Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC start niet, grub rescue  (gelezen 2351 keer)

PC start niet, grub rescue
« Gepost op: 2013/01/24, 22:56:17 »
Ik heb na installatie van UBUNTU als nog de partitie (in Windows) gewijzigd. Stom he? Nu kan ik niet meer starten. Ik krijg direkt de kreet 'Grub rescue'. Dus ook geen dual boot mogelijkheid.
Ik heb een poging gedaan de boel op orde te brengen door de reparatie uit te voeren die eerder werd aanbevolen bij hetzelfde onderwerp Grub rescue. Dat heeft niet mogen baten. Wat kan ik doen om de zaak op te lossen? Ik kom nl ook met geen mogelijkheid bij Windows.
Een schone installatie van Windows zal vermoedelijk ook niet helpen.
Graag een uitkomst aub. desnoods met een paardenmiddel.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/25, 00:43:25 door Sjoerd Broekhuijsen »

Re: Snik
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/24, 23:07:25 »
Misschien staat hier iets bij wat je kan helpen?
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel




Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Snik
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/24, 23:10:35 »
Graag een uitkomst aub. desnoods met een paardenmiddel.
Een herinstallatie van Ubuntu kan helpen om een opstartmenu met Windows terug te krijgen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Snik
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/24, 23:31:24 »
Het herstellen van GRUB heb ik al gedaan. Niet geholpen.
Het opnieuw installeren van UBUNTU heeft ook niets uitgehaald. Er moet toch een mogelijkheid zijn?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Snik
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/24, 23:52:40 »
Grup herstellen via supergrub.

En/of
bij meerdere hd's, boot van alle hd's omdat je meerdere grubs kunt hebben.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Snik
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/24, 23:54:48 »
Je hebt het spul in Windows om zeep geholpen ?
Lijkt me dat je dan met de Windows DVD eerst de Windows installatie onder handen neemt. (Installatie herstellen)
Weliswaar wordt dan Linux niet meer opstartbaar maar dat is dan de volgende (installatie) stap.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Snik
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/25, 00:15:48 »
EERSTE wat je nu het beste kunt doen is met een live-cd van Ubuntu de bestanden die in je windows-partitie staan en wil bewaren op een externe schijf of usb stick zetten. Als je partitie-tabel nog niet om zeep geholpen is kan je met een livecd nog bij je bestanden. Daarna proberen Ubuntu opnieuw installeren, daarbij zal Grub ook de windows-partitie weer toevoegen en start windows ook gewoon weer op als het goed is.

Offline daniel

  • Lid
Re: PC start niet, grub rescue
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/25, 14:29:01 »
Er is nog een methoden die misschien helpen kan..

Je kan als nog via een boot dvd of usb linux opnieuw installeren en hij zal alle grubs die hij vinden kan samen voegen in een opstart menu..
Ga dan naar je oude linux vanuit de boot menu en vewijder dan de nieuwe paritie van je nieuwste linux uit deze oude linux.
Voordat je hem dan opnieuw opstart moet je eerst vanuit de terminal venster de opdracht geven:

sudo update-grub
sudo update grub2
of zoek nog een programma erbij die jou grub volledig hersteld zodat je zeker bent dat het lukt..

succes