Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd  (gelezen 1695 keer)

Offline plek

  • Lid
Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Gepost op: 2015/03/05, 21:48:34 »
Onder Ubuntu 14.04 64-bits heb ik bestand ib2014_linux.tar.gz gedownload. Aan de hand van de site van Pjotr https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-In-Nederland-belastingaangifte-doen-vanuit-Linux (tip 16) heb ik dat daarna proberen te installeren. Daar gaat het over 2013, maar ik dacht met alles in 2014 te veranderen dat het zou moeten lukken.
Het uitpakken en verplaatsen (punt e) ging goed. Het starten (punt f) lukte echter niet; in de terminal kwam het volgende bericht bash: ./ib2014ux: Bestand of map bestaat niet. Op Pjotrs site staat ook een Let op dat verband houdt met 64-bits-systemen. Daarom heb ik in het softwarecentrum gezocht op ia32, maar dat kon ik niet vinden.
Kan iemand mij hierbij helpen?


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/06, 09:09:55 »
Plek,

Is de map "ib2014" wel in je thuismap aanwezig? En is er dan in de submap "bin" het programma "ib2014ux" aanwezig? Ga dan eens met de terminal in die map en probeer de opdracht:

./ib2014ux -L=courier
Dat courier is fout, maar dan moet je wel het keuzescherm voor een lettertype krijgen en verder kunnen na het maken van een keuze. Dat van die ia32 speelt nog niet. Het systeem heeft het programma nog niet gevonden.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/06, 14:21:00 »
En anders kan je via online je aangifte doen of via apps.
Dit raad ik ook aan. Zat er even mee dat je daarvoor een DigiD nodig hebt, maar die heb je voor dat offline aangifteprogramma net zo goed nodig (voor ophalen van data + versturen van de aangifte). Dus waarom zou je het nog offline willen doen?
Online all-the-way.....
(hebben we als 'Linuxers' weer een kopzorg minder, want eerlijk gezegd is het ieder jaar prijs, ook bij een aantal gebruikers van De Vrije PC)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/06, 18:28:40 »
En anders kan je via online je aangifte doen of via apps.
Dit raad ik ook aan. Zat er even mee dat je daarvoor een DigiD nodig hebt, maar die heb je voor dat offline aangifteprogramma net zo goed nodig (voor ophalen van data + versturen van de aangifte). Dus waarom zou je het nog offline willen doen?
Online all-the-way.....

Omdat ik - als mantelzorger - weleens bij een ouwe taart zit, die computers geweldig vindt, maar waar wij niet eens nadenken hoe je het doet met een muis krijgt zo iemand daar dan koppijn van. En als ik dan bij genoemde taart zit heb ik dus geen internet. Ik neem natuurlijk alle papieren die ik nodig heb mee. Ik heb ze weleens stomweg gefotografeerd. Nou, dat geeft soms een boel onrust. Dat snappen ze niet en dus is dat eng. Dus moet ik nog wel eens terug voor een papiertje, die ik even niet op de radar had.

Ik loop daar helemaal klem op die digitale aangifte en op hoe het eigenlijk zou moeten met Digid. Naar een gratis belastingconsulent met die taart. Nou neehoor. Online? Geen internet. Schaakmat.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/06, 20:19:35 »
Gelukking kun je in bepaalde situaties ook terecht bij een belastingconsulent van het UWV of de gemeente, zoals mijn ouders ook doen tegenwoordig :) Maar inderdaad, zo'n klein smartphone-schermpje, mij niet gezien.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/06, 20:30:52 »
En anders kan je via online je aangifte doen of via apps.
Dit raad ik ook aan. Zat er even mee dat je daarvoor een DigiD nodig hebt, maar die heb je voor dat offline aangifteprogramma net zo goed nodig (voor ophalen van data + versturen van de aangifte). Dus waarom zou je het nog offline willen doen?
Online all-the-way.....

