Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid opnemen  (gelezen 8222 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
Geluid opnemen
« Gepost op: 2008/09/19, 22:18:15 »
Geluidskaart YMF744 werkt perfect in Windows
Werkt ook helemaal in Ubuntu  BEHALVE opnemen
Alle mogelijke en onmogelijke combinaties met alsamixergui geprobeerd
Signaal via LINE wordt wél ook op de uitgang gezet (komt dus wel degelijk binnen) maar opnemen via bv. Audacity lukt niet (volumemeter blijft roerloos op 0% staan, volumeschuif op ingang heeft geen effect, die op uitgang regelt volume zoals het hoort.
Benieuwd naar reacties

P.S. Hoe krijgen jullie  schermafdrukken in deze posts geperst?

Offline joop905

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/19, 22:23:35 »
Citaat van: Jakke5
P.S. Hoe krijgen jullie  schermafdrukken in deze posts geperst?
http://imageshack.us/
''''  en zonder ''

Geluid opnemen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/19, 22:44:55 »
Citaat van: Jakke5
Geluidskaart YMF744 werkt perfect in Windows
Werkt ook helemaal in Ubuntu  BEHALVE opnemen
Alle mogelijke en onmogelijke combinaties met alsamixergui geprobeerd
Signaal via LINE wordt wél ook op de uitgang gezet (komt dus wel degelijk binnen) maar opnemen via bv. Audacity lukt niet (volumemeter blijft roerloos op 0% staan, volumeschuif op ingang heeft geen effect, die op uitgang regelt volume zoals het hoort.
Benieuwd naar reacties

P.S. Hoe krijgen jullie  schermafdrukken in deze posts geperst?
normaal gesproken moet je 'capture' in alsamixer aan hebben staan. Zorgen dat Audacity hetzelfde soundsystem gebruikt... vraag anders ff op www.linuxmusicians.com

Offline Jakke5

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/20, 10:55:42 »
Dank je wel Zamorano voor de tip.
In Alsamixer:
Bij View met Tab naar Capture gegaan. Ik zie  bij LINE géén verticale balk. Hoe weet ik dan of capture uit of aan staat?
Audacity gebruikt het "juiste" geluidssysteem (zoniet zou ik met audacity ook niets kunnen afspelen ...)
' k Ga zeker ook eens kijken bij http://linuxmusicians.com/ enz.

Geluid opnemen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/20, 11:20:11 »
moet bij capture geen rood lichtje aanstaan? Je zou ook via de mic ingang het kunnen proberen.

Offline Jakke5

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/20, 21:30:38 »
Misschien moet er bij capture inderdaad een "rood lichtje aanstaan" maar ik zou niet weten waar ik dat lichtje moet vinden en ... waar de schakelaar staat. In alsamixergui vind ik geen capture-aanduiding ,  en bij alsamixer vind ik wel een aanduiding "CAPTURE" (na TAB) maar daar kan ik niets aan veranderen.

Offline Jakke5

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/18, 12:20:38 »
Geluiskaart YMF744 werkt volledig, schakelaars en regelaars enz. enz. BEHALVE opnemen via LINE. (dus wèl via andere kanalen bv. uit cd, web-pagina enz.). Geluid via LINE komt wel binnen, kan aan- en uitgeschakeld worden, volume-regeling werkt, maar opnemen niet. Het ergert mij dat het in XP wèl gaat, maar voorlopig moet ik me daar bij neerleggen.
Met de moed der wanhoop toch nog maar eens vragen of iemand misschien nog een ideetje heeft. Ik worstel nu al enkele maanden met hetzelfde probleem.

dank bij voorbaat

Offline Petervdw

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/18, 23:56:51 »
Aan Jakke5
Net even met Audacity gespeeld. Tijdje geleden. Toch wel weer aan het opnemen gekregen.
Bij mij staat ingesteld via bewerken>voorkeuren>Audio in/uit: bij apparaten:
Afspelen  OSS: dev/dsp   en bij opnemen  OSS: /dev/dsp (te kiezen uit lijst>pijltjes) kanalen 2 (stereo)
Nu heb ik weer even zitten zoeken, maar uiteindelijk:
De alsamixer dubbelklikken (rechtsboven) Regelen met Ingangsversterking en Lijn-In tot je in de audacitybalken een acceptabele signaalsterkte hebt. Onderwijl hou je uiteraard een geluidssignaal op de Lijn-In van je computer. afkomstig van een tuner of iets anders, en neemt Audacity op.
Aandachtspunten: Regelaar Lijn-In en de ingangsversterking instellen.
Misschien helpt het.
Vr.groet, peter

