Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: router reset  (gelezen 2346 keer)

router reset
« Gepost op: 2008/08/17, 12:17:11 »
Ik heb hier een router staan, een Experiabox van KPN,( maar het is een Gigaset van Siemens), waarvan ik aanneem dat ie intern op een Linux-variant draait, maar daarvan ben ik allerminst zeker.
Als ik hem nu wil resetten ga ik naar een webpagina op dat ding (192.168.2.1), log in met mijn password, ga dan naar advanced settings, dan door naar administration en dan reboot. Weet u het zeker? Ja. Weet u het echt zeker? Ja. Ok, dan ga ik nu rebooten, schakel; uw computer niet uit en blah blah blah.

Mijn vraag: is er een simpel commando dat ik op de prompt in kan typen om dit hele gebeuren vanuit Ubuntu te bewerkstelligen?
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
router reset
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/17, 12:28:21 »
Gewoon vanuit Firefox in Ubuntu. Het is immers een webpagina...  :-)

Zo doe ik het ook met mijn router.

router reset
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/17, 14:51:48 »
Zo doe ik het nu inderdaad ook. Ik wil echter een home servertje op gaan tuigen en dan wil ik eigenlijk dat deze server 1x per nacht de router reboot.  Daarom ben ik dus op jacht naar de toverspreuk die dat kan doen.
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
router reset
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/17, 23:13:25 »
Ik heb het nooit getest, daarom ook een wilde gok op dit late uur...

Als je via de broncode van de webpagina van je router de juiste (rechtstreekse!) link opzoekt die de router doet reboten, kan je in een scriptje iets schrijven als:

#!/bin/bash
touch http://link/naar/reboot/router.htm
Dat scriptje opslaan op je server, uitvoerbaar maakt en door middel van een crontab iedere nacht laten uitvoeren.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

router reset
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/18, 01:35:10 »
Normaal gesproken gaat je dit niet lukken omdat je moet inloggen.

Wat jij doet is trouwens niet resetten, maar rebooten, en dat is een heel verschil.

Bij veel merken is het noodzaak dit te doen omdat ze weinig geheugen hebben en je met een reboot het geheugen ledigt.

Per merk is het anders en veelal tussen de 3 a 5 Gig data verkeer wat er doorheen is gegaan nodig.

Maagoe, jij reboot dus en reset niet.
Lijkt me ook geen optie want dan ben je al je instellingen kwijt.

Wat ik altijd adviseer zeker voor mensen die hier last van hebben en veel downloaden is gewoon een schakelklokje halen bij de Gamma.

Hierop zet je de router, steld het klokje in op de gewenste tijd en voila, router gaat uit en weer aan en is weer fris.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
router reset
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/18, 10:27:14 »
Citaat
Normaal gesproken gaat je dit niet lukken omdat je moet inloggen.
Zie je, dat komt van het posten op dat late uur ;) ...

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

router reset
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/19, 05:25:09 »
We werken met een zeer geavanceerd operating system en dan gaan we reboot of reset doen met een schakelklokje van de Gamma?  :-)
De router optie wordt echter inderdaad aangeduid als reboot. Alle verbindingen worden verbroken, om daarna ze weer stuk voor stuk op te bouwen.
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)

router reset
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/19, 18:39:10 »
Probleem bij een reboot kan zijn dat het gehuegen niet geflusht word.
Daarom is een powerup beter.

En idd, in dit soort gevallen is een schakelklokje van een paar euri beter dan een geavanceerde oplossing die vrijwel onmogelijk uit te voeren is.

Of er moet een Telnet sessie opgebouwd kunnen worden naar dat apparaat.
Helaas hebben alleen de duurdere apparaten dit en die worden weer niet gekocht door de mensen :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline siegi

  • Lid
router reset
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/19, 19:13:26 »
In principe zou het inloggen ook mogelijk moeten zijn met wat programmeerwerk.

De vraag is natuurlijk of eens simpele reboot helpt. zoals gandyman zegt (ik gok van wel).

Programma's als pytelemeter loggen toch in op de site van telenet.
Misschien kan je iets op afkijken het programma is geschreven in python.

Dit uitzoeken kan een leerrijke ervaring zijn :)

router reset
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/20, 17:01:56 »
Al is het inderdaad alleen maar om het uit te zoeken terwijl dat klokje beter is:
een telnet verbinding wordt geweigerd.
Na het commando "open 192.168.2.1"  volgt:
Er wordt verbinding gemaakt met 192.168.2.1...Kan geen verbinding maken, op poort 23: De verbinding is mislukt
 
Dat werkt dus niet.

De problemen die deze reboot uit de wereld helpt zijn dat de harde schijf aan de router weer netjes gevonden wordt evenals de usb-memorystick. Die zijn soms zoek. Ik denk dus dat inderdaad een eenvoudige reboot voldoende is. :P

Nu nog de toverformule?!
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)

Offline Drummies

  • Lid
router reset
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/20, 17:35:13 »
Citaat van: Dr_Muesli
Al is het inderdaad alleen maar om het uit te zoeken terwijl dat klokje beter is:
een telnet verbinding wordt geweigerd.
Na het commando "open 192.168.2.1"  volgt:
Er wordt verbinding gemaakt met 192.168.2.1...Kan geen verbinding maken, op poort 23: De verbinding is mislukt
 
Dat werkt dus niet.

De problemen die deze reboot uit de wereld helpt zijn dat de harde schijf aan de router weer netjes gevonden wordt evenals de usb-memorystick. Die zijn soms zoek. Ik denk dus dat inderdaad een eenvoudige reboot voldoende is. :P

Nu nog de toverformule?!
spannings reset experiabox=reboot met behoud van alle instellingen

dus toverformule @Gandyman  timer/schakelklok ertussen simpel effectief en goedkoop
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011