Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04  (gelezen 2991 keer)

Offline Gamer

  • Lid
Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Gepost op: 2017/07/14, 21:00:50 »
Ik heb hier nu de laptop van mijn tante staan. (qompac presario CQ60) Omdat ze enkele problemen heeft die ze zelf, en ik ook niet kunnen oplossen.  >:(

Nu wil ik er lubuntu 16.04 er naast zetten in dual boot.
Ik heb eerst in windows vista de C schijf kleiner gemaakt. En alles wat op de D schijf (Partitie) stond, naar de C schijf gekopieert.
En de D  Schijf (Partitie) verwijderd.

Nu start ik Lubuntu op van af een USB stick. En ik kies meteen voor installeren.
Maar het gaat fout bij het aan maken van de nieuwe partities.
dan krijg ik de volgende melding: ERROR!!! Unable to satisfy all constrainte on the partition.

Als ik Lubuntu uitprobeer, en gparted start krijg ik de volgende melding.
Libparted Warning
The driver descriptor says the physical block size is 2048 bytes,
but linux says it is 512 bytes.

Graag advies hoe nu verder.

swake

  • Gast
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/14, 22:22:17 »
Citaat
Ik heb eerst in windows vista de C schijf kleiner gemaakt. En alles wat op de D schijf (Partitie) stond, naar de C schijf gekopieert.
En de D  Schijf (Partitie) verwijderd.

Ik ben ook nog een Windows gebruiker en eerlijk gezegt , ik zit hier zelf met mijn handen in het haar te krabben want ik snap niet hoe jij de C: systeempartitie kunnen verkleinen hebt terwijl die in gebruik was . En wat ik nog minder snap waarom je die verkleint hebt om achteraf de data van D: toe te voegen die je achteraf verwijdert hebt . Het moest juist andersom D: verkleinen om C: te kunnen vergroten om de data van D: kunnen toe te voegen .
Is het mogelijk om een overzicht te geven vanuit Gparted van de huidige partitie(s) . Ik kan verkeerd zitten maar ik denk dat er op die harde schijf nog een recovery partitie aanwezig is.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/14, 22:30:59 door swake »

Offline Gamer

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/14, 23:45:54 »
Windows heeft de vervelende eigenschap, om bepaalde bestanden achteraan op de schijf weg te schrijven. En dat is lastig of dan niet meer te verplaatsen. Althans mij nooit gelukt.
Vandaar dat ik eerst de C schijf heb verkleind voor dat er nog meer bestanden achter aan op de schijf komen te staan. Waardoor ik nog minder ruimte, er af kan halen.

Ik weet niet of dit ook nog zo werkt in windows 7 en hoger.
Maar vanuit windows vista ga je naar start. Dan met de rechter muisknop op computer klikken. Nu komt er een menu. En kies dan voor Beheren.
In het venster dat er dan komt. Zie je in het linker gedeelte iets van schijven. En als je daar op klikt zie je in het rechter gedeelte je schijfen met de partities daar op.
Als je nu rechts klikt op een partitie die je wild aanpassen. Staat er in het menu de verschillende opties, waaronder verkleinen.

Als je voor verkleinen kiest komt er vanzelf een voorstel wat er maximaal mogelijk is.
En dat kan nog wel eens erg tegenvallen. Maar nu in mijn geval was dat bijna 50 GB

D was inderdaat een recovery partitie van maar 8 GB groot. Vandaar dat ik dat naar de C  heb verplaatst voor de zekerheid. Wand ik heb ook nog de herstel DVD's erbij.

swake

  • Gast
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/15, 00:17:02 »
Jij hebt de C: partitie niet verkleind , je hebt gewoonweg het volume van de ganse schijf verkleind wat risico's kan veroorzaken als dit uitgevoerd word vanuit windows schijfbeheer .
Kun je met Gparted het volume nog vergroten ?
Gaat die Windows Vista nog gebruikt worden ? Windows Vista word sinds april 2017 niet meer ondersteund , dus geen veiligheids updates meer ook .Voor gewoon gebruik zijn er geen risico's maar als die nog zal gebruikt worden voor internet gebruik zijn er wel risico's .
Waarom Lubuntu ?  Ik zou persoonlijk als vervanger voor Vista dan gaan voor Xubuntu .


Offline Gamer

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/16, 16:40:19 »
Jij hebt de C: partitie niet verkleind , je hebt gewoonweg het volume van de ganse schijf verkleind wat risico's kan veroorzaken als dit uitgevoerd word vanuit windows schijfbeheer .
Kun je met Gparted het volume nog vergroten ?
Ik wil niet zomaar gaan aan passen met gparted in verband met eerder aan gegeven meldingen.

Gaat die Windows Vista nog gebruikt worden ? Windows Vista word sinds april 2017 niet meer ondersteund , dus geen veiligheids updates meer ook .Voor gewoon gebruik zijn er geen risico's maar als die nog zal gebruikt worden voor internet gebruik zijn er wel risico's .
Als ik de wifi probleemen kan oplossen in Lubuntu. Dan zou windows eraf mogen.

Waarom Lubuntu ?  Ik zou persoonlijk als vervanger voor Vista dan gaan voor Xubuntu .
In verband met het geheugen. En ik vind lubuntu prettiger werken

Offline Henk14

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/16, 22:21:55 »
Laten we beginnen met je wifi problemen met Lubuntu. Onduidelijk welke dat zijn bij jou, maar bij mij geldt dat als ik de 2,4 en 5 Ghz band aan heb staan, ik geen verbinding met internet kan krijgen. Lubuntu wil dan de 5Ghz band "pakken", maar dat wordt niet ondersteund door mijn oude laptop. Als je beide banden aan hebt staan, zet dan de 5Ghz band uit en probeer het dan opnieuw.

Als dat lukt, heb je Vista niet meer nodig. Ik zou sowieso Vista niet meer gebruiken om het internet op te gaan.

Wis je harde schijf volledig met b.v. DBAN (dban.org). Installeer dan Lubuntu 16.04.2. Na installatie pas je Lubuntu aan met behulp van de site van Pjotr (Lubuntu direct doen) en de aanvullingen die ik heb gepost in dit forum op 19 maart. Het gedeelte over Firefox kan je overslaan. Dat is voorlopig opgelost door het Lubuntu team.

Overigens ben ik het met je eens dat Lubuntu prettiger werkt dan Xubuntu.


Offline Gamer

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/19, 21:33:24 »
@ Henk.  Het wifi probleem zit in windows. En hoopte dat op te kunnen lossen met lubuntu.
Alleen lukt het mij niet om de vrij gemaakte ruimte te gebruiken voor lubuntu. ( zie fout meldingen 1e bericht )

Ik heb de life versie van lubuntu geprobeerd. En dan werkt de wifi adapter niet.
En voor dat ik windows volledig kil. Wil ik wel zeker weten dat het gaat werken.

Ik heb al wat voor onderzoek gedaan. En ik vond wat problemen met betrekking tot de wifi adapter.
Het betreft een Qualcomm Atheros AR242 / AR542X Wireless Network Adapter

swake

  • Gast
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/19, 22:31:52 »
Heb je de mogelijkheid om bedraad te surfen ?

Offline Gamer

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/19, 23:34:34 »
Die is er wel voor nood.
Wand ik blijf niet in de gang zitten om te internetten.

Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/19, 23:44:11 »
@ Gamer,

maar ik denk dat dit wél uw WiFi probleem kan oplossen.
Werk eens, voorlopig, bedraad met Windows en controleer of alle benodigde drivers correct werken.

Doe dit ook, bedraad, met Lubuntu en zorg tijdens de installatie dat de restricted extra's worden mee geïnstalleerd.
Als alle updates verwerkt zijn,start dan de computer weer op maar met WiFi ingeschakeld  én met het ingeven van het pssw... werkt het nu wél ???

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/19, 23:46:41 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/20, 19:22:20 »
Ik heb een CQ57 met een iets andere Atheros, en nooit problemen gehad met wifi in Lubuntu. Dus zou de hardware kapot kunnen zijn?

Als je eens (X)ubuntu in de live-versie probeert, doet ie het dan wel?

Mag ik vragen wat de specificaties van die CQ60 zijn? Met 1 GB werkgeheugen kom je al een eind.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/20, 19:25:35 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/20, 22:11:22 »
Ik heb hier ook zo'n antieke 32 bit CQ60 met inderdaad maar 1 GB RAM. Xubuntu draait hier nog steeds probleemloos op, en nog nooit een probleem gehad met de Wifi. Nu heb ik wel een iets andere Atheros, nl. de AR928X Wireless Network Adapter.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat als Xubuntu  de Atheros ondersteunt, Lubuntu dat niet zou doen. De suggestie van kapotte hardware lijkt me daarom zeer wel mogelijk.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/20, 23:21:18 »
De hardware is zeker weten niet defect. De wifi problemen zijn namelijk begonnen na dat ziggo het modem heeft vervangen. Zinds dien wil deze laptop niet meer verbinden.
Ze zijn van ziggo langs geweest. En de monteur krijgt hem ook niet verbonden. En zegt dat de laptop te oud is. En dat windows vista niet meer ondersteunt word. En dat we maar een nieuwe laptop moeten kopen.