Na dubbelklikken op de mixer kun je onder Bestand>Veranderen van apparaat>aanvinken:
Realtek ALC262 (OSS mixer) in plaats van die HDA Intel (Alsa mixer)
En dan komt die ingangsversterking als schuifje voor de dag.

Offline Jakke5

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/29, 21:35:20 »
Dank je wel Petervdw
Weinig tijd gehad, daarom nu pas reactie.
Mijn apparaat is niet dat van het motherboard, maar een audiokaartje van Yamaha, maar dat mag naar mijn mening geen verschil maken, op voorwaarde dat het geselecteerd en actief is...
Met alsamixer heb ik geëxperimenteerd tot mijn vingers blauw zagen, maar zonder resultaat.
Eén lichtpuntje: wat bedoel je met  "Ingangsversterking"? Ik hoop dat er tóch nog iets aan mijn aandacht ontsnapt is.
(Realtek AKLC262 is, denk ik, een audio-apparaat da

Offline Jakke5

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/29, 21:38:42 »
(een klein vergissinkje, per ongeluk vorige post al doorgestuurd) Denk dus dat die Realtek-toestand niet bij mij geïnstalleerd is en dus N.V.T. niet van toepassing.

Offline Petervdw

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/29, 23:04:00 »
Aan Jakke5
Het is toch duidelijk dat met LineIn de blauwe minijack stekker achterop je computer bedoeld wordt? En dat je daar een tuner, pickup, cd-speler, oid op moet aansluiten?
LineIn moet vanaf een externe geluidsbron signaal krijgen.
Misschien een heel, heel domme opmerking maar ik sluit graag de mogelijkheid uit dat daar een misverstand over bestaat.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/30, 13:12:32 »
Aan Jakke5
De vorige post was een slag in de lucht.
Nog eens naar de HDA Intel (Alsa mixer) gekeken. Als je die mixer opent (dubbelklik op speakertjes rechtsboven) krijg je 2 tabs te zien. Tenminste zo ziet het er bij mij uit. Tab Weergave en de tab Opname actief. Klik die eens aan, zet de dubbele schuif Opname op ongeveer 25% van onder. Bij het microfoontje eronder het rode kruisje wegklikken, als het er al staat. Eventuele andere opname schuifjes op rood door aanklikken. Terug naar audacity. Klik op opnemen, voila!
Ik beschreef nu precies hoe het bij mij werkt met de HDA Intel mixer. En dat werkt evengoed als met die OSS mixer. Wel signaal op de blauwe ingangspoort van je geluidskaart houden om te testen.
Laat weten als het niet werkt, dan zoek ik verder.
Vr.groet, peter


Nee, wacht, op de andere computer weer iets anders gezien. Maar 1 tab, maar ook gezien hoe je die tweede maakt. Komt straks.

Tja, als het polderbestuur de lunch klaar heeft staan ............
Misschien zie je maar 1 tab. De tweede maak je door op voorkeuren onderaan te klikken. Dan moet je "Opname actief" aanvinken. Afsluiten en terug naar boven deze post: "Nog eens naar .......enz".
Ik hoop dat het nu bij jou ook werkt.
peter

Offline Jakke5

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/30, 14:41:08 »
Nee, Petervdw, geen resultaat. Op mijn systeem krijg ik zowaar 3 tabs:  Weergave, Opname actief en Schakelaars. Opname actief aanklikken geeft nu 3 schuifjes, waarvan één "Wave opname" de tweede "Opname" en de derde "Digital" . "Wave opname" en "Digital" staan rood aangevinkt, maar Audacity "ziet" nog steeds geen signaal. In feite heb ik, denk ik, al alle mogelijke en onmogelijke combinaties van aanvinken en schuifjes geprobeerd. Toch moet er nog ergens iets anders zijn, want zoals gezegd, aan de hardware ligt het niet.
Toch bedankt voor het zoeken.