Omdat ik - als mantelzorger - weleens bij een ouwe taart zit, die computers geweldig vindt, maar waar wij niet eens nadenken hoe je het doet met een muis krijgt zo iemand daar dan koppijn van. En als ik dan bij genoemde taart zit heb ik dus geen internet. Ik neem natuurlijk alle papieren die ik nodig heb mee. Ik heb ze weleens stomweg gefotografeerd. Nou, dat geeft soms een boel onrust. Dat snappen ze niet en dus is dat eng. Dus moet ik nog wel eens terug voor een papiertje, die ik even niet op de radar had.
Dit zal nu net die spreekwoordelijke uitzondering zijn waarvoor je die desktop-prog  nodig hebt.....  :D
Alhoewel je toch internet + DigiD nodig hebt om de data op te halen en de aangifte te versturen.

Precies Just.
Ik wil het niet eens met een app doen. Kom op zeg, op een klein scherm je aangifte gaan doen. Lekker op de desktop waar je alles normaal kan lezen en doen.
Zon app lijkt me idd ook niks, raar dat zoiets ontwikkeld wordt (en iemand betaald moet worden....). Maar als je 'normaal' internet hebt, dan is het verschil tussen een offline-prog en online (web) er eigenlijk niet: het kan allebei lekker op dat grote scherm van de desktop. Online is dan het handigst omdat je daar niks voor hoeft te installeren.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/07, 12:26:05 »
Als je niet het tar.gz-bestand maar het deb-bestand voor de installatie gebruikt, worden volgens mij de nodige bestanden automatisch aan je systeem toegevoegd.
Het voordeel van het deb-bestand is ook dat de icoontjes voor de aangifte 2014 worden toegevoegd.
Op Pjotrs site staat ook een Let op dat verband houdt met 64-bits-systemen. Daarom heb ik in het softwarecentrum gezocht op ia32, maar dat kon ik niet vinden.
Als je het tar.gz-bestand gebruikt, kom je erachter dat ia32 niet meer wordt aangeboden.
De stappen om het wel gedaan te krijgen:
Het systeem wordt gevraagd om 32bits te accepteren en te ondersteunen met
sudo dpkg --add-architecture i386vervolgens worden de beschikbare pakketten opgevraagd met
sudo apt-get updateen nadien worden de ondersteunende bibliotheken geïnstalleerd (algemeen voor 32bits applicaties).
sudo apt-get install libstdc++6:i386 libgcc1:i386 zlib1g:i386 libncurses5:i386
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline plek

  • Lid
[opgelost] Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/11, 22:00:23 »
Dank voor alle tips.
@jvecht. De map "ib2014" stond in m'n thuismap, en in de submap "bin" stond ook het programma "ib2014ux". Ik heb in die submap ook je aangegeven opdracht ./ib2014ux -L=courier in de terminal ingevoerd, maar kreeg weer de melding ./ib2014ux: Bestand of map bestaat niet.

Daarna de suggestie van femke98 opgevolgd en het deb-bestand gedownload. Eerst gdebi geïnstalleerd, en daarna 2x klik op het deb-bestand. Volgens haar site http://steunpunt-almere.nl/artikelen/belastingaangifte-2014-in-linux/ zou dan de installatie via gdebi moeten verlopen, maar dat gebeurde niet. Daarom heb ik in de terminal gdebi-gtk gerund. Met daarin openen van het deb-bestand in de map Downloads lukte de installatie wel. Het aangifteprogramma was ook te openen, dus alles lijkt goed te zijn.

Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #9 Gepost op: 2015/03/12, 15:33:00 »
Open met Ubuntu Softwarecentrum werkt ook prima :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #10 Gepost op: 2015/03/12, 16:03:07 »
Open met Ubuntu Softwarecentrum werkt ook prima :)
Idd. Het softwarecentrum is wat trager dan gdebi, maar doet precies hetzelfde. Daarom snap ik ook niet wat dit nu precies te maken heeft met het installeren van het belastingprogramma, zeker als gdebi daarvoor niet per sé noodzakelijk is.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #11 Gepost op: 2015/03/12, 16:26:36 »
Citaat
Daarom snap ik ook niet wat dit nu precies te maken heeft met het installeren van het belastingprogramma, zeker als gdebi daarvoor niet per sé noodzakelijk is.

als ik het maar snap.

Die vraag had je niet hoeven stellen als je de reactie van Plek had gelezen. Geeft niet hoor, al het begin is moeilijk ;)
Had de reactie van Plek al gelezen. Mss ben ik niet zo slim of zo, maar leg eens uit waarom gdebi nu noodzakelijk is voor het installeren van die belasting-deb? Want zoals ik het zie wekt het noemen van gdebi alleen verwarring op.

Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #12 Gepost op: 2015/03/12, 17:03:04 »
@ forum.

Ik kan in2014.deb niet downloaden van de belastingdienst, of dit aan mijn machine ligt weet ik niet. De andere mogelijkheid het ib2014.gz  bestand wel kunnen downloaden.

Hoe dit verder gaat zie je bij de gegevens onderin in de pagina van de belastingdienst, " Kijk dan bij Technische eisen aan uw computer."

Dan zie je:

Installatieadvies Linux

Voor Linux zijn van het programma 3 varianten beschikbaar: deb, gz en rpm. Wij adviseren voor Ubuntu en Linux Mint om de deb-versie te installeren.

Het programma is ontwikkeld en getest op de 32-bitsversie van Linux. Het programma is waarschijnlijk ook te gebruiken op de 64-bitsversie van Linux. Maar dit wordt niet door ons getest en daarom ook niet gegarandeerd.
Opstartprobleem bij Tarball

Bij de Tarball-versie van Linux start de applicatie soms niet vanzelf op na installatie of via het menu. Wij raden u daarom aan aangifte te doen met de Deb-versie van Linux.  Dit doet u als volgt:

    Open het terminal venster en typ achtereenvolgens de volgende opdrachten:
        cd [tarball uitpak locatie] <enter>
        Bijvoorbeeld: cd $HOME/Desktop <enter>
        cd [naamprogramma] <enter>
        Bijvoorbeeld: cd ib2014 <enter>
        cd bin <enter>
        ls <enter>
        ./[naam programma]ux -L '[naam programma]' 2>/dev/null & <enter>
        Bijvoorbeeld: ./ib2014ux -L 'ib2014' 2>/dev/null & <enter>
    Een pop-up verschijnt met de mogelijkheid een lettertype ('Font') te selecteren. Kies een (iso8859-1 of -15 compatibel) lettertype en klik op 'OK'. Het programma start nu op.

Dit uitgevoerd en het programma werkt.

SPW

Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #13 Gepost op: 2015/03/12, 18:29:22 »
Citaat
Daarom snap ik ook niet wat dit nu precies te maken heeft met het installeren van het belastingprogramma, zeker als gdebi daarvoor niet per sé noodzakelijk is.

als ik het maar snap.

Die vraag had je niet hoeven stellen als je de reactie van Plek had gelezen. Geeft niet hoor, al het begin is moeilijk ;)
Had de reactie van Plek al gelezen. Mss ben ik niet zo slim of zo, maar leg eens uit waarom gdebi nu noodzakelijk is voor het installeren van die belasting-deb? Want zoals ik het zie wekt het noemen van gdebi alleen verwarring op.

zucht....
maak zelf een handleiding!

Het is niet noodzakelijk maar ik vind het makkelijker en fijner werken. Het softwarecentrum is traag. Je zegt het zelf al.
Wil je mijn handleiding niet, prima, dat is toch aan jou. Lekker laten gaan joh. Je hoeft er niets mee en al helemaal geen commentaar. En, als je het beter kan, vooral doen!
Ik heb van meerdere al gehoord dat ze mijn handleiding wel makkelijk en fijn vinden om te volgen. Dus ach......

