Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zwart scherm  (gelezen 1651 keer)

Offline SMG

  • Lid
Zwart scherm
« Gepost op: 2010/05/01, 17:03:54 »
Na een moeizame installatie (standaard live cd gaf problemen) heb ik de text based installer gedownload en geïnstalleerd. Die deed zijn werk (dus installeerde Ubuntu), maar gaf na de installatie dezelfde problemen als ik met de live cd had.

Het probleem is dus als volgt: na de boot menu keuze krijg ik even een raar beeld met strepen (foto) en dan wordt alles zwart.
Normaal starten lukt dus niet aangezien ik enkel zwart beeld krijg. In de 'veilige modus' geraak ik wel in, maar heb geen flauw idee wat ik daar zou moeten doen.
Voor zover ik kan gokken heeft dit te maken met de grafische kaart (waarschijnlijk geen drivers). Maar de vraag is natuurlijk hoe los ik dit op?

Ik heb een ATI 2900GT en probeer Ubuntu 10.04 te draaien. Verdere info: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6750 @ 2.66GHz - 2,00GB RAM

Alvast vriendelijk bedankt ;)

Re: Zwart scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/01, 17:07:22 »
Hoi,

ik had hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door 9.10 te installeren en toen een upgrade te doen.
Draait uitstekend nu.

Gr Ruud

Re: Zwart scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/01, 17:14:13 »
bij start F6 splash vervangen door "nomodeset vga=771 xforcevesa"

Offline SMG

  • Lid
Re: Zwart scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/01, 17:47:10 »
ik had hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door 9.10 te installeren en toen een upgrade te doen.
Draait uitstekend nu.
Dat zou ik graag als laatste optie willen laten. Ondertussen heb ik al Ubuntu x64, Ubuntu live cd en Ubuntu alternative cd gedownload. Mijn Telenet limieten kan niet veel meer aan.
bij start F6 splash vervangen door "nomodeset vga=771 xforcevesa"
Ubuntu is al geïnstalleerd dus heb ik bij grub op e gedrukt en splash vervangen door "nomodeset vga=771 xforcevesa" (zonder quotes). Dat gaf iets anders nl lijntjes vanboven naar vanonder gingen en daarnaar werd het terug zwart.

Offline SMG

  • Lid
Re: Zwart scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/08, 20:58:56 »
Ondertussen al geprobeerd om een oude versie van Ubuntu te downloaden en die te installeren, maar tevergeefs. Geeft gewoon hetzelfde probleem als met de laatste nieuwe versie.
Momenteel is hij de text based terug aan het installeren en ga ik deze handleiding eens proberen: http://tinyurl.com/3xtkv3q

Op dat vlak is Windows wel stukken beter. Daar moet je niet gaan kloten in een tekst gebaseerde UI, je kan daar altijd terugvallen op safe mode en heb je ook zonder drivers altijd toegang tot de grafische interface. Kan Ubuntu nog iets van leren ;)

Offline SMG

  • Lid
Re: Zwart scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/08, 22:14:05 »
Ondertussen het gedoe werkend gekregen, maar blijkbaar is Ubuntu niet mijn vriend: de nieuwe drivers doen al moeilijk (zucht)

De drivers die Ubuntu aanbiedt geven het befaamde Unsupported hardware watermerk => hoe krijg je dat weg?
Heb al zitten zoeken en daar halen ze aan dat je best even de drivers van AMD zelf download. Dit doe ik dus en installeer deze. na een herstart is het watermerk weg, maar staat alles op een zeer lange resolutie. Even wijzigen dacht ik, wat dus fout gedacht was blijkbaar. Ik open dan even het catalyst control panel en daar krijg ik leuk de melding:
Citaat
There was a problem initializing catalyst control center Linux edition
....
No ATI graphics drivers is installed, or the ATI driver is not function properly.
Please install the ATI drivers appropriate for you ATI hardware, or configure using aticonfig
Het uitvoeren van /usr/bin/aticonfig geeft doodleuk de melding No supported adapters detected.

Dus ik mag kiezen: ofwel neem ik de Ubuntu aangerade ATI drivers die mijn een irritant watermerk geven OF ik kies voor de AMD drivers maar die laten mij niet toe om een hogere resolutie te nemen dan 1152x864. Wat een dilemma.

Heeft iemand een oplossing voor een van deze 2 problemen?
Alvast bedankt