Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem 9.10 - vastlopen  (gelezen 2345 keer)

Offline crangirl

  • Lid
probleem 9.10 - vastlopen
« Gepost op: 2010/01/14, 08:02:07 »
Ik ben erg blij met Ubuntu en ook de upgrade naar Karmic verliep goed..
alleen heb ik de laatste tijd een probleem.

Ik heb al op internet en op dit forum gezocht, maar ik heb er niets over kunnen vinden, dit komt misschien ook omdat ik niet weet hoe ik het moet noemen (zoektermen).

De laatste tijd vallen programma's weg.. nee, dit klopt niet helemaal. Eerst dacht ik dat alleen Firefox ineens 'verdween' (nadat pc hard bezig is/veel geluid maakt), maar het is niet alleen Firefox.
Als ik bijvoorbeeld bezig ben met firefox, een pdf bestand aan het lezen ben.. dan maakt mijn pc op een gegeven moment herrie, alsof hij bezig is (terwijl ik echt genoeg geheugen heb) en dan valt firefox en de pdf weg (soms loopt zo'n pdf/firefox ook tijdelijk even vast/grijs scherm). Alsof de desktop opnieuw opstart (hoe noem je dit? Gnome?).

Iemand enig idee?

« Laatst bewerkt op: 2010/01/14, 08:07:17 door crangirl »

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/14, 08:14:53 »
Doordat je een upgrade hebt gedaan, heb je nog steeds het bestandsysteem ext3. Een verse installatie van Karmic geeft je automatisch ext4.

Dat ext3 schijnt wel eens problemen op te leveren, maar daar is een oplossing voor.
Zie punt 1 van deze pagina: http://sites.google.com/site/computertip/fouten

Offline crangirl

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/14, 08:22:59 »
Die Firefox instelling had ik al gewijzigd, maar het probleem is er nog steeds..

(toch is urlclassifier3.sqlite nu 32,0 KB  --> opnieuw verwijderd, weer 32 KB, dit is blijkbaar standaard/ok?).
« Laatst bewerkt op: 2010/01/14, 08:28:11 door crangirl »

Offline Bobbie

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/14, 08:52:57 »
Mocht er toch nog veel probleemjes voordoen, kan het een aanrader wezen om voor een hernieuwde installatie te kiezen,

http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie


Offline vanadium

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/14, 08:54:26 »
[Edit] Bobbie was me voor, maar ik suggereer hetzelfde[/edit]
Dan is dit niet meer het probleem. Ook het feit dat je de ext3 bestandsindeling gebruikt, is en *kan* geen probleem zijn.

Je probleem is er evenwel, en ik denk niet dat we gemakkelijk de oorzaak zullen vinden. Aangezien je hebt opgewaardeerd, kan daarin de oorzaak van het probleem liggen. Ik zou in jou geval een volledig verse herinstallatie doen. Treedt het probleem dan nog op, dan is de combinatie van de huidige Ubuntu versie met jou hardware spijtig genoeg een probleem. Ik verwacht dat echter niet.

Zorg dat je persoonlijke gegevens veilig op een reserveschijf staan. Als je enkel Ubuntu hebt, kan je eenvoudig een volledig verse installatie doen, waarbij je het installatieprogramma laat formatteren. Alternatief start je wellicht best op van de live CD, en je verwijdert alle Ubuntu partities. Daarna start je de installatie vanuit de live sessie en kiest voor "gebruik grootste aaneengesloten vrije ruimte". Ook dan wordt de nog vrije ruimte automatisch opnieuw geformatteerd.

Offline crangirl

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/15, 07:25:17 »
O.. dat is niet zo mooi..

Ik hoopte dat er een simpelere oplossing voor zou zijn, maar bedankt voor de informatie.

Ik vond het ook wel fijn, zo'n upgrade, maar dat valt dan toch tegen.
Ik kan me alleen niet herinneren dat het altijd zo is geweest (na de upgrade).


Offline Bobbie

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/15, 08:59:42 »
Het kan wel eens anders gaan dan je gehoopt had, er zijn namelijk vele vernieuwingen geweest in 9.10, als voorbereid voor de volgende versie 10.04 dat wordt dan weer een stabiele versie.
Het lijkt eng om opnieuw te installeren, maar als je eenmaal z'n installatie verricht hebt, kom je er wel achter, dat het eenvoudiger was, dan al die vage/onbekende probleempje's op te lossen.
succes gewenst

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/15, 10:34:59 »
Ik vond het ook wel fijn, zo'n upgrade, maar dat valt dan toch tegen.
Ik kan me alleen niet herinneren dat het altijd zo is geweest (na de upgrade).
Ik heb de indruk dat de upgrade naar 9.10 meer problemen heeft opgeleverd dan gemiddeld.
Zelf heb ik hem ook vers moeten installeren.