Offline Petervdw

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/30, 15:19:25 »
Aan Jakke5
Audacity "ziet" het signaal pas bij opnemen. Bij Sound Forge, ook zo'n prog, kun je de hoogte van je opname vooraf instellen met aparte volumemeters. Hoef je niet op te nemen voordat je het goed hebt ingesteld. Maar dat gebruik(te) ik onder Windows. Toch raar dat het niet werkend te krijgen is.
Ik pieker verder. Via Systeem>Voorkeuren>Geluid staat bij mij successievelijk:
3 x autodetectie
Bij geluidsopname: ALSA - Advanced Linux Sound Architecture
Onder apparaat: HDA Intel (Alsa mixer)
Verder wil me niets te binnen schieten.
Ik wroet toch verder.
Vr.groet, peter

Offline Jakke5

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/31, 22:12:05 »
Onder XP gebruik ik Audiograbber. Daarin ook een volumemeter die het regelen vóór het eigenlijke opnemen makkelijk maakt. Onder Wine heb ik dat prog ook al geprobeerd zonder resultaat. En toch geef ik de moed nog niet op.

Offline Petervdw

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/31, 22:39:00 »
Aan Jakke5
Ja, bij audacity zit ook een volumeregelaar. Voor weergeven bij dat speakertje, bij opnemen regel je met dat schuifje bij die microfoon. (Van links gezien tweede schuifje.) Dat is versie 1.2.6 van audacityen bij mij werkt die onder Windows.
Onder Ubuntu 8.04  werk ik met audacity 1.3.4-bèta, maar daar moet ik via die al beschreven "opname actief" het opname-volume regelen. Eigenlijk nooit naar die versies gekeken. Welke versie heb jij eigenlijk. Laten we dat eerst eens afstemmen. In die bèta versie werkt wel meer niet helemaal goed, maar waar ik zonder erg een andere oplossing voor heb gevonden of helemaal niks mee gedaan heb. Ubuntu laadt de bèta versie als je het met Installeren/Verwijderen doet. De 1.2.6 versie moet je even handmatig downloaden. Staat op de side bij audacity, gaat heel simpel.
Vr.groet, peter

Audiograbber ken ik wel uit Windows. Om CD's te rippen. Ik zie er geen regelaar inzitten. Ooit ook geprobeerd om dat via Wine werkend te krijgen. Gaat niet goed. Geen idee of er in Ubuntu zo'n soort programma is. Misschien K3B. Even downloaden, ik heb nu 8.10  opnieuw geïnstalleerd, dus er zijn wat dingen weg. Geeft niet, verleer ik het niet.
Ja, met K3B gaat het ook. Bij further actions: Rip audio CD. En het werkt.

Offline Jakke5

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/02, 18:34:45 »
Inderdaad, Petervd,, ik heb tot nu toe in Ubuntu alleen met de Beta-versie van Audacity gewerkt. Nooit op gelet eigenlijk. Wil wel de 1.2.6 versie proberen maar synaptic kent alleen de 1.3. versie.  Downloaden en op een andere manier installeren ken ik (nog) niet. Overigens, welke versie uit welke lijst moet ik kiezen. Het ziet er allemaal nogal duister uit.
Cpu van computer is Intel Celeron (dus i386 - zoveel weet ik er ook van)
De volume-schuif bij audacity (ik begreep niet dat je díe bedoelde) geeft ook geen resultaat

Offline Petervdw

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/02, 22:45:51 »
Aan Jakke5
Ja, ik heb ook op die site van audacity zitten kijken. Hij is vernieuwd en niet al te duidelijk. Er staat niet zo direct Audacity 1.2.6 voor Ubuntu bij. Misschien kun je even contact met die mensen opnemen (e-mail) en ze het probleem voorleggen.
Als je problemen met Engels hebt, wil ik het met alle plezier voor je doen. Vraag ze gewoon welke file je moet downloaden voor Ubuntu. Ze zijn heel enthousiast.
Vr.groet, peter

De volumeschuif in 1.3.6 onder Ubuntu doet bij mij ook niets. Vandaar dat ik naar die versies ben gaan kijken. In 1.2.6 gaat het wel met dat schuifje.

