Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Intel Radeon  (gelezen 488 keer)

Intel Radeon
« Gepost op: 2017/11/11, 20:00:03 »
Het klinkt misschien gek, maar het is zo. Omdat er nogal wat linuxers en linuxeressen de interne grafische mogelijkheden van de processor (Intel) gebruiken lijkt het mij wel handig om te melden.  Vanaf begin volgend jaar komen er dus processoren van Intel op de markt met een AMD GPU. Eigenlijk heel goed nieuws voor Linux gebruikers, AMD heeft zeker op het gebied van linux (dankzij de open source gemeenschap) een forse verbetering laten zien. Heel veel informatie is er nog niet, met name de gebruikte videochip is een vraagteken (Polaris/Vega). Volgens het plaatje ben ik geneigd om te denken dat het om de Vega gaat. Er is duidelijk te zien dat de 4GB aan interne graphics van het type HBM2 is.  De rekenkracht van de GPU zou 3,3 teraflops zijn, dat zou betekenen dat het tussen de 1050ti en 1060 zou zijn, met de kanttekening dichter bij de 1060 dan 1050ti. Kortom voor interne grafische mogelijkheden prima qua prestatie. Waarschijnlijk gaat deze CPU voornamelijk gebruikt worden voor laptops. Een Vega chip met minder compute units en lagere voltage schijnt belachelijk weinig stroom te verbruiken en dat is uiteindelijk ook weer leuk wat betreft de rekening.

Dus mocht iemand die regelmatig een linux distributie op een computer of laptop zet over een paar maanden iets vreemds tegenkomen, wellicht is het toch normaal ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Intel Radeon
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/11, 20:55:56 »
Dat klinkt al net zo raar als een Toyota-Citroën-Peugeot. O, wacht....  =D

swake

  • Gast
Re: Intel Radeon
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/11, 21:36:29 »
Citaat
Vanaf begin volgend jaar komen er dus processoren van Intel op de markt met een AMD GPU

Op wiens vraag is dat denk je ? Microsoft en AMD zijn niet de beste vriendjes en als men Microsoft wil geloven willen ze enkel nog in zee gaan met Intel .

Re: Intel Radeon
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/11, 23:25:16 »
@Pjotr, ik dacht ook al dat het een verlaat 1 april grap was. Overigens zijn de CPU en GPU 2 aparte divisies.

@swake, dat verhaal lijkt mij sterk aangezien in de Xbox One en aangekondigde  Scorpio AMD materiaal zit en geen Intel.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint