Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bluetooth headset gebruiken  (gelezen 3478 keer)

bluetooth headset gebruiken
« Gepost op: 2016/12/10, 20:20:32 »
He dames en heren,

Op mijn dual boot windows 10 en ubuntu mate 16.04 was het in windows super simpel om mijn bluetooth headset te gebruiken. Wordt ook automatisch herkend. Maar op ubuntu lijkt het wel een jungle.... ik krijg hem uiteindelijk via blueman wel verbonden als headset.... en wat ik dan ook probeer bij de geluidsvoorkeuren.... geen geluid via de headset.... het is me 1 keer gelukt om er een transistorradio achtig mono gehakkel uit te krijgen....  ligt het aan mij... of stamt blueman nog uit de steentijd van bluetooth?
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: bluetooth headset gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/11, 09:27:40 »
Hoi Weiland,

Er lag hier thuis een Jabra headset. Inmiddels weet ik ook dat het een Evolve 65 is. Niet de minste uit de reeks zakelijke headsets van Jabra.

Die kreeg ik wel met Bluetooth gekoppeld, maar dat was verder ook geen geweldig succes. Nou kwam er laatst het bijhorende USB plugje bij. In de Xubuntu laptop gezet, draaien maar. Dat maakte dus ál het verschil, zowel onder Linux als onder een bepaald ander erg veel gebruikte computersysteem. Maar daar heb je dan drivers voor nodig en dat liep weer mis onder dat systeem in zijn laatste versie.

Dus nou heb ik dat mooie ding. Ik blij. Want onder Linux draaide die mooie headset out of the box. Alleen vond ik nergens op de Jabra site dat er die USB plug bijhoort. Prachtig geluid en geweldige microfoon!

Wat voor headset is die van jou?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: bluetooth headset gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/11, 09:59:59 »
hallo,
Dank voorj e reactie. is dat plugje dan een aparte bluetooth plug? Mijn ouwe laptop heeft geen interne bluetooth. Maar werkt verder prima met een bluetooth usb dongeltje. Die wordt ook direct door linux herkend:
Bus 003 Device 002: ID 0a12:0001 Cambridge Silicon Radio, Ltd Bluetooth Dongle (HCI mode)
Hij herkent de bluetooth headset ook, maar dan moet je nog de uitvoer in Geluidsvoorkeuren aanpassen. Daar gaat het mis. Ik heb inmiddels 4 headsets geprobeerd. Een bose, een senheiser, een JBL en een goedkope van de lidl (silvercrest) Gisteravond kreeg ik er uiteindelijk wel normaal geluid uit... ik denk dat het hielp dat ik bluetooth op mijn telefoon had uitgezet. Dan nog vind ik het nogal omslachtig, zeker vergeleken bij windows 10 waar ik verder geen fan van ben.
Op Youtube zag ik dat ik blijkbaar niet alleen ben: https://www.youtube.com/watch?v=y3Ce4EuzHJg

www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: bluetooth headset gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/11, 10:16:56 »
Ben nu trouwens al weer een half uur aan het martelen.... alle instellingen precies het zelfde zoals het gisteren uiteindelijk werkte..... alleen maar foutmeldingen.... kon niet verbinden.... device or resource busy.... (met niks..). Headset staat gewoon aan.... niet verbonden met iets anders.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: bluetooth headset gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/11, 10:48:18 »
Hoi Weiland,

Ja, die USB plug is een aparte BT plug, speciaal voor die headset van me. Veel BT apparaten hebben dat. Ik ben geen BT speicalist, maar blijkbaar is dat nodig.

Die plugjes raken in het algemeen nogal vaak zoek. Op mijn werk werd massaal met laptops gewerkt en reisden we over de hele wereld en daar was het schering en inslag. Oude laptop inleveren voor een nieuwe en die plug vergeten, hè. Ook niet meer weten dat die plug erbij hoorde ... . Erin prikken en vergeten. Plug and forget, heet dat.

Youtube is geen erg betrouwbare bron voor dit soort zaken, maar er zitten toch wel echte pareltjes tussen.

Citaat
device or resource busy

Ja, bekend. Dat had mijn vrouw op haar **** 10, maar bij mij koppelde de boel weer probleemloos. Ik draai Xubuntu 16.04, maar mijn laptop heeft standaard BT (Bluetooth) aan boord en een icoon op de balk, dat blueman aanstuurt.

Ik zou zeggen, ga op zoek naar die USB-plug! Die zal je wel niet vinden, maar als je maar weet dat hij er wel hoort te zijn lost de puzzel een klein beetje verder op. Loop nou met die Sennheiser de dealer binnen. Dat soort bedrijven geven een grote mate van service! Dan ben je in één klap op de hoogte en misschien nog een lekkere bak koffie op de koop toe.