Offline Petervdw

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/03, 11:16:25 »
Aan Jakke5
Net de site van Audacity doorgewroet en de 1.2.6 versie naar ubuntu 8.10 gedownload. En die werkt goed.
Als je 1.2 download, eerst je 1.3 versie eraf gooien.
Ik beschrijf globaal de kliks: audacitysite> linksonder Linux> onderaan packages ubuntu> middenin feisty (sound)> onderaan  download  i386> downloadformuliertje voor file: Audacity_1.2.6_0ubuntu1.1_i386.deb  
Kies voor opslaan. File komt op je bureaublad, dubbelklikken en je speler staat bij Toepassingen>Audio en Video in het menu. Simple comme bonjour.
Misschien dat deze versie beter werkt. Het opname niveau kun je regelen door het microfoonschuifje op te schuiven naar ca. 30 %. Analoog geluidssignaal bied je aan op de Line IN van je geluidskaart. Via Bewerken voorkeuren kun je 2 kanalen stereo  16 bits en sample rate 44,100 kHz instellen. Dat is het normale WAVE formaat van CD's. Wil je MP3, dan moet je ook nog de Lame encoder erbij halen, maar audacity geeft dat zelf aan als je probeert een opname onder MP3 te exporteren.
Het ziet er wat primitiever uit, maar werkt prima.
Ik hoop dat nu het opnemen bij jou wel lukt.
Vr.groet, peter

Direct na testen van de speler 1.2  updates voor 8.10 opgehaald. Staat er notabene een update voor audacity bij !!
Die heb ik lekker gedownload, heb ik weer Audacity 1.3.5-bèta !!! Wel doet het microfoonschuifke nu net als bij 1.2.6 het opname niveau regelen.
Ik zou die update even afhouden in jouw geval, gewoon het vinkje wegjagen. Werkt 1.2, dan kun je altijd nog updaten en alsnog proberen.
peter

Nee, nu werkt het nog niet zoals onder XP. Het schuifje op audicity voor opnamevolume (micr.) doet het onder Ubuntu nog steeds niet. Ik had nu pas tijd om echt met een analoge geluidsbron te testen, maar het werkt niet. Opnamevolume alleen te regelen met de Opname actief van de HDA Intel mixer. Dat werkt wel.
Ik vermoed een ragfijn spel van Bill, de snoodaard. Nu, daar zullen onze makkers in SA tzt het mes wel inzetten!   :D

Offline Jakke5

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/03, 23:00:54 »
Hoera, driewerf hoera. Eindelijk!!! Eerst heb ik nog wel bij Bewerken=>Voorkeuren het uitgangs- en ingangsapparaat moeten veranderen maar eind goed al goed. 1000 x dank Petervdw.
Nog één ding: de klanksporen lijken niet in verhouding te staan tot het eigenlijke volume. Ik had al overspraak terwijl er nauwelijks enig reliëf in de sporen zat (de niveaumeter in dB vraagt wel wat probeersel)
Het was achteraf gezien dan toch niet zóóó simpel, en zeker niet simple comme dire bonjour, zoals jij de dingen voorstelt. Ik ben nml. vooral een computerGEBRUIKER en heb geen ambities om een EXPERT te zijn.
En hoe moet ik nu dit item markeren als "opgelost"?

Offline Petervdw

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/04, 00:55:05 »
Aan Jakke5
Heel goed. Het opneemvolume staat gauw te hard. De pieken mogen eigenlijk de randlijnen onder en boven niet raken. Het beste probeer je even een stukje en verstel je zonodig het volume. Tijdens de opname moet je niet aan het opneemvolume hoeven draaien. Versterken kan altijd later nog via audacity. (Effecten onderaan) Als de pieken de randen van de sporen raken (kun je naar beneden uittrekken voor beter zicht) heb je overspraak, en die kun je later niet verhelpen.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust, ik heb er ooit op het forum een handleiding voor geschreven.
En  ....... altijd optimistisch blijven. Succes met je opnamen.   ;)
vr.groet, peter

Markeren als opgelost doe je in de eerste post rechts onderaan. Scheelt veel leeswerk.

Dat verhaal over opnemen staat in:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3837/2
er zijn twee delen.

Met "simpel als goedendag zeggen" bedoelde ik het vanaf een vreemde site downloaden van een linux file. Met een paar muisklikken kun je die toch uitpakken en installeren in ubuntu.
En dan nog: ik ben ook maar een simpele gebruiker hoor, die vanaf de tribune roept dat een speler meer naar rechts moet om bij het doel te geraken. Al roep ik nog zo hard, de speler moet het toch zelf doen.

Offline Jakke5

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/05, 21:44:31 »
OK Petyervdw, terug op het forum. Ik denk trouwens dat het terug interessant wordt voor anderen.
Dit is wat ls /dev geeft

adsp       ptycf  ptys9  ptyy3       tty22  ttyc9  ttyS1  ttyx9
adsp2      ptyd0  ptysa  ptyy4       tty23  ttyca  ttys2  ttyxa
agpgart    ptyd1  ptysb  ptyy5       tty24  ttycb  ttyS2  ttyxb
audio      ptyd2  ptysc  ptyy6       tty25  ttycc  ttys3  ttyxc
audio1     ptyd3  ptysd  ptyy7       tty26  ttycd  ttyS3  ttyxd
audio2     ptyd4  ptyse  ptyy8       tty27  ttyce  ttys4  ttyxe
bus        ptyd5  ptysf  ptyy9       tty28  ttycf  ttys5  ttyxf
cdrom      ptyd6  ptyt0  ptyya       tty29  ttyd0  ttys6  ttyy0
cdrw       ptyd7  ptyt1  ptyyb       tty3   ttyd1  ttys7  ttyy1
console    ptyd8  ptyt2  ptyyc       tty30  ttyd2  ttys8  ttyy2
core       ptyd9  ptyt3  ptyyd       tty31  ttyd3  ttys9  ttyy3
disk       ptyda  ptyt4  ptyye       tty32  ttyd4  ttysa  ttyy4
dri        ptydb  ptyt5  ptyyf       tty33  ttyd5  ttysb  ttyy5
dsp        ptydc  ptyt6  ptyz0       tty34  ttyd6  ttysc  ttyy6
dsp1       ptydd  ptyt7  ptyz1       tty35  ttyd7  ttysd  ttyy7
dsp2       ptyde  ptyt8  ptyz2       tty36  ttyd8  ttyse  ttyy8
fd         ptydf  ptyt9  ptyz3       tty37  ttyd9  ttysf  ttyy9
full       ptye0  ptyta  ptyz4       tty38  ttyda  ttyt0  ttyya
fuse       ptye1  ptytb  ptyz5       tty39  ttydb  ttyt1  ttyyb
hpet       ptye2  ptytc  ptyz6       tty4   ttydc  ttyt2  ttyyc
initctl    ptye3  ptytd  ptyz7       tty40  ttydd  ttyt3  ttyyd
input      ptye4  ptyte  ptyz8       tty41  ttyde  ttyt4  ttyye
kmem       ptye5  ptytf  ptyz9       tty42  ttydf  ttyt5  ttyyf
kmsg       ptye6  ptyu0  ptyza       tty43  ttye0  ttyt6  ttyz0
log        ptye7  ptyu1  ptyzb       tty44  ttye1  ttyt7  ttyz1
loop0      ptye8  ptyu2  ptyzc       tty45  ttye2  ttyt8  ttyz2
lp0        ptye9  ptyu3  ptyzd       tty46  ttye3  ttyt9  ttyz3
MAKEDEV    ptyea  ptyu4  ptyze       tty47  ttye4  ttyta  ttyz4
mem        ptyeb  ptyu5  ptyzf       tty48  ttye5  ttytb  ttyz5
mixer      ptyec  ptyu6  ram0        tty49  ttye6  ttytc  ttyz6
mixer1     ptyed  ptyu7  ram1        tty5   ttye7  ttytd  ttyz7
mixer2     ptyee  ptyu8  ram10       tty50  ttye8  ttyte  ttyz8
net        ptyef  ptyu9  ram11       tty51  ttye9  ttytf  ttyz9
null       ptyp0  ptyua  ram12       tty52  ttyea  ttyu0  ttyza
nvidia0    ptyp1  ptyub  ram13       tty53  ttyeb  ttyu1  ttyzb
nvidiactl  ptyp2  ptyuc  ram14       tty54  ttyec  ttyu2  ttyzc
oldmem     ptyp3  ptyud  ram15       tty55  ttyed  ttyu3  ttyzd
parport0   ptyp4  ptyue  ram2        tty56  ttyee  ttyu4  ttyze
port       ptyp5  ptyuf  ram3        tty57  ttyef  ttyu5  ttyzf
ppp        ptyp6  ptyv0  ram4        tty58  ttyp0  ttyu6  urandom
psaux      ptyp7  ptyv1  ram5        tty59  ttyp1  ttyu7  usbdev1.1_ep00
ptmx       ptyp8  ptyv2  ram6        tty6   ttyp2  ttyu8  usbdev1.1_ep81
pts        ptyp9  ptyv3  ram7        tty60  ttyp3  ttyu9  usbdev2.1_ep00
ptya0      ptypa  ptyv4  ram8        tty61  ttyp4  ttyua  usbdev2.1_ep81
ptya1      ptypb  ptyv5  ram9        tty62  ttyp5  ttyub  usbdev2.2_ep00
ptya2      ptypc  ptyv6  random      tty63  ttyp6  ttyuc  usbdev2.2_ep83
ptya3      ptypd  ptyv7  rtc         tty7   ttyp7  ttyud  usbdev3.1_ep00
ptya4      ptype  ptyv8  scd0        tty8   ttyp8  ttyue  usbdev3.1_ep81
ptya5      ptypf  ptyv9  sda         tty9   ttyp9  ttyuf  usbdev4.1_ep00
ptya6      ptyq0  ptyva  sda1        ttya0  ttypa  ttyv0  usbdev4.1_ep81
ptya7      ptyq1  ptyvb  sdb         ttya1  ttypb  ttyv1  usbdev5.1_ep00
ptya8      ptyq2  ptyvc  sdb1        ttya2  ttypc  ttyv2  usbdev5.1_ep81
ptya9      ptyq3  ptyvd  sdc         ttya3  ttypd  ttyv3  usbdev6.1_ep00
ptyaa      ptyq4  ptyve  sdc1        ttya4  ttype  ttyv4  usbdev6.1_ep81
ptyab      ptyq5  ptyvf  sdc2        ttya5  ttypf  ttyv5  usbdev6.2_ep00
ptyac      ptyq6  ptyw0  sdd         ttya6  ttyq0  ttyv6  usbdev6.2_ep02
ptyad      ptyq7  ptyw1  sdd1        ttya7  ttyq1  ttyv7  usbdev6.2_ep81
ptyae      ptyq8  ptyw2  sdd2        ttya8  ttyq2  ttyv8  usbdev7.1_ep00
ptyaf      ptyq9  ptyw3  sdd5        ttya9  ttyq3  ttyv9  usbdev7.1_ep81
ptyb0      ptyqa  ptyw4  sequencer   ttyaa  ttyq4  ttyva  usbdev7.2_ep00
ptyb1      ptyqb  ptyw5  sequencer2  ttyab  ttyq5  ttyvb  usbdev7.2_ep01
ptyb2      ptyqc  ptyw6  sg0         ttyac  ttyq6  ttyvc  usbdev7.2_ep81
ptyb3      ptyqd  ptyw7  sg1         ttyad  ttyq7  ttyvd  vcs
ptyb4      ptyqe  ptyw8  sg2         ttyae  ttyq8  ttyve  vcs1
ptyb5      ptyqf  ptyw9  sg3         ttyaf  ttyq9  ttyvf  vcs2
ptyb6      ptyr0  ptywa  sg4         ttyb0  ttyqa  ttyw0  vcs3
ptyb7      ptyr1  ptywb  shm         ttyb1  ttyqb  ttyw1  vcs4
ptyb8      ptyr2  ptywc  snapshot    ttyb2  ttyqc  ttyw2  vcs5
ptyb9      ptyr3  ptywd  snd         ttyb3  ttyqd  ttyw3  vcs6
ptyba      ptyr4  ptywe  sndstat     ttyb4  ttyqe  ttyw4  vcs7
ptybb      ptyr5  ptywf  sr0         ttyb5  ttyqf  ttyw5  vcs8
ptybc      ptyr6  ptyx0  stderr      ttyb6  ttyr0  ttyw6  vcsa
ptybd      ptyr7  ptyx1  stdin       ttyb7  ttyr1  ttyw7  vcsa1
ptybe      ptyr8  ptyx2  stdout      ttyb8  ttyr2  ttyw8  vcsa2
ptybf      ptyr9  ptyx3  tty         ttyb9  ttyr3  ttyw9  vcsa3
ptyc0      ptyra  ptyx4  tty0        ttyba  ttyr4  ttywa  vcsa4
ptyc1      ptyrb  ptyx5  tty1        ttybb  ttyr5  ttywb  vcsa5
ptyc2      ptyrc  ptyx6  tty10       ttybc  ttyr6  ttywc  vcsa6
ptyc3      ptyrd  ptyx7  tty11       ttybd  ttyr7  ttywd  vcsa7
ptyc4      ptyre  ptyx8  tty12       ttybe  ttyr8  ttywe  vcsa8
ptyc5      ptyrf  ptyx9  tty13       ttybf  ttyr9  ttywf  watchdog
ptyc6      ptys0  ptyxa  tty14       ttyc0  ttyra  ttyx0  xconsole
ptyc7      ptys1  ptyxb  tty15       ttyc1  ttyrb  ttyx1  zero
ptyc8      ptys2  ptyxc  tty16       ttyc2  ttyrc  ttyx2
ptyc9      ptys3  ptyxd  tty17       ttyc3  ttyrd  ttyx3
ptyca      ptys4  ptyxe  tty18       ttyc4  ttyre  ttyx4
ptycb      ptys5  ptyxf  tty19       ttyc5  ttyrf  ttyx5
ptycc      ptys6  ptyy0  tty2        ttyc6  ttys0  ttyx6
ptycd      ptys7  ptyy1  tty20       ttyc7  ttyS0  ttyx7
ptyce      ptys8  ptyy2  tty21       ttyc8  ttys1  ttyx8

