Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.  (gelezen 4695 keer)

deKeijzer

  • Gast
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Gepost op: 2006/11/30, 15:27:26 »
Hallo iedereen,

ik heb nog nooit met linux gewerkt, maar ik heb al wel de live versie van dapper drake gebruikt. Dat ging natuurlijk allemaal nogal traag. Daarom wil ik het graag ook gewoon installeren, maar voordat ik daaraan begin heb ik wel wat vraagjes omdat ik natuurlijk niks kapot wil maken.

We hebben 1 gepartitioneerde schijf in de pc zitten van 250 gb. Deze is ondergebracht in 11 partities. 2 van deze partities (nu schijf K: en L:) zijn leeg, elk van 19.5 gigabyte. Ik mag deze 2 'schijven' gebruiken voor ubuntu. Alleen ik wil natuurlijk niks van alle andere partities afhalen omdat daar veel informatie op staat, en het nogal wat is om een van alles een back up te maken. De echte belangerijke bestanden zijn wel gebackupped (e-mails, documenten ed). Nu is mijn vraag, hoe moet ik met welke programma`s ervoor zorgen dat die 2 schijven (k: en l:) voor linux worden gebruikt? Natuurlijk zonder andere bestanden te verwijderen.
En ik wil dus een dual boot scherm krijgen, waar normaal bij geen actie gewoon windows XP wordt gestart. En bij het selecteren van Ubuntu dat ubuntu wordt gestart.

Alvast bedankt natuurlijk!

Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/30, 17:31:38 »
Hallo,
Start eens op met de livecd van Dapper, open een terminal en breng volgende in
sudo fdisk -lKop
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/30, 17:32:04 »
In de cd van Ubuntu zit een partitioner ondergebracht. Dit programma kan die twee partities samenvoegen tot

deKeijzer

  • Gast
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/30, 18:08:47 »
sudo fdisk -l gaf dit:

Disk /dev/sda: 250.0 GB,
250059350016 bytes
255 heads,
63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   
Device Boot      Start         End      Blocks   Id  
System
/dev/sda1               1         509     4088511   12  
Compaq diagnostics
/dev/sda2   *         510        5151    37286865    c  W95
FAT32 (LBA)
/dev/sda4            5152       30401   202820625    f  W95
Ext'd (LBA)
/dev/sda5            5152        7701    20482843+   b  W95
FAT32
/dev/sda6            7702       10251    20482843+   b  W95
FAT32
/dev/sda7           10252       12801    20482843+   b  W95
FAT32
/dev/sda8           12802       15351    20482843+   b  W95
FAT32
/dev/sda9           15352       17791    19599268+   b  W95
FAT32
/dev/sda10          17792       20201    19358293+   b  W95
FAT32
/dev/sda11          20202       22751    20482843+   b  W95
FAT32
/dev/sda12          22752       25301    20482843+   b  W95
FAT32
/dev/sda13          25302       27851    20482843+   b  W95
FAT32
/dev/sda14          27852       30401    20482843+   b  W95
FAT32
ubuntu@ubuntu:~$
De opmaakt klopt niet helemaal omdat ik het op m`n usb stick moet opslaan zodat ik het ook in windows kon gebruiken.


Ondertussen heb ik de 2 lege schijven als ntfs geformatteerd zodat ze herkenbaar zijn. Alleen het internetten vanaf de ubuntu live cd lukte nog niet. (kan dat komen doordat het vanaf de live cd werd gedraaid of zal het bij een gewone installatie hetzelfde doen?)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/30, 18:13:48 »
Die NTFS schijven kan Linux vervolgens gebruiken, maar eerst zal Linux die willen formatteren als EXT3. NTFS is een Windows bestandssysteem en door Linux alleen te lezen, niet te beschrijven. De Linux-pendant is EXT3.

Internet: in beginsel kun je hetzelfde verwachten als bij de LiveCD-sessie. Heb je draadloos internet? Zo ja, heb je WPA of WPA2 beveiliging erop zitten?

Groet, Pjotr.

Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/30, 18:43:53 »
@pjotr
Opgelet "Compaq" ! 't is maar i.v.m. bios instellingen !
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/30, 18:47:44 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: deKeijzer
Ondertussen heb ik de 2 lege schijven als ntfs geformatteerd zodat ze herkenbaar zijn.
Die NTFS schijven kan Linux vervolgens gebruiken, maar eerst zal Linux die willen formatteren als EXT3. NTFS is een Windows bestandssysteem en door Linux alleen te lezen, niet te beschrijven. De Linux-pendant is EXT3.
Zoals deK aangeeft is dat om ze herkenbaar te maken, anders gaat het een beetje moeilijk om te achterhalen welke van de elf partities je wil gebruiken. Hetbeste kan je mbv de cd die partitie wissen en een nieuwe door ubuntu laten maken. Dit onder andere doordat ubuntu ook een swap partitie moet maken.

deKeijzer

  • Gast
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/30, 18:54:25 »
Citaat van: pjotr123
Internet: in beginsel kun je hetzelfde verwachten als bij de LiveCD-sessie. Heb je draadloos internet? Zo ja, heb je WPA of WPA2 beveiliging erop zitten?
Geen draadloos internet (ik had al gelezen dat dat wel eens problemen kon geven..). Maar het installeren en configuren van een nieuw OS zal misschien wat lastig gaan als ik telkens moet rebooten.. Maar dat zien we dan wel :). Ik ga het gewoon proberen :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/30, 18:54:31 »
Citaat van: Summer of 69
@pjotr
Opgelet "Compaq" ! 't is maar i.v.m. bios instellingen !
;)
Verrek ja! Goed dat je het zegt. Die beroerde Compaq, met z'n verborgen FAT16-partitie op het begin van de schijf. Idioot systeem!

Grub installeert zich in de eerste sector van de harde schijf, en het is de vraag of dat zich verdraagt met die verborgen partitie. De BIOS-instellingen zelf zitten overigens gewoon in een EEPROM chip op het moederbord. In de verborgen partitie zitten gereedschappen.

Ik heb het zelf bij een Compaq Deskpro als volgt opgelost:
Eerst heb ik de gereedschappen in de verborgen partitie gebruikt om het BIOS precies zo in te stellen als ik wilde. Daarna heb ik die FAT16-partitie vernietigd en de ruimte toegevoegd aan de Windowspartitie.

Vervolgens heb ik Linux ge

deKeijzer

  • Gast
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/30, 19:02:34 »
En als ik er niks aan zou veranderen? Zou het dan fout kunnen gaan door die verborgen partitie of moet dat geen probleem zijn? (aan m`n bios instellingen heb ik nog nooit iets verandert..)

Of moet ik echt eerst die partitie verwijderen? (jullie hebben me bang gemaakt ;))

Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/30, 19:05:15 »
Citaat van: pjotr123
Grub installeert zich in de eerste sector van de harde schijf, en het is de vraag of dat zich verdraagt met die verborgen partitie. De BIOS-instellingen zelf zitten overigens gewoon in een EEPROM chip op het moederbord. In de verborgen partitie zitten gereedschappen.
Heb een tijd geleden een oud ding onder handen gehad van iemand die vroeg om een herinstall. Schijf formateren en het zaakje startte niet meer op. Die diskette-images heb ik niet meer geprobeerd. Goed om weten als ik nog eens een "compaq" tegenkom
:)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/30, 19:10:40 »
Citaat van: deKeijzer
En als ik er niks aan zou veranderen? Zou het dan fout kunnen gaan door die verborgen partitie of moet dat geen probleem zijn? (aan m`n bios instellingen heb ik nog nooit iets verandert..)

Of moet ik echt eerst die partitie verwijderen? (jullie hebben me bang gemaakt ;))
Bang hoef je niet te zijn, hoor. Wel is het verstandig om een goede reservekopie te hebben van je belangrijke bestanden (documenten, foto's en zo). Maar goed, dat is sowieso verstandig.

Als je BIOS goed staat, en dat staat het blijkbaar, wat is er dan op tegen om de gereedschappen te wissen waarmee je het BIOS kunt wijzigen? Overigens kun je ook proberen of de installatie van Linux goed gaat met instandhouding van die verborgen FAT16-partitie (nou ja, verborgen.... Linux ziet hem wel, hoor!).