Uiteraard zeg je meteen eerlijk dat je Linux gebruikt :D en dat die headset het k** doet. Maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen. Persoonlijk vertik ik het tegenwoordig om dat soort lieden wijzer te maken en ik hoef ook die koffie niet. Maar dat terzijde.

groet,

Just

(Windows 16.04 gebruiker - LVP)
MVP: klik hier voor uitleg (niet aanbevolen) - LVP: Linux Most Valuable Prootzar

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: bluetooth headset gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/11, 11:27:30 »
haa ja ik zal eens proberen op de nieuw laptop met bluetooth on board of dat verschil maakt. Denk het niet eerlijk gezegd. Want het probleem ligt niet bij Bluetooth maar bij de geluidsvoorkeuren die apart ingesteld moeten worden.  Bij dit soort head sets wordt geen apart bluetooth plugje geleverd. Meestal worden dit soort sets op mobiel gebruikt of betere muziekspelers of moderne versterkers. En dan werkt het ook perfect.
Ja ik ken de pappenheimer-dealers die niks van linux weten en dan gelijk daar naar wijzen. Die geef ik wel repliek...en vaak kan ik ze ook nog wel te interesseren in dat hun webservers waarschijnlijk ook op linux draaien. Met alle mitsen en maren kleine issues die er altijd zijn gaat mijn voorkeur toch echt naar linux en niet naar windows. Dat verandert niet omdat ook linux zijn makke kent.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: bluetooth headset gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/11, 12:03:03 »
Hoi Weiland,

Mijn Jabra deed het meteen puik op de telefoon! Dus het kwam ook helemaal niet bij me op dat er weleens een USB plug bij zou horen tot ik die plug kreeg. Niet dat toen het kwartje gelijk viel tot die headset ineens wel functioneerde. Ook werd die headset ook meteen goed herkend door Linux en waren alle opties beschikbaar.

Citaat
Dat verandert niet omdat ook linux zijn makke kent.

Dat is zo. Maar tegenwoordig vind ik Linux domweg beter. Veel beter zelfs als je de uiterst magere hardware ondersteuning van de industrie er ook bij betrekt. De ontwikkelaars, gewoon om in de ontwikkeling van de software helemaal de eigen boontje te moeten doppen, hebben nauwelijks informatie nodig. Je kan dat in mijn ogen dan ook niet anders zien dan pure dwarsliggerij. Dan zeg ik het nog heel netjes. Petje af voor al onze ontwikkelaars!!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: bluetooth headset gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/11, 12:19:31 »
Eens over het petje af ;-)

ik zie dat sennheiser ze wel verkoopt inderdaad. 60 euro .... ;-( ik ben er nog niet van overtuigd dat dat het probleem oplost omdat de gene die ik nu gebruik geen probleem heeft met het herkennen van de head sets. 
Grappig trouwens... als ik een bluetooth headset heb verbonden en ingesteld in geluidvoorkeuren, is een youtube filmpje of spotify song niet af te spelen. Die blijven gewoon hangen. Verbreek ik de verbinding.... dan gaan ze weer spelen.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: bluetooth headset gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/11, 12:48:50 »
Hoi Weiland,

Voor ik het weer vergeet: Leuk dat online audio museum. Ik ben wel niet goed thuis in audiozaken. Ik mis die technische knobbel. Ik hoor ook nooit de mooie klank van een paar echte speakers tot mijn vriend Bert me het stapje voor stapje naar binnen lepelt.

Dat met youtube had ik met de Jabra ook, maar dat is met die USB stick helemaal voor elkaar. Van vriend Bert weet ik inmiddels dat geluid op Youtube een grof schandaal genoemd moet worden. Bert is ietwat streng in de leer naar mijn lekenoordeel, maar wel heel aardig en vooral erg geduldig.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: bluetooth headset gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/11, 13:14:27 »
haha ja audio is weer een heel ander verhaal... maar er is niet zo heel veel verschil tussen goede luidsprekers/versterker en hele goede luidsprekers/versterker. Wel tussen slechte en goede. Maar verschillen zijn er absoluut en hoor je ze naast elkaar, dan zul je het wel horen.  Maar ik ben ook niet van de dure snoertjes van 3000 euro: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/kabels/m1110507436-live-cable-signature-rca-interlink-200cm-exclusief.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=1
Veel geluid op youtube is prut... klopt maar het wordt wel beter... heeft alles te maken met de originele opnames en met hoeveel bytes het beeld en geluid weergegeven wordt. Beeld is vaak ook slecht.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: bluetooth headset gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/11, 21:35:31 »
Net nog even op een laptop met ingebouwde bluetooth module geprobeerd........1e keer ging het gelijk goed... daarna zelfde probleem... verbindt ook... mijn kop telefoon geeft aan dat ie verbonden is. Bij uitvoer staat dat ie die is ingesteld op de koptelefoon maar geen geluidweergave.  dan maar ouderwets met een draadje.... bluetooth audio is blijkbaar nog toe aan een revolutie in Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/11, 22:05:45 door weiland »
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline jolo

  • Lid
Re: bluetooth headset gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/13, 13:41:11 »
Bluetooth kan wel werken met Ubuntu 16.04. Bij mij wilde het ook niet direct werken in combinatie met een bluetooth usb dongel. Maar ik werkte wel nadat ik de workaround had uitgevoerd uit deze bugmelding https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/bluez/+bug/1283003/comments/165
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: bluetooth headset gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/13, 21:47:15 »
Bedankt Jolo!

Ik ga het morgen uitproberen!
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: bluetooth headset gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/27, 09:06:13 »
Nou ik heb het heel wat keer geprobeerd... soms doet ie het wel... soms niet. Het is een aardige operatie. Het blijft wel een verbeterpuntje denk ik. Dit werkt onder windows wel echt veel eenvoudiger en betrouwbaarder.  Ik hou het maar bij een draadje dan.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum