Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?  (gelezen 13523 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #125 Gepost op: 2015/04/23, 12:30:04 »
Systemd zit toch al in 15.04 ?
 Dan merk ik er dus niets van ........
Alhoewel, zou dat de oorzaak kunnen zijn, dat Amaya instabiel is?
Dit komt tenslotte niet uit de repo's :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

.
« Reactie #126 Gepost op: 2015/04/23, 12:54:33 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 14:27:21 door Max Null »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #127 Gepost op: 2015/04/23, 12:55:45 »
Amaya is bij mij al bijna een jaar niet werkbaar, het programma springt er steeds uit zich zelf uit.
En dat zowel op Ubuntu 14.04.1 als onder Linux Mint 17.1 LTS Rebecca/Cinnamon.

Ik heb het toevallig gisteren verwijderd, lang genoeg gewacht. Gebruik nu Seamonkey en BlueGriffon.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #128 Gepost op: 2015/04/23, 13:47:38 »
Systemd zit toch al in 15.04 ?
 Dan merk ik er dus niets van ........
Alhoewel, zou dat de oorzaak kunnen zijn, dat Amaya instabiel is?
Dit komt tenslotte niet uit de repo's :lol:

Systemd is nu stabiel. Tracken van testing is wel een ander verhaal dan een nieuwe ubu release installeren.

ik draai nu 15.04 op systemd (in opstart-opties kun je gelukkig wel nog voor upstart kiezen)
systemd is een stuk sneller dan upstart (scheelt 3 seconden op een SSD) maar ik lees op internet wel veel developers die hun zorgen uitspreken over systemd.
meer omdat systemd een grote blob aan code is die 10 dingen tegelijk doet en standaard in PID 1 draait, wat meer security-problemen en stabiliteitsproblemen met zich meebrengt (single point of failure)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #129 Gepost op: 2015/04/23, 16:32:24 »
Amaya is bij mij al bijna een jaar niet werkbaar, het programma springt er steeds uit zich zelf uit.
Ik heb het toevallig gisteren verwijderd, lang genoeg gewacht. Gebruik nu Seamonkey en BlueGriffon.
Een bestaande file bewerken gaat vaak goed, een nieuwe file maken gaat altijd fout!
Misschien een tip: gwrite zit in de repo's en werkt ook aardig.
Maar het meeste doe ik in gedit :lol:
[/OffTopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #130 Gepost op: 2015/04/23, 16:50:10 »
Amaya is bij mij al bijna een jaar niet werkbaar, het programma springt er steeds uit zich zelf uit.
Ik heb het toevallig gisteren verwijderd, lang genoeg gewacht. Gebruik nu Seamonkey en BlueGriffon.
Een bestaande file bewerken gaat vaak goed, een nieuwe file maken gaat altijd fout!
Misschien een tip: gwrite zit in de repo's en werkt ook aardig.
Maar het meeste doe ik in gedit :D
[/OffTopic]

Bedankt Ron. Ik heb hem geïnstalleerd.  =D

Offline Nero

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #131 Gepost op: 2015/04/23, 21:06:25 »
Leafpad ^-^

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #132 Gepost op: 2015/04/23, 21:08:55 »
Leafpad idem hier.   ^-^
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #133 Gepost op: 2015/04/23, 21:23:26 »
Ik gebruik ook hoofdzakelijk Leafpad.  =D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #134 Gepost op: 2015/04/23, 23:40:57 »
Citaat
Waarom zoveel rotsvast vertrouwen stellen in bedrijven als het iedere keer beschaamd wordt?
En wil je nog langer met MS geassocieerd worden, als je het onder staande heb gelezen. ik dus onder geen beding.
http://www.ninefornews.nl/bill-gates-hebben-een-wereldregering-nodig/
Zo te zien is zo'n wereldregering (New World Order) niet eens zo gek:
Citaat
Microsoft-oprichter Bill Gates pleitte in een interview met de Süddeutsche Zeitung voor een wereldregering. De miljardair zei dat problemen op het gebied van armoede, klimaatverandering en hongersnood moeten worden opgelost door een wereldregering in het leven te roepen.
Allemaal mooie oplossingen voor problemen die we nu hebben.

Een beetje jammer van die 47.500 kinderen in India die polio hebben gekregen door een 'fout' vaccin, en ook jammer van die paar dode kinderen bij een vaccin-experiment, maar een kniesoor die daar op let. Waar gehakt wordt vallen immers spaanders. En als wij dan daardoor maar veilige vaccins krijgen, dan dient het nog ergens voor.

Wel een beetje raar dat Gates met zijn vaccinatie in verband gebracht wordt met depopulatie. Het zal wel verkeerd begrepen zijn.....

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #135 Gepost op: 2015/04/26, 09:21:42 »
wat kun je in linux wel en in windows niet?
wat dacht je van fatsoenlijk programma's installeren!

[rant]
Ik had op school problemen met de intel openCL driver (is nu met 15.04 opgelost) de programma's compileerde wel, maar ik kreeg steeds een zwart scherm als ik ze uitvoerde.
De leraar beweerde dat het aan linux lag (wat onzin is) en dat ik het op een windows pc moest doen. Dus ik neem de pc van mijn moeder (windows 7) en probeer daar visual studio op te installeren.
Je moet eerst via msdnaa zo'n beetje al je gegeves achterlaten en akkoord gaan met 3 licentie-overeenkomsten. dan krijg je een .sdm bestand wat je via een "secure download manager" moet downloaden, die decrypt hem dan naar een .exe. Vervolgens open ik die .exe en de visual-studio-web-installer begint, eerst moet ik instellen waar visual studio heen moet, dan moet ik instellen waar hij de installatie-bestanden neer moet zetten, vervolgens moet ik alle extra's uitvinken en na nog 5 menu's begint de installatie.
Visual studio installeren duurt 5,5 uur!! Nadat dat ding klaar is herstart ik de pc (windows) en probeer visual studio te openen, die crasht vervolgens met "one or more components is not correctly installed, please reinstall the application"  >:( >:( >:( dit heb ik 4x gedaan en hij weigert gewoon fatsoenlijk te installeren! Toen kwam de update naar 15.04 waarmee de openCL driver van intel eindelijk gerepareerd was (en ik dus mijn opdrachten kon maken op linux) mijn moeder's laptop was door de kapotte visual studio een behoorlijk stuk trager geworden dus aangezien ik m toch niet kon gebruiken moest die eraf.
zo gezegd zo gedaan, of eigenlijk niet. ik open de visual studio installer en klik op "remove all components" dit duurt opnieuw 5 uur. vervolgens kom ik erachter dat hij nog heel veel componenten niet verwijderd heeft  >:( >:( >:( zo staan er nog 12 SQL-servers op en nog een stuk of 8 .net SDK's en iets van 4 visual C++ SDK's (de runtime's moet je laten staan, maar de SDK's kunnen eraf)
wat begrijpt microsoft niet aan "remove ALL components"?? dus ik mag nog eens 30 SDK's handmatig gaan verwijderen. wat leuk is, je moet ze één voor één aanklikken en je mag er niet 2 tegelijk aanklikken!  >:( >:( je moet wachten totdat de vorige verwijderd is voordat je de volgende kunt verwijderen... waar is mijn "apt-get remove Microsoft*SDK" ?
Waarom moet het installeren en verwijderen van zooi zo onnodig complex zijn? in linux heb je gewoon een zip-bestand met bestanden waar een "etiket" bij zit (tekstbestand met inhoud afhankelijkheden etc.) die zip word op een vaste plaats uitgepakt en vervolgens word in de APT-database geregistreerd dat die bestanden bij dat pakket horen, simpeler kan het niet.
Microsoft werkt met installers, registersleutels, extra componenten etc. je zou toch denken dat Microsoft visual studio goed zou samenwerken met Microsoft Windows, maar nee!  >:( >:( >:(

[/rant]

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #136 Gepost op: 2015/04/26, 09:45:16 »
LOL! Helemaal mee eens, Niekn!

