Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?  (gelezen 13471 keer)

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #25 Gepost op: 2015/04/12, 12:01:35 »
Uit de kudde breken.  ^-^

En verder alles een stuk rustiger draaien. Zonder onverklaarbare wachttijden of crashes. (ok, soms, maar in elk geval vele stukken minder vaak).
Veel meer tegelijk openen, en veel meer zware handelingen tegelijk doen.
Voorheen 1,2 gb ram in gebruik, nu 0,650. Voorheen ruim 1,5 keer zoveel hdd in gebruik dan met dezelfde bestanden nu.
PC langere tijd aan kunnen laten staan zonder dat de boel vol loopt en een herstart nodig is.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 12:04:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #26 Gepost op: 2015/04/12, 12:20:51 »
Simple Scan is ook geweldig. Gewoon iets naar pdf scannen, klaar.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #27 Gepost op: 2015/04/12, 12:26:22 »
Dat is allemaal later gekomen met natuurlijk Linux als hoe het moet..

Tjonge, dacht dat we het hier hadden over wat er wel en niet kon, niet wie er het eerste mee was...

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #28 Gepost op: 2015/04/12, 12:27:33 »
Je internet - netwerk verkeer is 40% sneller in Linux dan in windows met dezelfde hardware.

Je zou dus een goedkopere langzamere internet abbo kunnen nemen voor dezelfde internet ervaring als in windows.

Ik meet geen verschil: 120 Mbps in Linux en windows met http://speedtest4.ziggo.nl/  ook met bestanden downloaden geen verschil bij mij.

Hier ook geen verschil met de speedtest; zowel op Linux als Windows 18 Mbps.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #29 Gepost op: 2015/04/12, 12:40:30 »
En verder alles een stuk rustiger draaien. Zonder onverklaarbare wachttijden of crashes.
Ja, ik ervaar linux als relaxer.
Crashes in Windows 8? Nee, nog niet meegemaakt (draai het 3 jaar)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #30 Gepost op: 2015/04/12, 12:52:33 »
Overzichtelijk startmenu (Cinnamon) - Sorry Unity-guys.  :evil:

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #31 Gepost op: 2015/04/12, 13:35:29 »
Is al genoemd, maar:
Linux installeren op mijn nu 5 jaar oude doos, software naar wens, inclusief exotische printer, scanner, TV-USB  en dan volledig updaten, hooguit een uurtje.

Voorgeïnstalleerde Windows 8.1 nieuwe notebook afgelopen week: Updaten, printer, scanner en TV niet meer ondersteund, na diverse updates touchpad vastlopers, nieuwe software zoeken, gevolgd door vastlopende updates en herstelopties, totaal 48 uur.
Dualboot met Linux installeren, zelfde tijd als in de eerste alinea.

Blij dat deze 8.1 doos naar elders gaat ;)

Samengevat:
Linux installeert sneller.
Linux reageert sneller.
Geen virussscanner.
Geen malwarescanner.
Flink minder vastlopers.
Herkent de oudere hardware nog wel.
Geen bloatware/ongewenste programma's tijdens de installatie (hoewel in de huidige Ubuntu...)
Bespaart flink op het financiele vlak.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 13:38:43 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

FrSu

  • Gast
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #32 Gepost op: 2015/04/12, 13:36:00 »
Linux "loopt nooit vol", vervuilt niet, vertraagd niet. Bij Win moet je na langere tijd gebruik eens een fresh install doen om het systeem weer schoon en snel te hebben.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #33 Gepost op: 2015/04/12, 14:10:43 »
Te installeren op een USB disk, of stick, zo heb je altijd je hulp-programma's bij de hand, zonder dat de interne HD gemount is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #34 Gepost op: 2015/04/12, 15:40:26 »
En verder alles een stuk rustiger draaien. Zonder onverklaarbare wachttijden of crashes.
Ja, ik ervaar linux als relaxer.
Crashes in Windows 8? Nee, nog niet meegemaakt (draai het 3 jaar)

Citaat
Crashes in Windows 8? Nee, nog niet meegemaakt (draai het 3 jaar)

Dan heb je vreeslijk veel geluk.

Zelf draai ik het nu ook 3 jaar op mijn Laptop I5 8Gig en al verschillende vast lopers gehad. Zoals het niet meer kunnen update van Win 7

En tot overmaat van ramp van de week start ik weer eens Win 7 op en toen bleef hij hardnekkig in een lus zitten, en maar bedelen om de recover mode te gebruiken. Nu heb ik natuurlijk wel recover schijven, maar op die zelfde laptop staat als dual-boot ook nog eens Ubuntu 14.04.1 en Xubuntu 14.04 alle 2 LTS 64 Bit.
Dus toen maar de stoute schoenen aan getrokken en van ellende dus de recover gaan draaien. Nou dat duurde 3 volle uren eer dat het klaar was. En gisteren ben ik er verder mee gegaan om de updates op te halen dat waren er totaal 212 dus zo rond de 1361MB.

Toen dat klaar was moest ik ook nog mijn grub (Menu) in orde zien te maken, en dank zij Pjort zijn webstek lukte dat vrij snel.
Maar al met al ben ik er zo 11 uren met bezig geweest, en nu staat er nog maar voor 1% op van wat ik er eerst op had staan.

Het is dat ik die Win 7 nog voor bepaalde programma's nodig heb, maar anders was ik er niet eens aan begonnen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #35 Gepost op: 2015/04/12, 16:22:13 »
@femke: meeeens.
Hardware uitwisselen zonder licentie pericelen.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #36 Gepost op: 2015/04/12, 16:33:57 »
Bespaart het milieu door langer gebruik te maken van bestaande hardware. daar je met een Windows computer meestal de aller nieuwste hardware nodig heb als je de laatste Windows versie wilt gebruiken.

