Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dell XPS met Ubuntu  (gelezen 2243 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Dell XPS met Ubuntu
« Gepost op: 2016/03/13, 07:39:33 »
Het is zeker niet voor het eerst dat Dell met voorgeïnstalleerde Linux systemen  komt. Maar dit uitgebreide aanbod doet me toch weer plezier. Zo'n XPS laptopje zou hier erg welkom zijn, ook al doet mijn 10 jaar oude Toshiba het nog prima en heb ik meer niet nodig.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/13, 09:02:34 »
Prachtige laptop inderdaad die xps, die zou hier ook zeer welkom zijn.. 8-)

Als er bij ons op het werk een "bring your own device" policy was, dan zou dit ook een goede kandidaat zijn...
« Laatst bewerkt op: 2016/03/13, 09:34:34 door valk »

Offline aartje

  • Lid
Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/13, 09:41:47 »
Ik keek net even hoeveel zo'n laptopje kost. Een 15 inch met 250 GB SSD en 8 GB memory
kost tussen de 2000 en 3000 dollar (en dollar is euro tegenwoordig inc invoerrechten BTW etc nog wel wat meer)

Ik vind dat toch wat prijzig.....
« Laatst bewerkt op: 2016/03/13, 10:05:14 door aartje »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/13, 10:58:19 »
@aartje: in America biedt Dell nu 5 typen Dell laptops aan.
Op volgorde van beginprijs zijn dat de: Dell XPS 13 Developer Edition, die begint bij $1549,99. Dan heb je 8 GB DDR3-1866, 256 GB PCIe SSD (vermoedelijk NVMe, dus supersnel, maar weet ik niet zeker), 13,3” QHD+ (3200 x 1800) met touch (da's een achterlijk hoge resolutie!), full size backlit keyboard en een hele hoop andere dingen. Om eerlijk te zijn vind ik de prijs ontzettend redelijk.
Dan komt de Precision lijn. Beginnend bij de Pricision 15 3000 Series (3510). Deze lijn begint al bij $999,00. Daarna gaat de Precision 15 7000 Series (7510) naar $1199,00. DePrecision 15 5000 Series (5510) begint bij $1399,00. Als laatste gaat de Precision 17 7000 Series (7710) naar de $1699,00.

Als ik die bedragen zo zie, lijkt mij de laptopreeksen verkrijgbaar met Ubuntu best redelijk verspreid over de prijzen. Overigens is Dell nu met kortingen aan het gooien, dat moet meegenomen. Als[/i] ik het geld had ('k ben toch ook maar een studentje) had ik zonder twijfel de middelste XPS 13 Developer Edition aangeschaft. Hij kost op moment van typen $1949,00, maar heeft 16 GB LPDDR3 1866MHz (geweldig voor virtuele machines) en een 512 GB PCIe SSD, plus alles wat ik hiervoor beschreven heb.  Alhoewel ik dit dus NIET leuk vind:
56WHr battery (built-in)*
*Battery is built-in to the laptop and is not replaceable by the customer

Stel, de accu is na twee jaar shot. Dan kan je dus niet even de accu vervangen. Dan moet bij naar Dell (en hopelijk NIET DynaFix :o) en dan moeten zij er een nieuwe accu inzetten. Mêh, de gevolgen van een strak design.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/13, 11:05:32 »
Hoi Topgear,

De accu van mijn Toshiba was pas na 7 jaar shot. Normaal is zo'n drie jaar als je hem gewoon laat zitten. Maar ik haal accu's er altijd uit zodat het aantal laadcycli zo laag mogelijk is. Dat scheelt zoals je ziet.

Jammer, die constructie bij Dell.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/13, 13:06:16 »
@aartje: in America biedt Dell nu 5 typen Dell laptops aan.
Op volgorde van beginprijs zijn dat de: Dell XPS 13 Developer Edition, die begint bij $1549,99. Dan heb je 8 GB DDR3-1866, 256 GB PCIe SSD (vermoedelijk NVMe, dus supersnel, maar weet ik niet zeker), 13,3” QHD+ (3200 x 1800) met touch (da's een achterlijk hoge resolutie!), full size backlit keyboard en een hele hoop andere dingen. Om eerlijk te zijn vind ik de prijs ontzettend redelijk.
Dan komt de Precision lijn. Beginnend bij de Pricision 15 3000 Series (3510). Deze lijn begint al bij $999,00. Daarna gaat de Precision 15 7000 Series (7510) naar $1199,00. DePrecision 15 5000 Series (5510) begint bij $1399,00. Als laatste gaat de Precision 17 7000 Series (7710) naar de $1699,00.

Als ik die bedragen zo zie, lijkt mij de laptopreeksen verkrijgbaar met Ubuntu best redelijk verspreid over de prijzen.
Ik had het eigenlijk alleen over de XPS serie, waar jvecht op doelde en niet op de andere Dell-laptops.
Dell maakt prima en degelijk spul (ik zeg dit uit professionele ervaring met hun desktops, waarvan ik er honderden
beheerd heb) voor een redelijke prijs.
Maar voor de prijs van zo'n XPS-Dell kan je ook algauw een Apple laptop met Retina-scherm kopen
(niet dat ik zelf een Apple fan ben, maar dat zijn tegenwoordig in de kern ook Unix-computers)

Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/13, 17:49:49 »
Wat ik nou graag zou willen, is een laptop of desktop met helemaal geen OS erop.    ???

