Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere netwerkkaartjes op een laptop + home op de server  (gelezen 2243 keer)

Offline h2o

  • Lid
Meerdere netwerkkaartjes op een laptop + home op de server
« Gepost op: 2010/12/22, 23:06:56 »
Even de situatie uitleggen:
Ik heb een paar laptops die ik op locatie via nfs de /home directory op de server wil laten gebruiken. Dat is geen probleem, want via nfs gaat dat (deels) probleemloos.
Nu heb ik op die laptops een interne nic (eth0) en een pcmcia kaartje * (wlan0). Zolang die laptops met eth0 draaien is dat geen probleem. Wanneer de gebruikers inloggen krijgen ze keurig netjes de /home van de server te zien. Prachtig allemaal.
Maar als ik de netwerkkaartjes (wlan0) gebruik, dan worden die pas werkzaam als het fstab proces al is gepasseerd, dus geen /home van de server, maar de /home van de laptop zelf.

Nu heb ik al met wicd het een en ander geprobeerd, maar dat start pas op als fstab al is ingelezen, dus de laptop niet wordt gemount op de server. Dat gaat niet werken.
Met /etc/network/interfaces kan ik al heel wat meer doen.

Hier een overzichtje:

Citaat
(...knip...)

allow-hotplug eth0
iface eth0 inet dhcp

allow hotplug wlan0
iface wlan0 inet dhcp
wpa-ssid NAAM (censuur)
wpa-psk WPA2-key (censuur)

Nu gaat dat in zoverre goed als ik eth0 uitschakel. Dan wordt de /home op de server keurig netjes geladen en aangekoppeld op de laptops. Maar wanneer ik eth0 inschakel, dan blokkeert deze wlan0 en krijgen we de lokale /home die we niet willen hebben.

Nu de vraag: Hoe kan ik via /etc/network/interfaces het zo instellen dat wlan0 gaat werken, ook als eth0 'aan' staat?

Of is er een oplossing via /etc/rc.local te bedenken, bijv. een paar regels die eerst zoekt of wlan0 bestaat (in de laptop ie gestoken) en dan eth0 uitschakelt (ifdown eth0) en wlan0 inschakelt (ifup wlan0) en dan met mount -a het bestandje fstab opnieuw inleest en de server opnieuw kan mounten?

Alvast bedankt, mede namens de gebruikers die ermee moeten werken.

Noot *: Asus WL-107g, werkt met de rt2500 drivers die Debian in de kernel laadt
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Meerdere netwerkkaartjes op een laptop + home op de server
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/23, 00:13:01 »
Voor alle duidelijkheid het volgende:
Wanneer ik na het opstarten het commando ping server geef, dan krijg ik meldingen network unreachable. Wanneer ik het commando sudo ifdown eth0 geef, dan krijg ik de server wel te zien. Eth0 blokkeert dus de boel. Ik wil dat dus (desnoods) via een script het bestaan van wlan0 detecteren. Zo ja, dan moet eth0 worden uitgeschakeld en wlan0 ingeschakeld.
Nogmaals, bedankt voor de eventuele oplossing.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Meerdere netwerkkaartjes op een laptop + home op de server
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/23, 10:33:01 »
Het 'probleem' is dat verreweg de meeste tijd de laptops aan de kabel hangen. Dan werkt eth0. Er zijn ook gebruikers die regelmatig draadloos werken, en die hebben dan wlan0 nodig. En de gebruikers wisselen nog wel eens van laptop, d.i. dat ze geen van alleen een 'vaste' laptop gebruiken.

Nu ben ik er ondertussen achter gekomen dat het wel werkt als alles via dhcp loopt. Wanneer eth0 op een vast adres loopt dan blokkeert deze de rest, met dhcp werkt het wel. Alleen, dan hangt alles af van een router. Is die op de een of andere manier uit de lucht dan werkt er niets meer. En de gebruikers hebben wel eens de neiging om de router af te sluiten, ondanks mijn raad om het niet te doen.
Daarom zou ik graag willen weten hoe je het bestaan van de wlan0 kaart automatisch kan detecteren zodat bij het bestaan ervan eth0 wordt uitgeschakeld en wlan0 ook op een eigen ip-adres kan draaien.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline ruujan

  • Lid
Re: Meerdere netwerkkaartjes op een laptop + home op de server
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/23, 13:41:49 »
Ik heb eigenlijk ook geen oplossing voor je probleem, maar toch voel ik wel de neiging om er iets over te zeggen. Ik vind dat je wel heel servicegericht bezig bent. Ik kan me dat wel voorstellen, maar er is gewoon een punt waarop je tegen gebruikers moet zeggen dat ze er met hun fikken af moeten blijven, omdat het anders niet meer werkt of de werking niet meer gegearandeerd wordt. Als ik het goed begrijp ben jij uiteindelijk degene die verantwoordelijk wordt gehouden voor het al dan niet werken. Dan mag je ook voorwaarden stellen. Als dat betekent dat ze van de router af moeten blijven, dan moeten ze dat maar accepteren.
Natuurlijk moet je het wel wat netter formuleren dan ik nu hier doe, maar er zijn nu eenmaal grenzen.

 

Offline dropl

  • Lid
Re: Meerdere netwerkkaartjes op een laptop + home op de server
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/23, 22:33:02 »
Het 'probleem' is dat verreweg de meeste tijd de laptops aan de kabel hangen. Dan werkt eth0. Er zijn ook gebruikers die regelmatig draadloos werken, en die hebben dan wlan0 nodig. En de gebruikers wisselen nog wel eens van laptop, d.i. dat ze geen van alleen een 'vaste' laptop gebruiken.

Nu ben ik er ondertussen achter gekomen dat het wel werkt als alles via dhcp loopt. Wanneer eth0 op een vast adres loopt dan blokkeert deze de rest, met dhcp werkt het wel. Alleen, dan hangt alles af van een router. Is die op de een of andere manier uit de lucht dan werkt er niets meer. En de gebruikers hebben wel eens de neiging om de router af te sluiten, ondanks mijn raad om het niet te doen.
Daarom zou ik graag willen weten hoe je het bestaan van de wlan0 kaart automatisch kan detecteren zodat bij het bestaan ervan eth0 wordt uitgeschakeld en wlan0 ook op een eigen ip-adres kan draaien.
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet dhcp

allow hotplug wlan0
iface wlan0 inet dhcp
wpa-ssid NAAM (censuur)
wpa-psk WPA2-key (censuur)
post-up ifdown eth0
post-up al geprobeerd?
Ge wit dit oit noit nie