Dat ik het zo zeker weet dat de wifi adapter in deze laptop goed is. Komt omdat als ik de laptop bij iemand anders probeer. Ik daar wel meteen verbinding heb, en ook internet.

Maar van het weekend. Krijg ik een afgeschreven defecte laptop. Dan kijk ik wel even of ik de HD kan omschroeven. Zodat ik veilig kan proberen, zonder de windows installate te slopen.

Want deze foutmeldingen, mijn momenteel het grootste probleem.

ERROR!!! Unable to satisfy all constrainte on the partition.
en
Libparted Warning
The driver descriptor says the physical block size is 2048 bytes,
but linux says it is 512 bytes.

swake

  • Gast
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #13 Gepost op: 2017/07/21, 00:01:14 »
Citaat
De hardware is zeker weten niet defect. De wifi problemen zijn namelijk begonnen na dat ziggo het modem heeft vervangen. Zinds dien wil deze laptop niet meer verbinden.

Waarschijnlijk zal ziggo een draadloze modem komen plaatsen zijn met ingebouwde router en werd deze door de monteur niet juist geconfigureerd . Voor Windows Vista is de laptop inderdaad afgeschreven als je hiermee nog op internet wil , maar daarom is de laptop niet afgeschreven .

Want deze foutmeldingen, mijn momenteel het grootste probleem.

Citaat
ERROR!!! Unable to satisfy all constrainte on the partition.
en
Libparted Warning
The driver descriptor says the physical block size is 2048 bytes,
but linux says it is 512 bytes.

Ik hoop dat je mij niet kwalijk neemt , maar uw verhaal gaat echt boven mijn petje hoe jij dat kunnen klaarspelen hebt .

In reactie #2 citeer je .
Citaat
D was inderdaat een recovery partitie van maar 8 GB groot. Vandaar dat ik dat naar de C  heb verplaatst voor de zekerheid. Wand ik heb ook nog de herstel DVD's erbij.

In Windows Vista is de recovery of herstel partitie verborgen en heeft die zelfs geen schijfletter toegewezen .

Een andere oplossing dan wat Henk14 voorstelt om met Dban de schijf volledig te wissen zie ik ook niet .
En als je achteraf Lubuntu zal installeren of eender welke andere Linux distro en je wifi doet het nog niet , dan laat je gewoon de monteur van ziggo terugkomen en kan ziggo het wifi probleem maar oplossen als jij beweert dat het wifi wel werkt op iemands anders internetverbinding .
« Laatst bewerkt op: 2017/07/21, 00:03:29 door swake »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #14 Gepost op: 2017/07/21, 10:47:37 »
De hardware is zeker weten niet defect. De wifi problemen zijn namelijk begonnen na dat ziggo het modem heeft vervangen. Zinds dien wil deze laptop niet meer verbinden.
Ze zijn van ziggo langs geweest. En de monteur krijgt hem ook niet verbonden. En zegt dat de laptop te oud is. En dat windows vista niet meer ondersteunt word. En dat we maar een nieuwe laptop moeten kopen.

Dat ik het zo zeker weet dat de wifi adapter in deze laptop goed is. Komt omdat als ik de laptop bij iemand anders probeer. Ik daar wel meteen verbinding heb, en ook internet.

Maar van het weekend. Krijg ik een afgeschreven defecte laptop. Dan kijk ik wel even of ik de HD kan omschroeven. Zodat ik veilig kan proberen, zonder de windows installate te slopen.

Want deze foutmeldingen, mijn momenteel het grootste probleem.

ERROR!!! Unable to satisfy all constrainte on the partition.
en
Libparted Warning
The driver descriptor says the physical block size is 2048 bytes,
but linux says it is 512 bytes.

Oho, dan is Ziggo het probleem. Hij kan wel gaan leuteren over Vista, maar dat is dan het probleem niet, zeker als je zegt dat die laptop het elders wel doet. Maja, een Ziggo-monteur Linux onder zijn snufferd duwen... :)

Ik heb een HP NC6120 van 12 jaar oud (zie onder) en die verbindt probleemloos via Wifi. Met Lubuntu, Bodhi, en weet ik wat ik er allemaal op uitgeprobeerd heb. Nu dus antiX 16. Stond oorspronkelijk XP op en die deed het ook. Dus ouderdom is het probleem niet.

