Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Online account google drive  (gelezen 850 keer)

Offline sidonia

  • Lid
Online account google drive
« Gepost op: 2016/07/15, 08:38:14 »
Ik heb een vraagje betreffende Google drive. Ik heb begrepen, dat je bij het aanmaken van een online Google account je Google drive bestanden kunt synchroniseren.

Ik heb een Google account toegevoegd.  Ik heb Google Drive search plugin aangezet, maar ik heb geen idee, hoe ik dan mijn Google Drive bestanden kan zien.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Online account google drive
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/15, 09:40:21 »
In tegenstelling tot Dropbox is er geen linux client voor Google drive, jammer genoeg. Er zijn andere mogelijkheden. Insync is hiebij de enige 'echte' volautomatische syncoplossing, maar is niet vrij noch gratis. De andere opties zijn commandolijntools.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Online account google drive
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/15, 11:08:35 »
In Ubuntu Gnome 16.04 kan je bij "online accounts" je Google account invoeren. Je hebt vervolgens via Nautilus gewoon toegang tot Google drive alsof het een netwerkschijf is. Weet niet of zoiets voor de standaard Ubuntu ook beschikbaar is.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Online account google drive
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/15, 11:18:06 »
Google is allemaal webbased. Dus ik ga met mijn browser naar drive.google.com of docs.google.com. en dat is hij weer. Docs gebruik ik veel voor schrijven. Ideaal, waar ik ook ben, wat ik ook bij me heb, ik kan door met het artikel waar ik mee bezig ben. Geen verkenner en gekoppelde toestand nodig.

Ik moet wel bekennen, Drive gebruik ik niet veel. Zo gek ben ik nou ook weer niet op Google en ik heb al Dropbox. Kijk, gratis bestaat niet. We moeten allemaal brood op de plank. Van Dropbox snap ik het business model, maar van Google een stuk minder.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Online account google drive
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/15, 13:00:48 »
Van Dropbox snap ik het business model, maar van Google een stuk minder.
Ik ook niet, maar zeer slecht kan hun model niet zijn  =D

@valk: je kan in gnome nu inderdaad rechtstreeks op je google drive gaan kijken met nautilus. Hier ga je niet lokaal synchroniseren, maar rechtstreeks op de server kijken zoals met een typische netwerkverbinding. Dit is inderdaad (voorlopig?) gnome-only.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Online account google drive
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/15, 15:00:30 »
Ik heb op internet volgende link gevonden, en het werkt.

Ik heb alleen Gnome-online-accounts geïnstalleerd. Geen grive.

http://www.linuxtechi.com/access-google-drive-in-ubuntu-16-04/

In ieder geval bedankt voor de reacties.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/15, 15:02:24 door sidonia »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Online account google drive
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/15, 18:04:29 »
Mooi! Bedankt om dit te delen!

Re: Online account google drive
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/06, 12:14:56 »
@Sidonia

Ik had deze link ook gezien, doch ik heb geen succes in Ubuntu 16.04.1

Er is in deze link sprake van nautilus versies, hier is dat versie 3.14.3

De flow van de achtereenvolgende schermen is enigszins anders hier:
1- dit scherm komt niet aan de beurt
2- in nautilus is het emailadres niet te zien.

Zou dit dan toch aan de nautilus-versie liggen?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jnom

  • Lid
Re: Online account google drive
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/06, 15:08:10 »
Indien je de Firefox browser gebruikt kan de extensie "shortcuts for Google" handig zijn. Zeker als je gebruik maakt van meer Google diensten.
Er verschijnt dan een aanklipbaar pictogram boven in de browser die je naar eigen wens verder in kunt richten voor de Google diensten die je gebruikt.

Re: Online account google drive
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/09, 11:35:31 »
Dit is eveneens mogelijk en had ik al in chromium.

Doch het is slechts een soort link om je werk online te doen: wijzigen, upload, download.
Ik was eigenlijk benieuwd of de mogelijkheid bestond om te synchroniseren met data op de computer.

Sidonia zei:
Citaat
Ik heb op internet volgende link gevonden, en het werkt.

Ik heb alleen Gnome-online-accounts geïnstalleerd. Geen grive.

http://www.linuxtechi.com/access-google-drive-in-ubuntu-16-04/

Doch of die map kon gesynchroniseerd worden en hoe het werkt was me niet duidelijk.
Ik kan het niet testen want heb nautilus 3.14, want 3.18 zou daarvoor nodig zijn.

Is het eigenlijk mogelijk om op een of andere manier een nautilus 3.18 op mijn bestaande systeem te krijgen?
Zo ja, wat zijn de gevolgen?

Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)