'k Heb er geen idéééé van wat het betekent, maar TTY had, lang geleden, iets te maken met gegevensoverdracht (o.a. via telefoon). Heb je daar iets aan?

Offline Petervdw

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/05, 22:32:09 »
Aan Jakke5
Staan in het origineel de dsp op regel 14 in een zwart veldje? Dat kan ik nu eigenlijk niet zien.
Heb je een ouder bestandje libstdC++5 via de Synaptic geinstalleerd? Kan namelijk een rol spelen voor oudere progamma's van derden. Kan geen kwaad als het er in staat.
Tenslotte een computertip van Pjotr:
http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid
Speciaal het laatste item daarin over Pulse Audio kan misschien helpen.
Jammer dat het opnemen nog niet helemaal goed functioneert, maar we wroeten gewoon verder.
Vr.groet, peter

Die verschillende apparaatnamen kan ik nergens vinden, maar is dat een naam die naar Yamaha terugvoert? In Audacity moet wel bij In en Out hetzelfde apparaat komen lijkt me.

Offline Petervdw

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/06, 00:21:40 »
Aan Jakke5
Het topic weer als unsolved aangeklikt, makkelijker, anders lees ik er voortdurend overheen. Ik hoop dat je er geen bezwaar tegen hebt.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Geluid opnemen
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/06, 09:45:55 »
Aan Jakke5
Zeg, is die geluidskaart van jou een erg bijzondere? Anders kun je misschien overwegen om er eens een andere in te zetten. Ze zijn niet zo gek duur, voor 15 tot 20 iri heb je al een hele aardige kaart. Ik heb er op het moment geen één meer liggen, anders stuurde ik je die, al was het maar om te testen.
Die losse kaarten gaan er een beetje uit, meesten zitten tegenwoordig on board.
Vr.groet, peter

Nee, wacht. Toch even in de schoenendoos  :) gekeken. Toch één gevonden. Maar geen merk of specs bekend. Moet ik even proberen. Je hoort het nog.