Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: compiz zijbalk gestoord  (gelezen 552 keer)

compiz zijbalk gestoord
« Gepost op: 2018/01/05, 20:43:57 »
Ubuntu 16: bij het benaderen van de zijbalk verdwijnt compiz om 3 tellen later terug te komen. Gelukkig schrikt compiz niet van het ikoon van Chromium, dat kan ik starten en dit mailtje maken.
Via de Terminal heb ik 'compiz --replace' gestart, maar die liep met een rits fouten vast.
Enkele malen koude start herhaald: geen herstel compiz.
Via Synaptic alle Groene Compiz items aangevinkt voor herinstalleren. Geen succes...
Ook allerlei sneltoetsen doen het niet meer...
Wat nu?
Hoe moet ik compiz opnieuw installeren? Of de hele Ubuntu 16 er opnieuw opzetten?
« Laatst bewerkt op: 2018/01/05, 21:25:01 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: compiz zijbalk gestoord
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/06, 16:37:52 »
Domweg Ubuntu 16.04.2 LTS opnieuw gedownload.
Unetbootin gebruikt om oude USB stick te vernieuwen.
T410 geïnstalleerd zoals het was: dual bovenop Win7.
Na installatie gesynchroniseerd met desktop BioStar.
Klaar!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: compiz zijbalk gestoord
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/07, 21:32:27 »
Domweg Ubuntu 16.04.2 LTS opnieuw gedownload.
Unetbootin gebruikt om oude USB stick te vernieuwen.
T410 geïnstalleerd zoals het was: dual bovenop Win7.
Na installatie gesynchroniseerd met desktop BioStar.
Klaar!
Nee dus! Nog geen vier uur later reageert de zijbalk neurotisch op elke aanraking. Scherm wordt zwart en opnieuw opgebouwd.
Geheugen scan OK.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline HM63

  • Lid
Re: compiz zijbalk gestoord
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/08, 09:24:26 »
Ubuntu xenial heeft een "low graphics mode" voor Compiz. Te vinden in CCSM (unity plugin).
Misschien kan je dit eens proberen.

Re: compiz zijbalk gestoord
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/08, 09:42:51 »
CCSM geïnstalleerd.
Gekozen voor LowGraphics.
Inderdaad: het neurotisch reageren op aanraken van de zijbalk is over!
Systeem > Afsluiten reageert met scherm uit/aan, maar sluit niet af
Systeem > Pauzestand werkt goed
Ik kan wel via Terminal > "shutdown now" geven en dat helpt, zoals altijd...
Zijbalk > "Uw computer" doorzoeken reageert niet: heel lastig!
Zijbalk > "Bestanden" werkt goed
Zijbalk > "Systeeminstellingen"werkt goed
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline HM63

  • Lid
Re: compiz zijbalk gestoord
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/08, 11:20:35 »
Misschien kan je Ubuntu Mate 16.04 op een USB stick laden en (live) kijken hoe de Thinkpad T410 daarop reageert.
Het schijnt mij dat de Unity werkomgeving met compiz ietwat te zwaar is voor jouw computer uit 2010.

Re: compiz zijbalk gestoord
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/08, 16:13:14 »
Misschien kan je Ubuntu Mate 16.04 op een USB stick laden en (live) kijken hoe de Thinkpad T410 daarop reageert.
Het schijnt mij dat de Unity werkomgeving met compiz ietwat te zwaar is voor jouw computer uit 2010.
Ubuntu MATE zit er op! Ik voel me gelijk thuis. DropBox synchroniseert. Dan zijn alle bestanden ook weer beschikbaar.
Hartelijk dank!

Maar... in MATE 16.04 zit de fout die in Ubuntu 16.04 zat: LibreOfficeCalc mist de kleur in het veld met focus. Erg lastig. In Ubuntu 16.04 is het hersteld in juli 2017. Wat nu?
« Laatst bewerkt op: 2018/01/08, 20:06:41 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline HM63

  • Lid
Re: compiz zijbalk gestoord
« Reactie #7 Gepost op: 2018/01/08, 19:57:20 »
Zelf gebruik ik geen libreoffice calc, hiermee kan ik je niet helpen. Echter er wordt aangeraden een PPA toe te voegen
namelijk:
sudo apt-add-repository ppa:ubuntu-mate-dev/xenial-mate
+
sudo apt update && sudo apt full-upgrade

Misschien helpt dit.

Re: compiz zijbalk gestoord
« Reactie #8 Gepost op: 2018/01/08, 20:26:26 »
Zelf gebruik ik geen libreoffice calc, hiermee kan ik je niet helpen. Echter er wordt aangeraden een PPA toe te voegen
namelijk:
sudo apt-add-repository ppa:ubuntu-mate-dev/xenial-mate
+
sudo apt update && sudo apt full-upgrade

Misschien helpt dit.
Nee, dat was een hele exercitie, maar heeft niet geholpen.
Maar in Ubuntu 16.04 deed hetzelfde probleem zich voor en was in juli 2017 opgelost door LO 5.1 er opnieuw over heen te zetten.
Ik zal dit verhaal overzetten naar de draad waar het overging
******************************************************************
Dat kan dus niet, omdat het verhaal nooit op Ubuntu gestaan heeft maar op LibreOfficeMail.
Maar dit probleem zal ik met een nieuwe draad beginnen!
« Laatst bewerkt op: 2018/01/08, 20:41:37 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail