windows users that can bring you to the Linux world with a single click."

Dank je, maar ik weet wat WUBI is. Vandaar dat ik een dual-boot installatie heb. Voor mij geen Ubuntu binnen Windows, dus.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/26, 19:33:35 door Mikkel »

Offline Antique

  • Lid
Re: ubuntu installeren op netbook zonder cd-rom of usb
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/26, 19:42:21 »
@Mikkel

Ok, haha geen probleem.

Een dual boot zou ik het liefst zelf ook willen trouwens.