Ga eens bij jezelf te rade wat je eigenlijk wilt bereiken met je antwoorden die je geeft.

Zoals ik al eerder heb aangegeven via pb, zeg ik het hier nogmaals: ik reageer vanaf heden niet meer op je.
Bij deze: http://devrijepc.nl/wiki/doku.php?id=veelgesteldevragen#belasting_invullen_via_ubuntu

Voor de haastige lezer:
wget http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/linux/ib2014_1.10_i386.deb
sudo dpkg -i ib2014_1.10_i386.deb
rm ib2014_1.10_i386.deb

Veel plezier ermee!





Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #14 Gepost op: 2015/03/12, 19:33:12 »
Ga eens bij jezelf te rade wat je eigenlijk wilt bereiken met je antwoorden die je geeft.
Wat ik wil bereiken is dat jouw handleiding nog beter wordt dan dat ie nu al is. Zodat nog meer mensen dan nu al doen daar dankbaar gebruik van kunnen maken.

Over het algemeen dienen handleidingen zo compact mogelijk te zijn en ontdaan zijn van alle ruis zodat alleen de essentie overblijft; zodat gebruikers zo snel en makkelijk mogelijk de handleiding kunnen volgen. En om tot die essentie te komen, dat is vaak een moeilijk pad waarbij je alle commentaar, van zowel experts als niet-experts ter harte zult moeten nemen. Eigenlijk kun je van iedereen leren.....
(tenminste, zo sta ik erin, dus als iemand iets heeft te zeggen over 'mijn' handleiding, laat maar weten)

Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #15 Gepost op: 2015/03/12, 20:23:57 »
@markba: Waarom maak je er eigenlijk geen scriptje van die die 3 commando's automatiseert? Dat is nóg makkelijker :)

Frederik

  • Gast
Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #16 Gepost op: 2015/03/12, 20:51:27 »
Even een ander geluid: heb jaren lang door een belastingconsulent mijn gegevens door het programma van de belastingdienst laten invullen en opsturen en dit jaar voor de online versie gekozen, wel met de consulent naast mijn zijde maar die had net zo goed thuis kunnen blijven. Online aangifte is, vooral omdat vrijwel alles al correct is ingevuld een eitje in nog geen half uur te doen. Met de programma versie ben je al gauw een uur of langer bezig.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Krijg aangifteprog belastingdienst niet geïnstalleerd
« Reactie #17 Gepost op: 2015/03/12, 23:55:20 »
@markba: Waarom maak je er eigenlijk geen scriptje van die die 3 commando's automatiseert? Dat is nóg makkelijker :)
Heb ik wel even aan gedacht, maar dan zit je meer met het executable maken van dat script.

Voor het uitvoeren van een post-install script, doe ik dat in 1 commando (met && er tussen):
wget http://devrijepc.nl/install/ubuntu-postinstall-14.04xx -O ~/ubuntu-postinstall && chmod +x ~/ubuntu-postinstall && sudo ~/ubuntu-postinstall && rm ~/ubuntu-postinstall(even als voorbeeld; NIET UITVOEREN - heb m express ook een beetje stukgemaakt)

Het probleem is dan wel weer dat je dat scriptje moet gaan bijhouden en ergens op moet slaan, ipv een wiki. Maar wat wel handig is, is om die 3 commando's tot eentje te combineren, dat wordt dan:
wget http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/linux/ib2014_1.10_i386.deb && sudo dpkg -i ib2014_1.10_i386.deb && rm ib2014_1.10_i386.deb
Het is dan minder leesbaar, maar wel handiger voor de gebruiker die nu slechts 1 handeling hoeft uit te voeren.
(denk dat ik hier voor ga)

Tnx voor het meedenken, vistaus!