Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Laptop met PC verbinden via ethernetkabel  (gelezen 10620 keer)

Offline Haris

  • Lid
[Opgelost] Laptop met PC verbinden via ethernetkabel
« Gepost op: 2011/06/16, 16:46:22 »
Kan ik mijn laptop met een PC verbinden bv via een ethernet kabel om files over te zetten?
Heb daar geloof ik een crossed-kabel voor nodig en software...maar welke?

« Laatst bewerkt op: 2011/06/25, 13:31:31 door Haris »

Re: Laptop met PC verbinden via ethernetkabel
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/16, 17:30:40 »
Crossed-kabel is daar in principe voor bedoeld ja. Sommige netwerkkaarten hebben een mechanisme dat het ook met een gewone kabel werkt, kwestie van proberen.

Omdat je dan geen router of wat dan ook in je netwerk hebt die de instellingen regelt moet je handmatig je IP-adres instellen, ik zou voor 192.168.3.1 en 192.168.3.2 gaan, beide een andere. Dit kun je instellen bij je netwerk-instellingen, rechtermuisknop op het netwerk-icoontje in je taakbalk en dan Verbindingen Bewerken.

Bovenstaande kun je trouwens overslaan als ze beide al in een netwerk zitten (bijvoorbeeld draadloos).

Verder heb je nog wat software nodig voor het overzetten van de bestanden. Als het 2 Ubuntu-computers betreft zou ik voor SSH gaan. Andere oplossing is Samba, maar die is iets moeilijker.

Installeer vanuit het softwarepakket op de ene (of beide) computer het pakket openssh-server. Als die geïnstalleerd is kun je op de andere computer via Systeem > Locaties > Verbinden met Server verbinden met de andere computer. Kies voor servertype SSH. Bij server vul je het IP-adres in van de andere computer, en bij gebruikersnaam en wachtwoord je gebruikersnaam en wachtwoord op de andere computer, waar je verbinding mee maakt. Als je nu op verbinden klikt, kun je in je andere computer...

Offline Haris

  • Lid
Re: Laptop met PC verbinden via ethernetkabel
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/16, 18:47:43 »
Bedankt! XD Ga ik uitgebreid proberen!

Offline brent8800

  • Lid
Re: Laptop met PC verbinden via ethernetkabel
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/16, 19:02:02 »
idd met een crossed kabel werkt het.
Ubuntu 14.04 LTS

Re: Laptop met PC verbinden via ethernetkabel
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/16, 19:14:20 »
Success. Je post nog wel of het gelukt is neem ik aan?

Re: Laptop met PC verbinden via ethernetkabel
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/17, 11:49:14 »
Yep Buzzin heeft gelijk; beter straight nemen ! Koop wel goede kabel; Belkin b.v. , en koop ineens een lange(re) kabel, 15m tot 20m zo heb je geen beperkingen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Laptop met PC verbinden via ethernetkabel
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/17, 13:59:15 »
Hoewel ik nooit problemen heb gemerkt met het combineren van cross-kabel over een normaal netwerk.
Ik zou toch zeggen neem normale netwerk kabels met een switch ertussen.
Mocht je later je netwerk toch nog uitbreiden, dan licht dit al vast goed.

Verder
Heb je eenmalig wat bestanden over te zetten of vaker?
Bij eenmalig zou ik zeggen is het niet makkelijker met een USB stick?  :rolleyes:

P.S. hoorde deze topic niet eigenlijk onder de rubriek 'Server en netwerk'?

Offline Haris

  • Lid
Re: Laptop met PC verbinden via ethernetkabel
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/25, 13:31:00 »
Success. Je post nog wel of het gelukt is neem ik aan?

Prima gelukt!
Zowel draadloos (wel veel langzamer) en als met de crossed kabel (10 gig in 10 minuten)
Ideale manier om snel data over te brengen naar een andere computer. (Backup's maken etc)
Bedankt allemaal! XD