Dan kan ik lekker zelf beslissen wat ik er op wil zetten.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/13, 18:10:47 »
De bovenste PC uit mijn ondertekening is dus goedkoper en beter dan de Dell!
Hij heeft o.a. 2 video en 2 geluidsystemen, HDMI is gescheiden van "de rest".
Voor Henk: Hij wordt geleverd zonder OS ............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline palm

  • Lid
Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/14, 13:33:26 »
De bovenste PC uit mijn ondertekening is dus goedkoper en beter dan de Dell!
Hij heeft o.a. 2 video en 2 geluidsystemen, HDMI is gescheiden van "de rest".
Voor Henk: Hij wordt geleverd zonder OS ............
Wordt niet meer windows-vrij geleverd. Weliswaar enkel met een win10 proefversie.
Vrees dan ms op de deur van BTO aan het kloppen is.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2016/03/14, 13:58:33 »
Wordt niet meer windows-vrij geleverd. Weliswaar enkel met een win10 proefversie.
Vrees dan ms op de deur van BTO aan het kloppen is.
Volgens de website:
Standaard installeren wij een proefversie van Windows 10 om jouw laptop te testen. Deze proefversie is 30 dagen bruikbaar. Iets dat logisch is, tenslotte willen ze ook kunnen testen, vlak voordat hij de doos in gaat.
Bij mij (april 2015) stond er een ongeregistreerde versie op van 8.1............
Netjes dat je 30 dagen mag testen.
Mijn oplossing was na 10 minuten: Gparted > herindelen > installeren > Jippie, Xubuntu !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline palm

  • Lid
Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/14, 14:26:58 »
Wordt niet meer windows-vrij geleverd. Weliswaar enkel met een win10 proefversie.
Vrees dan ms op de deur van BTO aan het kloppen is.
Volgens de website:
Standaard installeren wij een proefversie van Windows 10 om jouw laptop te testen. Deze proefversie is 30 dagen bruikbaar. Iets dat logisch is, tenslotte willen ze ook kunnen testen, vlak voordat hij de doos in gaat.
Bij mij (april 2015) stond er een ongeregistreerde versie op van 8.1............
Netjes dat je 30 dagen mag testen.
Mijn oplossing was na 10 minuten: Gparted > herindelen > installeren > Jippie, Xubuntu !
Worden dus niet meer zonder os geleverd en met uefi-secureboot aan.
Extra stappen voor iemand die opensource wilt installeren.
Ze mogen testen, maar nadien die zooi er afgooien, dan blijf je teminste in de 'without OS" lijstjes staan.
Maar ik vermoed terug druk van MS, met goedkope oem licenties

Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/15, 14:16:06 »
Ik ben de gelukkige bezitter van zo'n XPS13 developer edition (niet dat ik software ontwikkel). Eentje uit de tweede serie dus iets mindere specs maar nog steeds een top apparaat. Het is een rib uit je lijf maar dan heb je ook wel wat. Het scherm is ronduit fantastisch.

Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2016/03/15, 14:52:20 »
Ik ben de gelukkige bezitter van zo'n XPS13 developer edition (niet dat ik software ontwikkel). Eentje uit de tweede serie dus iets mindere specs maar nog steeds een top apparaat. Het is een rib uit je lijf maar dan heb je ook wel wat. Het scherm is ronduit fantastisch.

Voor mij meerdere ribben uit m'n lijf.   :-X
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2016/03/15, 15:55:21 »
Als je nou de goedkopere variant met Windows neemt, dus met FHD zonder touch, 8 GBA geheugen en 256gb HDD en je zet daar zelf Ubuntu naast. Zou dat goed werken?

Die developer editie is gelijk top specs, dat geeft niet iedereen nodig. Maar ik zou wel Ubuntu willen draaien...

Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2016/03/15, 20:40:22 »
Als je nou de goedkopere variant met Windows neemt, dus met FHD zonder touch, 8 GBA geheugen en 256gb HDD en je zet daar zelf Ubuntu naast. Zou dat goed werken?

Die developer editie is gelijk top specs, dat geeft niet iedereen nodig. Maar ik zou wel Ubuntu willen draaien...

Werkt ongetwijfeld ook. Weet wel dat Dell ook een eigen software repository heeft voor deze laptops. Die gebruik ik al een hele tijd niet meer (na een verse installatie gedaan te hebben om eens goed op te ruimen) en alles werkt vlekkeloos.

Re: Dell XPS met Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2016/03/15, 20:40:43 »
Ik ben de gelukkige bezitter van zo'n XPS13 developer edition (niet dat ik software ontwikkel). Eentje uit de tweede serie dus iets mindere specs maar nog steeds een top apparaat. Het is een rib uit je lijf maar dan heb je ook wel wat. Het scherm is ronduit fantastisch.

Voor mij meerdere ribben uit m'n lijf.   :-X

Ik hoefde geen BTW te betalen, dat scheelt....