Enige complicatie die mogelijk zou kunnen optreden: je hebt al een bestaande Windows. Die partitie moet je in Gparted een boot flag (opstartvlag) geven, want het zou kunnen dat die nu bij de verborgen partitie staat. Doe dat met de Gparted LiveCD, die je hier kunt halen: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Ben je onzeker, kijk dan eerst eens rond op het internet naar ervaringen van mensen met een Compaq, die Linux hebben draaien. Enfin, ik ben er ook zo een, en het ging goed bij mij. Maar garanties geven kunnen we niet, h

Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/30, 19:11:18 »
Citaat van: deKeijzer
En als ik er niks aan zou veranderen? Zou het dan fout kunnen gaan door die verborgen partitie of moet dat geen probleem zijn? (aan m`n bios instellingen heb ik nog nooit iets verandert..)

Of moet ik echt eerst die partitie verwijderen? (jullie hebben me bang gemaakt ;))
Zoals pjotr al zei : Grub (bootmanager) installeert zich in de eerst sector van de harde schijf. Toch maar voorzichtig zijn. :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

deKeijzer

  • Gast
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/04, 15:58:19 »
Ik heb met gparted de 2 partities omgetoverd tot 1 ext3 partitie (om gparted te testen).
Hoe zou ik die compaq partitie kunnen herkennen? Of is dat gewoon degene die bovenaan komt te staan bij gparted? (deze was namelijk ongeveer 4 gig groot)

En nog iets, ik heb op een paar site geleze ndat dapper drake voor 64bit niet goed werkt met de amd64, heeft hier iemand verder nog ervaring mee of moet ik hem gewoon proberen?

En op http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1819 heb ik gelezen dat de installatie fout ging doordat grub in de eerste partitie ging zitten..

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/04, 19:50:48 »
Citaat van: deKeijzer
Hoe zou ik die compaq partitie kunnen herkennen?
fat16

Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/05, 11:39:49 »
@pjotr
Citaat van: pjotr123
Grub installeert zich in de eerste sector van de harde schijf, en het is de vraag of dat zich verdraagt met die verborgen partitie. De BIOS-instellingen zelf zitten overigens gewoon in een EEPROM chip op het moederbord. In de verborgen partitie zitten gereedschappen.
Dat klinkt logisch. Maar de eerste keer dat ik met een oude compaq te maken kreeg formateerde ik de C schijf om een nieuwe install te doen. Nadien startte het systeem niet meer op. Hij vond blijkbaar geen hdd meer. Gelukkig was het een oud ding. Hoe verklaar je dat ?
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

deKeijzer

  • Gast
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #16 Gepost op: 2006/12/06, 10:40:47 »
Citaat van: Kiwinote
Citaat van: deKeijzer
Hoe zou ik die compaq partitie kunnen herkennen?
fat16
Helaas, alle partities zijn fat32. Ik had een screenshot van gparted genomen, alleen sinds ik mijn mp3speler/usbstick in ubuntu heb gebruikt zit windows xp hem ineens als media player, en kan ik de bestanden die er op staan niet meer zien.. (fijn windows..)

Maar de eerste partitie was iets van 4 gigabyte, waarvan nog 800 mb vrij was. Dat betekend dat de bios tools iets van 3,2 gigabyte zijn?
Maar daar stond niet de boot flag bij. Ik zal op school nog eens proberen om de screenshot up te loaden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #17 Gepost op: 2006/12/06, 10:47:54 »
Citaat van: Summer of 69
@pjotr
Citaat van: pjotr123
Grub installeert zich in de eerste sector van de harde schijf, en het is de vraag of dat zich verdraagt met die verborgen partitie. De BIOS-instellingen zelf zitten overigens gewoon in een EEPROM chip op het moederbord. In de verborgen partitie zitten gereedschappen.
Dat klinkt logisch. Maar de eerste keer dat ik met een oude compaq te maken kreeg formateerde ik de C schijf om een nieuwe install te doen. Nadien startte het systeem niet meer op. Hij vond blijkbaar geen hdd meer. Gelukkig was het een oud ding. Hoe verklaar je dat ?
;)
Ik denk dat het met de boot flag te maken heeft. Als je een Compaq opstart, start hij eerst vanaf de verborgen FAT16 partitie, zodat je de gereedschappen kunt oproepen. De verborgen partitie heeft dus de boot flag.

Als je de verborgen partitie zonder meer vernietigt, heeft er geen enkele partitie meer een boot flag. Dus kun je ook geen besturingssysteem opstarten. De oplossing is dan, om na het wissen van de verborgen partitie, de boot flag te geven aan de eerstvolgende partitie met een besturingssysteem. Met behulp van (bijvoorbeeld) de onvolprezen Gparted LiveCD.

Groet, Pjotr.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #18 Gepost op: 2006/12/06, 10:51:47 »
Citaat van: deKeijzer
Maar de eerste partitie was iets van 4 gigabyte, waarvan nog 800 mb vrij was. Dat betekend dat de bios tools iets van 3,2 gigabyte zijn?
Maar daar stond niet de boot flag bij. Ik zal op school nog eens proberen om de screenshot up te loaden.
Het kan zijn, dat Compaq niet alleen de BIOS-gereedschappen in die verborgen partitie had gestopt, maar ook een image van de Windows-installatie, zodat je die terug zou kunnen zetten als Windows weer eens helemaal in de prut zit. Vandaar de grote omvang.

Groet, Pjotr.

Gast

  • Gast
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #19 Gepost op: 2006/12/06, 11:52:53 »
http://wistniksbeters.net/Screenshot.png

Dit is de screenshot, als die partitie nog een image van de windows installatie zou bevatten is het zeker niet zo slim om hem zomaar te verwijderen? Kan je zomaar een partitie verplaatsen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #20 Gepost op: 2006/12/06, 13:34:45 »
Citaat van: de_Keijzer
http://wistniksbeters.net/Screenshot.png

Dit is de screenshot, als die partitie nog een image van de windows installatie zou bevatten is het zeker niet zo slim om hem zomaar te verwijderen? Kan je zomaar een partitie verplaatsen?
OK. Je kunt natuurlijk het image van de Windowsinstallatie dat waarschijnlijk op sda1 staat, op een DVD branden. Dan is het niet meer noodzakelijk om de partitie aan te houden. Kijk eens met Bestandsbeheer welke bestanden er op sda1 staan?
Als je die lijst vervolgens ff hier post, dan kan ik er ook  even naar kijken.

De boot flag staat op sda2, dus dat is goed. Op sda2 staat Windows, neem ik aan. Waarom is die dan FAT32? Daar kun je beter NTFS van maken. Na vernietiging van de sda1 partitie, kun je de vrijgekomen ruimte toevoegen aan sda2.
Maar goed, eerst ff de bestanden op sda1 bekijken.

Op sda13 staat Linux, denk ik? wat ik nog mis, is een aparte swap-partitie voor het virtuele geheugen. Die heb je echt nodig onder Linux.

Windows swapt ook, maar doet dat op zijn eigen partitie in het bestand pagefile.sys. Waardoor er natuurlijk veel fragmentatie ontstaat op de Windowspartitie; Linux heeft dat beter geregeld.

--toevoeging--
Het is trouwens handig om een piepkleine lege sda1 partitie aan te houden, van een paar Mb of zo. Het punt is namelijk dat Ubuntu er nu op is ingesteld dat-ie op sda13 staat.

Als-ie terug schuift naar sda12, dan moet je een hoop dingen handmatig veranderen, anders krijg je de ene storing na de andere. Veel moeite om dat te verhelpen. Slimmer om de huidige partitietelling aan te houden.

Groet, Pjotr.

deKeijzer

  • Gast
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #21 Gepost op: 2006/12/06, 14:52:07 »
Ubuntu is verder nog niet geinstalleerd.
Hoe zou ik zo`n filelist van sda1 krijgen?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu op amd64 met partities op gedeelde computer vraagjes.
« Reactie #22 Gepost op: 2006/12/08, 14:01:32 »
ls /dev/sda1Als het goed is :) (Zit nu achter een windows pc)