Offline JvH

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #37 Gepost op: 2015/04/12, 16:54:50 »
  • Een Live-/Recovery-CD die wél bruikbaar is (in Windows heb je niet veel meer dan een opdrachtprompt tot je beschikking)
  • Betere integratie van Unicode in het besturingssysteem
  • De mogelijkheid om voor de hand liggende instellingen, die in Windows met de jaren zijn weggestreept of er überhaupt nooit zijn geweest, te wijzigen. Denk daarbij aan:
    • Toetsenbordlayouts voor weinig gebruikte talen (bijv. Esperanto)
    • Het koppelen en ontkoppelen van bestandstypen aan programma's. Voor dat laatste moet je in Windows naar het register (brrr, wat een draak van een ding vind ik dat)

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #38 Gepost op: 2015/04/12, 19:16:05 »
Een overvolledige partitioneringstool (Gparted) aan boord op de installatie-ISO ; waar Windows installer een ijskoude wind blaast heeft Linux (ik ken maar weinig distro's die het niet hebben) een Walhala aan mogelijkheden om tijdens de procedure je schijf in te delen.

Waar Windows in mijn ogen dan weer beter is: keuze van browser duidelijk weergeven.
Dit zouden ze toch ook eens in Lunix mogen implementeren: naast de standaardbrowser een keuzemogelijkheid geven van andere browser(s).


« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 19:18:45 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #39 Gepost op: 2015/04/12, 19:33:47 »
Toevoeging op mijn vorige post: Jack audio.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #40 Gepost op: 2015/04/12, 20:15:08 »
Het Wineproject, om software die voor Windows geschreven is te gebruiken in Ubuntu

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #41 Gepost op: 2015/04/12, 20:24:47 »
Software pakketten bevatten de full bounty Full Monty. Het zijn geen LE-versies (limitted editions = kreupele klonen  van betaalde versies). Backup en  Partitiemanagers.

edit: typo
https://en.wikipedia.org/wiki/Full_monty_(phrase)
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 20:57:38 door EZ-man »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #42 Gepost op: 2015/04/12, 20:36:44 »
Het Wineproject, om software die voor Windows geschreven is te gebruiken in Ubuntu

Dat is ook te gebruiken in Linux Mint 17.1 Rebecca/Cinnamon  =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #43 Gepost op: 2015/04/12, 20:42:15 »
De lijst wordt nu wel heel lang, ik heb alles gebundeld nu.
En eens kijken of er nog meer bij komt.  =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #44 Gepost op: 2015/04/12, 21:29:36 »
Iedereen: dank voor de reacties! Het is een draadje geworden wat handig is om naar te verwijzen, als mensen vragen wat nou de voordelen zijn van Linux....  :)

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #45 Gepost op: 2015/04/12, 22:02:51 »
Ik dacht nog niet vernoemd:

het gewoon wisselen van kernel (+versie !) is ook mogelijk in Linux; Windows kan je hoogstens Sys32 herstellen vanuit herstelpunten maar is dan zo stroperig en traag dat je er onnozel van wordt.

Dus Linux kan met diverse kernels makkelijk om. Je kan deze zelfs separaat (voor nieuwste versies) installeren middels een PPA of .deb

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #46 Gepost op: 2015/04/12, 22:54:53 »
@femke: meeeens.
Hardware uitwisselen zonder licentie pericelen.
LIcentie is 1 ding. Waar femke98 op wijst, is dat je geen driver-perikelen hebt als je de harddisk in een andere machine hangt, juist omdat zowat alle drivers in de kernel ingebakken zijn.

Veilig en gratis 1000-den applicaties uit de softwarebronnen installeren.
Dat kan op Windows 8.1 ook middels de Windows Store. Niet om nu Windows een hart onder de riem te steken ofzo, alleen om even duidelijk te maken dat dat argument geen win is voor Linux ;)
Heb voor jou m'n bericht wat aangepast om het unieke karakter op Linux te benadrukken.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88452.msg949346#msg949346
Snel een schermafdrukje maken zonder dat je hoeft te pasten in een ander programma (is onbegrijpelijk voor Win-newbies)
Idem voor deze.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88452.msg949363#msg949363
Het Wineproject, om software die voor Windows geschreven is te gebruiken in Ubuntu
Dit is niet echt een voordeel van Linux, want onder Windows heb je Wine helemaal niet nodig. In die zin zou je Wine zelfs als nadeel kunnen beschouwen.
(wine is natuurlijk een mooi en handig programma, daar doet dit niks aan af)
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 23:05:38 door markba »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #47 Gepost op: 2015/04/12, 23:22:45 »
Het Wineproject, om software die voor Windows geschreven is te gebruiken in Ubuntu
Dit is niet echt een voordeel van Linux, want onder Windows heb je Wine helemaal niet nodig. In die zin zou je Wine zelfs als nadeel kunnen beschouwen.
(wine is natuurlijk een mooi en handig programma, daar doet dit niks aan af)
Het is wel een voordeel van Linux, er is n.l. geen wine voor windows zodat ik die prachtige Linux programma's kan gebruiken  =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #48 Gepost op: 2015/04/12, 23:25:19 »
@markba: Maar de meeste mensen weten niet dat wine ook in Linux aanwezig is.
Dus is die opmerking van @RikRik is wel degelijk wel van groot belang!!

Als is dat wine maar een emulator  wat ook nog eens zijn beperkingen heeft. Maar voor bepaalde programma's werkt het wel goed, dus dat is het grote plus punt, voor bepaalde gebruikers.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #49 Gepost op: 2015/04/12, 23:29:08 »
@Henk, WINE betekent Wine Is Not an Emulator  ;)