Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen  (gelezen 17987 keer)

KwastjeModus

  • Gast
Ik heb een Freecom Netwerk Drive 400GB gekocht. Wil deze graag in het huisnetwerk hangen en kunnen benaderen met Ubuntu 7.10. (In fact hangt ie al in het huisnetwerk, maar ik kan hem nog niet benaderen)
Ik heb al wat rondgekeken en wat geprobeerd, maar ik kom er niet goed uit. Weet iemand hoe ik dat ding aan de praat kan krijgen?
(Ik haal je natuurlijk van je kerstdiner, maar al dat vele eten is toch niet goed)

Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/23, 19:17:55 »
Hoi,

Ik heb dezelfde en ik kan het perfect.
Wat is juist het probleem?
Heb je heb via USB aan een PC hangen of via de netwerkkabel? (ik vermoed het laatste)
Is hij goed geconfigureerd via de webbrowser?

probeer eens in de adresbalk van nautilus "smb:///
vb smb://192.168.2.10/ OF smb://FND/

Groeten,
Arvid

EDIT: kan je heb benaderen via een windows PC => mijn netwerklocaties

KwastjeModus

  • Gast
Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/23, 19:40:14 »
Beste Arvid,
Ik ben in ieder geval gerustgesteld dat je een gelijk model hebt, en dat ie draait onder Ubuntu.
Welnu, het apparaat hangt aan een ethernetkabel.
De vraag of hij goed geconfigureerd is kan ik niet beantwoorden, want ik zie hem niet zoals ik je al vertelde. (Maar ik weet dan ook niet goed waar ik moet kijken)

Ik heb via Nautilus smb://192.1168.2.10/ getracht alsmede smb://FND/ en krijg beide keren te lezen "De mapinhoud kon niet worden weergegeven."

Ik heb een virtuele Windows XP draaien onder Ubuntu, maar daar zie ik hem niet in. (Maar het zou toch gewoon moeten kunnen werken zonder er Ome Bill bij te halen?)

Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/23, 19:55:20 »
hoi,

Zie eens of volgende zaken goed zitten. begin met in je webbrowser naar de FND te surfen om hem te configureren http://192.xxxx....enz (zoals je in windows moet doen

1) onder menu status. Staat de DHCP van de FND uit. (want  je hebt wss een routter die als DHCP server fungeert. DHCP verdeelt de IP-adressen onder je netwerk.
2)staat er onder free size en total size het aantal bytes vrij geheugen en geen serienummer.
Indien dit het geval is is het een fout in de firmware. De FND uit en aanzetten helpt.
Je kan dan ook op Freecom nieuwe firmware drivers downloaden.
3) in nautilus de "192.168.2.10" is voor mij van toepassing. Het kan zijn dat uw drive een andere IP heeft. Zie wel dat je UW IP gebruikt.
4) je kan best uw drive een statisch IP geven. die NIET in de DHCP range zit van je router.

Handleiding:
1) zet onder status DHCP disable (enkel als je een router hebt)
2)onder IP config => statisch IP geef uw IP adres in dat je wilt en voor de rest vul je de gegevens in van je router
3)SMB server > alle mappen naar de rechterkollom. Dit is naar de sharing list
4) reboot de FND

Groeten,
Arvid

Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/23, 20:00:14 »
trouwens hij werkt zeker. Want een paar onderwerpen geleden was er ook iemand met die schijf ;)

ps: Kan je hem benaderen onder windows, want bij mij stond die eerst onder windows geconfigureerd en voor linux waren geen aanpassingen nodig.

Die schijf is eigenlijk een samba/FTP - server (draaiende op linux) en er zit een Samsung HD in.

Groeten,
Arvid

Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/23, 20:05:27 »
Ik zit nu op het IRC kanaal van #ubuntu-nl
Je kan me daar rechtstreeks vragen stellen. Gaat mss gemakkelijker.

Arvid

KwastjeModus

  • Gast
Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/23, 20:23:13 »
Citaat van: Arvid Van Essche
Ik zit nu op het IRC kanaal van #ubuntu-nl
Je kan me daar rechtstreeks vragen stellen. Gaat mss gemakkelijker.

Arvid
hoe kom ik op het IRC kanaal? De toepassing start bij mij niet op.

KwastjeModus

  • Gast
Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/23, 20:30:07 »
Citaat van: Arvid Van Essche
hoi,

Zie eens of volgende zaken goed zitten. begin met in je webbrowser naar de FND te surfen om hem te configureren http://192.xxxx....enz (zoals je in windows moet doen

1) onder menu status. Staat de DHCP van de FND uit. (want  je hebt wss een routter die als DHCP server fungeert. DHCP verdeelt de IP-adressen onder je netwerk.
2)staat er onder free size en total size het aantal bytes vrij geheugen en geen serienummer.
Indien dit het geval is is het een fout in de firmware. De FND uit en aanzetten helpt.
Je kan dan ook op Freecom nieuwe firmware drivers downloaden.
3) in nautilus de "192.168.2.10" is voor mij van toepassing. Het kan zijn dat uw drive een andere IP heeft. Zie wel dat je UW IP gebruikt.
4) je kan best uw drive een statisch IP geven. die NIET in de DHCP range zit van je router.

Handleiding:
1) zet onder status DHCP disable (enkel als je een router hebt)
2)onder IP config => statisch IP geef uw IP adres in dat je wilt en voor de rest vul je de gegevens in van je router
3)SMB server > alle mappen naar de rechterkollom. Dit is naar de sharing list
4) reboot de FND

Groeten,
Arvid
Hoi Arvid, ik ben te noob. Je antwoord roept veel vragen op.
Hoe weet ik dat de DHCP van de FND uit staat? Ik heb net gekeken in mijn router, maar ik weet niet goed wat ik daar allmaal moet veranderen.
Ik heb de FND aan uit gezet en de kabel vervangen. (Hoeveel lichtjes branden er bij jou?)
Ik kan op Freecom nieuwe firmare downloaden, ik heb gekeken, maar dat is toch allemaal voor windows?
Hoe kan ik erachter komen welke ip de FND heeft?

Is het eigenlijk zo dat Ubuntu de netwerk driver ineens vanzelf zou moeten zien?

Ik moet nu andere dingen doen, ik hoop morgen verder te knutselen.

Offline ds500ss

  • Lid
Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/23, 20:52:07 »
het standaard-ip nummer staat doorgaans in de handleiding.
heb hier geen NAS wel een andere doos (geen ontvanger) in het netwerk.

Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/23, 20:54:05 »
ah sorry, ik dacht dat je dat allemaal al wist omdat je zei dat hij al aangesloten was.

DHCP = een server (zit in router verwerkt) die IP adressen (het adres van je PC op een netwerk (vb 192.168.2.2) uitdeelt en ziet dat er geen 2PC's hetzelfde adres hebben.

je surft naar het IPadres van je router. daar krijg je een configuratie scherm van je router te zien. zoek in de menu's naar DHCP
Zie dat die DHCP daar aan staat (standaard is dit zo). Ergens in de buurt zal je ook "DHCP-range" of DHCP-pool" vinden en dan een start IP en stop IP. alle waarden tussen deze 2 IPs kan de DHCP server gebruiken om aan een PC toe te wijzen. standaard begint dit bij adres 2 (want 1 is de router zelf) en gaat tot 255 (laatste getallenreeks in de IP).
Je hebt echter zoveel adressen niet nodig (tenzij je 254 PC thuis hebt binnen datzelfde netwerk:) )
Dus wat je doet is de laatste getallen reeks van het einde van de IP-pool vervangen door bv 99. (dan kan je nog slechts 98 pc's aansluiten :) )
Dit wordt dan IN MIJN GEVAL
192.168.2.2 - 192.168.2.99 (de eerste 3 delen 192.168.2, kunnen bij jou anders zijn.Dit hangt van merk van router tot merk af)

voila nu heb je de DHCP server afgesteld zodat er plaats is voor een statisch IP => de adressen achter 192.168.2.99

Nu ga je naar de config-site van je Network drive (FND)
Daar zet je onder status DHCP op disable (anders wilt zowel de router als FND DHCP server zijn en dan krijg je een conflict). je ziet dan OFF verschijnen na DHCP
In de IP config moet je nu kiezen voor statisch IP. Dit doe je omdat je wilt dat je externe harde schijf altijd hetzelfde IP heeft.
IP: 192.168.2.100 (de eerste 3 zijn weer afhankelijk van je router en de laatste kan alles zijn na 99)=> dit wordt het IP van je Network Drive
subnetmask is wss 255.255.255.0
gateway is het adres van je router
Primary DNS en sec laat je gewoon staan.

Nu zie je dat je onder Samba server al je mappen op share hebt staan.

Hertstart je FND en dan zou alles OK moeten zijn.

Arvid

Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/23, 20:55:24 »
trouwens, dit alles ligt niet aan linux want dit moet je ook doen als je het goed wilt draaien onder windows
om een Network drive ook wel NAS genoemd goed te laten draaien moet je idd wat goochelen met IP adressen enz

arvid :)

KwastjeModus

  • Gast
Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/24, 19:42:46 »
Citaat van: Arvid Van Essche
ah sorry, ik dacht dat je dat allemaal al wist omdat je zei dat hij al aangesloten was.

DHCP = een server (zit in router verwerkt) die IP adressen (het adres van je PC op een netwerk (vb 192.168.2.2) uitdeelt en ziet dat er geen 2PC's hetzelfde adres hebben.

je surft naar het IPadres van je router. daar krijg je een configuratie scherm van je router te zien. zoek in de menu's naar DHCP
Zie dat die DHCP daar aan staat (standaard is dit zo). Ergens in de buurt zal je ook "DHCP-range" of DHCP-pool" vinden en dan een start IP en stop IP. alle waarden tussen deze 2 IPs kan de DHCP server gebruiken om aan een PC toe te wijzen. standaard begint dit bij adres 2 (want 1 is de router zelf) en gaat tot 255 (laatste getallenreeks in de IP).
Je hebt echter zoveel adressen niet nodig (tenzij je 254 PC thuis hebt binnen datzelfde netwerk:) )
Dus wat je doet is de laatste getallen reeks van het einde van de IP-pool vervangen door bv 99. (dan kan je nog slechts 98 pc's aansluiten :) )
Dit wordt dan IN MIJN GEVAL
192.168.2.2 - 192.168.2.99 (de eerste 3 delen 192.168.2, kunnen bij jou anders zijn.Dit hangt van merk van router tot merk af)

voila nu heb je de DHCP server afgesteld zodat er plaats is voor een statisch IP => de adressen achter 192.168.2.99

Nu ga je naar de config-site van je Network drive (FND)
Daar zet je onder status DHCP op disable (anders wilt zowel de router als FND DHCP server zijn en dan krijg je een conflict). je ziet dan OFF verschijnen na DHCP
In de IP config moet je nu kiezen voor statisch IP. Dit doe je omdat je wilt dat je externe harde schijf altijd hetzelfde IP heeft.
IP: 192.168.2.100 (de eerste 3 zijn weer afhankelijk van je router en de laatste kan alles zijn na 99)=> dit wordt het IP van je Network Drive
subnetmask is wss 255.255.255.0
gateway is het adres van je router
Primary DNS en sec laat je gewoon staan.

Nu zie je dat je onder Samba server al je mappen op share hebt staan.

Hertstart je FND en dan zou alles OK moeten zijn.

Arvid
Hoi Arvid, vanavond moet ik van mijn huisgenoten in familiekring kerstavond vieren en vannacht naar de kerstmis. Dat wordt dus morgen dat ik uitgebreid kan kijken naar je aanwijzingen. Vooraf al heel erg bedankt. Ik laat je in de komende dagen weten of het gelukt is.