Offline ivo

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/15, 10:41:43 »
O.. dat is niet zo mooi..

Ik hoopte dat er een simpelere oplossing voor zou zijn, maar bedankt voor de informatie.

Ik vond het ook wel fijn, zo'n upgrade, maar dat valt dan toch tegen.
Ik kan me alleen niet herinneren dat het altijd zo is geweest (na de upgrade).


Doe eens een geheugentest vanaf de Live CD. Misschien dat daar nog wat uitkomt?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline crangirl

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/16, 08:30:20 »
Het rare is dat het alleen maar erger lijkt te worden..


Offline crangirl

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/17, 07:43:05 »
Ik heb /home wel als aparte partitie, dus als het goed is kan ik ubuntu dan wel opnieuw installeren en /home overzetten.. maar toch eerst maar kijken of ik een externe harde schijf kan kopen (back-up).

Ik heb wel windows en ubuntu als dual boot overigens, dus dat maakt het wel wat ingewikkelder.

Kan dat zo blijven staan als ik het via de live-cd doe?

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/17, 09:43:06 »
Je kunt Ubuntu handmatig installeren op je / en die /home ongemoeid laten. Voor alle zekerheid wel een backup maken.

Zelf zou ik het anders doen: Automatisch naast Windows installeren zonder aparte /home.
En een aparte datapartitie maken waar je zowel vanuit Windows als Ubuntu op kan lezen en schrijven (ntfs)
- of eentje waar je alleen met Ubuntu op kan (ext4).

Als je een nieuwe install doet en je behoudt je /home, dan blijven er allerlei instellingen aanwezig die storingen in het nieuwe systeem kunnen opleveren. Om dat niet te krijgen kunnen dan het best alle verborgen mappen worden verwijderd voordat je installeert. (Wel backups maken van mailadressen en bladwijzers want die staan daar ook).
« Laatst bewerkt op: 2010/01/17, 12:03:12 door Lexaldo »

Offline crangirl

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/19, 14:21:53 »
Nu zien de letters op mn scherm er ook nog uit alsof ze 'uitgeveegd' zijn.

Ligt dit ook aan ext3/4 of zal dat met mn videokaart (on-board) te maken hebben?


Offline ivo

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/19, 14:43:07 »
Nu zien de letters op mn scherm er ook nog uit alsof ze 'uitgeveegd' zijn.

Ligt dit ook aan ext3/4 of zal dat met mn videokaart (on-board) te maken hebben?



ext3/4 is het bestandsysteem op je harde schif. Dat heeft 0,0 te maken met je videokaart.
Ik vrees dat je een hardware probleem hebt.......
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vanadium

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/19, 14:54:03 »
Als je letters het enige probleem zijn, probeer eens of andere fontweergave-instellingen de weergave verbeteren: Systeem - Voorkeuren - Uiterlijk, Fonts tab.

Offline crangirl

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/19, 18:04:56 »
Hij is de laatste tijd niet (tijdelijk) vastgelopen..

de letters zijn nog wel vreemd.. kan dit met Intel te maken hebben?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/19, 18:12:51 »
Heb je dit lijstje al eens afgewerkt? Onderdeel daarvan is het installeren van bepaalde lettertypes.
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia

Offline crangirl

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/19, 18:38:31 »
restricted extra's herinstalleren heeft niet geholpen.

Ik las iets over Intel problemen.. schaduw bij letters.. maar wat nu eigenlijk de oplossing is.. Updates zouden het moeten oplossen, maar dat is bij mij niet zo.

Offline crangirl

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/21, 10:43:01 »
Ik heb Ubuntu (9.10) opnieuw geïnstalleerd, home partitie heb ik moeten laten staan. Wat het effect is weet ik nog niet. Letters zien er nog hetzelfde uit.

Offline crangirl

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/31, 15:33:54 »
De letters hebben nog steeds een vervelende schaduw.. maar dit heb ik ook bij Windows, dus blijkbaar ligt het niet aan Ubuntu..

Maar waar ligt het wel aan?

Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/31, 20:18:54 »
Lijkt me 2 kansen:

- videokaart
- beeldscherm

Offline crangirl

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/01, 07:21:34 »
Software of hardware probleem?

Offline crangirl

  • Lid
Re: probleem 9.10 - vastlopen
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/04, 09:09:38 »
Ik geloof dat ik het al gevonden heb.. geen software probleem.. ook geen hardware probleem.
Aansluiting beeldscherm extra aangedraaid/geduwd. Blijkbaar net iets verschoven..?