Die Libparted warning heb ik wel vaker gehad bij het gebruik van Gparted. Ik klik altijd op 'negeren' en heb er nooit last van / mee gehad.

Het is wel handig als je even post hoe die HD er momenteel uitziet, met welke partities van welke grootte. Want voor Lubuntu heb je zó weinig ruimte nodig (6 GB), dat dat ding blijkbaar propvol zit?

En anders moet een wifi-expert ernaar kijken, want als Ziggo niet wil, moet iemand anders dat kunnen oplossen. Ik heb er geen verstand van, sorry.

Doet een andere pc of laptop met W7 of 10 het wel? Kan je dat proberen?

Succes in ieder geval!
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Nero

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #15 Gepost op: 2017/07/21, 13:04:49 »
Installeer even een WiFi Analyser - bestaat voor Linux en Android - en kijk daarmee eens welk kanaal Ziggo gebruikt. Sommige standaard WiFi instellingen kunnen kanaal 12 tot 14 niet zien.

swake

  • Gast
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #16 Gepost op: 2017/07/21, 14:10:03 »
Wat intressante lectuur i.v.m. wifi modems die ziggo bij hun klanten installert .
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/

Offline Gamer

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #17 Gepost op: 2017/07/23, 21:08:02 »
Ik heb de laptop inmiddels even voorzien van een andere HD om lubuntu te installeren. En bedraad even alle updates binnengehaald.
En nu heb ik wel meteen een wifi verbinding, met het modem van ziggo.

Ik ben nu toch wel redelijk handing met computers. Maar ik heb toch werkelijk geen idee, hoe het komt dat het met windows vista niet wil lukken.


Doet een andere pc of laptop met W7 of 10 het wel? Kan je dat proberen?


Bij de persoon waar ik het mocht proberen, heeft haar laptop met windows 7 geprobeerd. En deze wil dan ook niet verbinden.
Telefoons, tablet en I-Pads zijn geen probleem. Deze hebben allemaal zo verbinding. (met wachtwoord natuurlijk)

Offline Henk14

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #18 Gepost op: 2017/07/23, 22:47:32 »
Gefeliciteerd! Hoe ga je nu verder? De eerste harde schijf er weer in? Vista er af en alleen Lubuntu?

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #19 Gepost op: 2017/07/23, 22:55:09 »
Ja gefeliciteerd! Nou ja dan kan je Vista wel weggooien nu?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Gamer

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #20 Gepost op: 2017/07/23, 23:19:44 »
Dat mag de eigenaar van de laptop zeggen.
De keuze is windows en een netwerk kabel gebruiken.
of
Lubuntu en wifi

swake

  • Gast
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #21 Gepost op: 2017/07/23, 23:40:53 »
Overtuig de eigenaar dan maar om voor Lubuntu te gaan ! Een Windows OS dat niet meer ondersteund word en daardoor geen beveiligingsupdates meer krijgt vormt niet alleen een gevaar voor zichzelf , maar ook voor anderen . Een gehackt Windows systeem kan voor alles gebruikt worden door cybercriminelen !

Offline aartje

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #22 Gepost op: 2017/07/24, 08:12:57 »
Overtuig de eigenaar dan maar om voor Lubuntu te gaan ! Een Windows OS dat niet meer ondersteund word en daardoor geen beveiligingsupdates meer krijgt vormt niet alleen een gevaar voor zichzelf , maar ook voor anderen . Een gehackt Windows systeem kan voor alles gebruikt worden door cybercriminelen !
Je kan er natuurlijk ook nog een gratis versie van Window7 onder Virtualbox bij zetten:

https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/oldgrub

Als je dat dan ook zet onder een apart Lubuntu-account, die verder nergens bij kan op de computer (een soort sandbox dus)
dan is het nog veilig ook.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/24, 08:14:49 door aartje »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #23 Gepost op: 2017/07/24, 09:51:52 »
In Vista, ga naar apparaatbeheer, verwijder de WiFi/deïnstalleer de driver.
Zorg dat je tijdelijk een bedrade aansluiting hebt en laat zoeken naar nieuwe apparaten.
Probeer nu opnieuw de WiFi verbinding te maken.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Dual boot windows vista / lubuntu 16.04
« Reactie #24 Gepost op: 2017/07/24, 19:09:57 »
Dat mag de eigenaar van de laptop zeggen.
De keuze is windows en een netwerk kabel gebruiken.
of
Lubuntu en wifi

Vista en dan het internet op gaan is gewoon geen optie. De enige andere optie is een nieuwe / gebruikte laptop kopen met W10, zou ik zeggen.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21