Gisteren op de waterpoloclub 4,5 uur 720p video's gedraaid op een 10 jaar oude Shuttle PC (Xubuntu 14.10) via een breedbeeld Samsung TV. Niets van die "andere" fabrikant kan dat voor elkaar krijgen. De club hing aan dat 100 cm grote scherm. Erg leuke reacties gekregen.

Het mooie van die Shuttle is zijn kleine draagbare formaat. Ik heb achterop een beugel geschroefd en nou sleep ik hem heel handig mee. Het ding is gebouwd voor een Media Center Edition uitvoering van die "andere" fabrikant met een fijne geluidskaart (volgens mij 5.1, maar daar moet ik me nog in verdiepen). Laatst heb ik na tien jaar wel de videokaart moeten vernieuwen, waarbij dit Forum me geweldig heeft geholpen!



Ik heb trouwens nog even gedacht over een beroep op garantie vanwege een redelijke gebruiksduur enzo, maar de kans op verlichte geesten (zoals wij) bij Shuttle leek me toch wat te klein.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Suns

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #137 Gepost op: 2015/04/27, 07:10:40 »
Alles is hier al genoemd het is een klasse systeem , nu met Ubuntu 15.04 is weer razend snel en alles werk weer zoals een systeem moet werken mij favorieten software Kazam snel en gebruiksvriendelijk  dus van mij 3  :) :) :) :) oke 4
« Laatst bewerkt op: 2015/04/27, 07:12:43 door Suns »
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #138 Gepost op: 2015/04/28, 09:37:20 »
Mijn zoon heeft een moderne laptop op dat andere systeem. Nou wil hij graag zelf een printer. Geen probleem toch? Ik heb er nog twee op schap staan.

Nou, niet dus. Die doen het wel onder Linux maar niet onder dat andere systeem.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #139 Gepost op: 2015/04/28, 10:07:57 »
Is er geen driver meer op te halen voor een modern-ander-systeem ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #140 Gepost op: 2015/04/28, 10:52:01 »
Is er geen driver meer op te halen voor een modern-ander-systeem ?

Helaas niet. HP meldt zelf (na een verschrikkelijke zoekpartij) dat die er voor dat moderne-andere-systeem niet zijn. Maar ik heb warempel nog een derde printer gevonden in mijn bomvolle schuur en die doet het wel. Alleen even de cartridges kietelen, maar daar ben ik zéér bedreven in én ik heb een lief ultrasoon badje.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #141 Gepost op: 2015/04/28, 11:48:51 »
En welke naam heeft, dat moderne-andere-systeem? of mag die naam hier niet genoemd worden?. En hoe heet die derde printer?.

Ik dacht dat Ubuntu 15.04 toch het aller nieuwste OS is momenteel, of loop ik nu zoveel achter.  =D =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #142 Gepost op: 2015/04/28, 12:38:28 »
En welke naam heeft, dat moderne-andere-systeem?
Die naam begint met een "W" en eindigt op "indows". Meer zeg ik niet.  =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #143 Gepost op: 2015/04/28, 12:52:31 »
En welke naam heeft, dat moderne-andere-systeem?
Die naam begint met een "W" en eindigt op "indows". Meer zeg ik niet.  =D

Aha, dus je mag wel een open deur in trappen, maar dus geen open raam. Gezellig is dat!!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #144 Gepost op: 2015/04/28, 13:24:40 »
Ach Henk,

Het is maar een geintje. Maar hoe kom je er nou bij het woord "open" voor het woord "raam" te zetten. Niks open aan, toch? Mis ik er het fijne ervan?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #145 Gepost op: 2015/04/28, 13:40:22 »
Ach Just,

Dat was een vergissing, van dat open raam. Dat had gewoon gesloten raam moeten zijn.  =D

Maar welke oude printer werkte er nu wel met Linux?.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #146 Gepost op: 2015/04/28, 13:45:07 »
Een HP PSC 2355 AllinOne. Er moeten alleen nieuwe cartridges in. Ik heb zwart wel op gang gekieteld, maar die heeft duidelijk teveel geleden. Ik zou er nog perslucht op kunnen zetten, maar de ervaring leert me dat dat alleen maar leuk is en niks oplost :D.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021