KwastjeModus

  • Gast
Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/26, 14:58:36 »
Beste Arvid (en andere geïnteresseerden en hulpvaardigen)
Inmiddels is het me gelukt om in mijn router (Netgear WPN824) een statisch IP adres toe te wijzen aan de FND.
In de netgear kan dit overigens zonder dat je een eerst de bovengrens vaststelt. Hij voorziet er in dat je een bepaald apparaat een vast adres laat toewijzen.

Inmiddels ben ik dan binnen in mijn FND geraakt. En heb alles zoveel als mogelijk goed proberen in te stellen. Waar ik nu nog mee zit is dat ik nog steeds niet de schijf zie. Hij moet toch via locaties te benaderen zijn? Hoe gaat dit in zijn werk. Wat ik begrepen heb gaat dit in Windows met het toekennen van een driveletter. Hoe gaat dit in Linux? Of heb ik weer wat over het hoofd gezien?

Het is wel bijzonder dat ik na het volgende plaatje: http://img186.imageshack.us/my.php?image=schermafdruk1tr8.png als ik op apply druk ik de boodschap krijg: http://img180.imageshack.us/my.php?image=schermafdruk3th6.png

Misschien dat ik daarin nog wat verkeerd doe?

Kortom, ik ben er bijna, maar nu zou ik er wel wat op willen zetten op die extra harde schijf. Heeft iemand een idee welke stap ik nu moet zetten?

Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/26, 16:27:51 »
vreemd dat je niet kan surfen naar het adres van je FND

Voor dat wachtwoord. ben je zeker dat je mappen deelt in op de FND (dit doe je via de samba deel in de webinterface van de FND (browser) mappen te verplaatsen naar de share kollom.)
In nautilus ben je toch niet vergeten smb:// voor de IP te zetten => smb://168.192.1.2/

Login van de webinterface is standaard naam:"admin" /paswoord:"geen" OF ook "admin"

Groeten,
Arvid

KwastjeModus

  • Gast
Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/26, 16:38:57 »
Citaat van: Arvid Van Essche
vreemd dat je niet kan surfen naar het adres van je FND

Voor dat wachtwoord. ben je zeker dat je mappen deelt in op de FND (dit doe je via de samba deel in de webinterface van de FND (browser) mappen te verplaatsen naar de share kollom.)
In nautilus ben je toch niet vergeten smb:// voor de IP te zetten => smb://168.192.1.2/

Login van de webinterface is standaard naam:"admin" /paswoord:"geen" OF ook "admin"

Groeten,
Arvid
Oh Arvid, dat was stom. Ik was inderdaad smb:// vergeten. Inmiddels heb ik een icoon op mijn paneel staan met de schijf erop en is hij de eerste bestanden naar de netwerkschijf aan het kopiëren. Hardstikke bedankt voor je geduld en je hulp. Het werkt en ik ben erg in mijn noppen.

Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/26, 16:41:45 »
Citaat
Het is wel bijzonder dat ik na het volgende plaatje: http://img186.imageshack.us/my.php?image=schermafdruk1tr8.png als ik op apply druk ik de boodschap krijg: http://img180.imageshack.us/my.php?image=schermafdruk3th6.png
Heel normaal!
Hij zegt: je hebt het adres van de router veranderd. Dus hij vraagt opnieuw verbinding te maken op het nu nieuwe adres. (want het oude werkt niet meer)
Dus gewoon je nieuw adres 192.168.1.2 in je browser typen. en opnieuw inloggen.

Om er dingen op te zetten:
1) op de screenshot zie je links "samba server". Je klikt er op en daar share je alle mappen.
2) in nautilus: "smb://192.168.1.2/"
Nu zie je al je gesharde mappen kan je openen en in werken. Cfr lokaal mapje.

Om direct een link te hebben naar eender welke map in Ubuntu (lokaal of netwerk). kan je gewoon naar die map gaan en als je er in zit > onder de titelbalk > bladwijzer > bladwijzer toevoegen.

Alternatief
je kan de drive benaderen alsof het een partitie is door een lijn toe te voegen in het configuratie-bestandje: '/etc/fstab/'
Maar hoe je dit hierin doet, kan ik je niet met 100% zeggen.
Dit zijn alle partities/schijven die hij bij het opstarten mount(=aankoppelt)

Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/26, 16:45:41 »
Geen probleem.
Veel plezier met je schijf. Ik heb er ook veel genot van.

Groeten,
Arvid

Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/27, 00:36:29 »
Let wel op.

Ik heb het apparaat ook, maar helaas maar weer als usb externe HD gaan gebruiken. Je filesystem is namelijk FAT32 met als gevolg een maximale bestands grootte van 2 Gb ..... Triest maar waar.

Als dat geen probleem is: veel plezier met je NAS.

Monk.

Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/27, 09:27:38 »
@Monkwarrior
Dat is waar, maar als ik een groter bestand wil opslaan deel ik dit in twee door er een archief van te maken.

Arvid


Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/06, 21:05:26 »
Wat moeten we toch zonder dit forum?
Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar ik heb hem eindelijk ook aan de praat.
Nu heb ik nog een vraagje:
Is het normaal dat dat kastje heel erg warm wordt?

Japie Krekel

Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/08, 20:47:45 »
Op een computer kan ik in Nautilus in een vakje een adres (bv smb....) invullen, op een andere computer is dit vakje helemaal niet te vinden.
Ik denk dat op de computer alles van samba geïnstalleerd is. Hoe krijg ik dat vakje waarin ik naar mijn externe netwerkschijf kan surfen?

Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #22 Gepost op: 2008/02/08, 21:22:53 »
Citaat van: MosterdMayo
Op een computer kan ik in Nautilus in een vakje een adres (bv smb....) invullen, op een andere computer is dit vakje helemaal niet te vinden.
Ik denk dat op de computer alles van samba geïnstalleerd is. Hoe krijg ik dat vakje waarin ik naar mijn externe netwerkschijf kan surfen?
Sorry: Gevonden. Intoetsen rechtsboven zoeken. Neem me niet kwalijk, ik had even verder moeten kijken dan mijn neusje lang was.

Offline mfeijen

  • Lid
Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #23 Gepost op: 2008/02/26, 15:10:32 »
Hallo,

Ik ben bezig met unbuntu (7.10) te installeren naast XP professional (dual boot modus dus) op een HP laptop (2HGz, 256MB). Vervolgens ben ik voornemens om eveneens een Freecom netwerkdrive (wellicht ook 400GB) aan te sluiten. Die moet dan idealiter wel vanaf beide OS systemen benaderbaar zijn.

Heeft iemand ervaring met een netwerkdrive aansluiting bij een dual boot configuratie? Welke "uitdagingen" mag ik verwachten? ;-)

Groeten,
mfeijen

KwastjeModus

  • Gast
Freecom Network Drive 400GB / Hoe deze onder 7.10 aan de praat krijgen
« Reactie #24 Gepost op: 2008/02/26, 21:59:18 »
Citaat van: mfeijen
Hallo,

Ik ben bezig met unbuntu (7.10) te installeren naast XP professional (dual boot modus dus) op een HP laptop (2HGz, 256MB). Vervolgens ben ik voornemens om eveneens een Freecom netwerkdrive (wellicht ook 400GB) aan te sluiten. Die moet dan idealiter wel vanaf beide OS systemen benaderbaar zijn.

Heeft iemand ervaring met een netwerkdrive aansluiting bij een dual boot configuratie? Welke "uitdagingen" mag ik verwachten? ;-)

Groeten,
mfeijen
Volgens mij moet je de instructies volgen die bij je hard disk zijn bijgeleverd voor wat betreft de windows installatie. Daar heb ik overigens niet zo'n verstand van. (Is er een installatieschijf meegeleverd voor windows?)

Voor wat betreft het Linuxdeel is het vrij eenvoudig. Je moet via de router te weten komen welk intern ip adres je freecom heeft toebedeeld gekregen. In nautilus kun je dan bijvoorbeeld smb://192.168.1.3 typen (of welk adres je freecom dan ook gekregen heeft en dan 'zit je erin'

(SMB staat voor samba)

Ik hoor graag van je of het gelukt is, maar er zijn niet veel uitdagingen. Het werkt gewoon.