Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB schijf installeren  (gelezen 1034 keer)

Offline Lutz

  • Lid
USB schijf installeren
« Gepost op: 2009/05/08, 05:38:30 »
Ik wil een USB schijf zo installeren, dat iedereen erop kan schrijfen en lezen.

Dus ik heb eerst de harde schijf met gparted gepartitioneerd, en met ext3 geformatteerd, en een label toegekend. Dan heb ik de computer opnieuw opgestart en mijn harde schijf met label werd getoond.

Dan heb ik met sudo nautilus de file brouwser geopened en ben naar de mountpunt gegaan (/media/mydisk), vervolgens wilde ik de permissies aanpassen, maar dat lukte niet.

Wat doe ik fout? Ik heb 9.04.

Bedankt voor het lezen!

Zeester

  • Gast
Re: USB schijf installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/08, 10:39:18 »
Wat bedoel je precies met iedereen? Meerdere computers moeten die schijf kunnen benaderen? Als dat zo is kun je beter NFS of Samba gebruiken. Hier is ook een mooie grafische tool voor. Deze kun je vinden in Administration - Shared Folders

Offline Lutz

  • Lid
Re: USB schijf installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/08, 12:43:34 »
Ik wil meerdere gebruikers van de computer op de schijf laten schrijven. B.v. zet Pietje iets op, en Jan wist het.

Het erachter liggende probleem is, dat ik de inhoud van mijn home partitie na de externe schijf wil kopieƫren, dat ik dan de home partitie wil formatteren, en uiteindelijk Ubuntu opnieuw wil installeren, en dan alleen de dingen terugzetten die ik echt nodig heb.

Mijn computer draait sinds 2006 Ubuntu, en ik heb alleen upgrades gedaan, maar nu is het zo instabiel geworden dat ik opnieuw wil beginnen zonder iets kwijt te raken.

Na het mounten van de usb schijf zie ik in /media/mydisk een lost+found map, maar verder kan ik niets erbij zetten.

Re: USB schijf installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/08, 12:45:44 »
Maak de schijf van nobody (niemand). Hiermee is de schijf voor iedereen beschrijfbaar. In de v orm van een terminalcommando:

chown nobody -R /media/debetreffendeschijf
Grafisch doe je 't zo:
 - Alt + F2
 - Gksu nautilus
 - navigeer nu naar de schijf, klik met de rechtermuisknop in de map, kies Eigenschappen, tabblad Rechten, en stel de eigenaar in op nobody.

Offline Lutz

  • Lid
Re: USB schijf installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/09, 17:45:30 »
Dat was hem dan... Probleem opgelost =D Hartelijk bedankt!

Re: USB schijf installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/09, 17:58:07 »
Mooi zo :) Wil je even [OPGELOST] in de titel zetten? Dan is het gelijk duidelijk dat het is opgelost.