Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen toegang meer tot extra HD's  (gelezen 504 keer)

Offline boesh

  • Lid
Geen toegang meer tot extra HD's
« Gepost op: 2015/07/20, 21:29:08 »
Ik heb 4 gebruikers op de PC.
In de PC heb ik drie HD's
Nu kan ik zelf  (herstel kon) bij de 500GB en de 1TB drive. Ik wilde een andere gebruiker toegang geven tot de 500GB, maar dat lukt maar niet.. uiteindelijk heeft die andere gebruiker weer wel toegang tot de 1GB en ik niet meer tot de 1GB :-(
Ik heb zitten prutsen met gksudo nautilus..
Ik zag artikelen op het 'interweb' over chmod, maar dat werkt alleen voor bestanden en mappen, hoe fix ik toegang tot harddrives.
Eigenlijk wil ik voor alle 4 de gebruikers alles open zetten.
Hoe aan te pakken?

Offline boesh

  • Lid
Re: Geen toegang meer tot extra HD's
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/20, 21:37:34 »
OK, OK.. plots viel mijn oog op: http://helpdesk.nucleus.be/nl/cat/controlpanel-webhosting/linux-file-permissions-en-ownership/  (was ergens op dit forum een tip van de heer Vanadium).
Eerst dat artikel lezen...

helaas dat gaat over bestanden en mappen nen niet over extra HD's, vraag blijft staan

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Geen toegang meer tot extra HD's
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/20, 22:27:07 »
De gebruikelijke oplossing hiervoor is dat specifieke groeprechten worden toegekend aan de gebruikers. Een begin van een antwoord is hier te vinden How can I check the permissions of a specific group?.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geen toegang meer tot extra HD's
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/20, 23:35:26 »
In je fstab kan ook je schijf staan(kan hoeft niet), en daar kun je ook rechten toekennen aan 1 gebruiker, dus dat kun je controleren.

En rechten van mappen en bestanden, is hetzelfde als partities, daar moet/kun je ook rechten geven voor alle of sommige gebruikers.

Normaal heeft 1 gebruiker die geïnstalleerd heeft overal de rechten, en deze gebruiker heeft ook een gebruikers groep,
bijv jan heeft een groep jan.
Maak je andere gebruikers ook lid van de groep jan, dan kunnen ze ook bij de andere hd's.

Offline boesh

  • Lid
Re: Geen toegang meer tot extra HD's
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/21, 16:30:44 »
EZ_man en jan11000 dank, dat begrijp ik, ik ga daarmee aan de slag (eerstdaags), ik laat het resultaat weten.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Geen toegang meer tot extra HD's
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/21, 16:37:10 »
@Boesh: nog een tip (omdat je bij je eerdere pogingen verschillende dingen geraakt hebt) Installeer gnome-commander
sudo apt-get install gnome-commander
Voor enige uitleg zie :
http://askubuntu.com/questions/5083/can-i-set-up-nautilus-to-use-a-midnight-commander-like-hot-keys-scheme-for-2-pan

PS Gebruik die tool alleen om een inspectie uit te voeren (en niet om nog verder in de puree te geraken).  ;-)
« Laatst bewerkt op: 2015/07/21, 16:39:08 door EZ-man »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen toegang meer tot extra HD's
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/22, 22:14:39 »
Een harde schijf wordt in Linux aangekoppeld als een folder: je regelt dus de toegang net zoals je dat doet voor een folder, namelijk door de eigenaar/permissies voor het koppelpunt, dit is de folder waar de harde schijf werd aangekoppeld, in te stellen.

Elk bestand/folder in linux is toegewezen aan een eigenaar en een groep.
Verschillende toegangsrechten tot een bestand/folder kunnen worden toegewezen aan de eigenaar, de groep, en anderen.

Als je elke gebruiker toegang wil geven tot een folder, dan kan je alle permissies voor "anderen" open zetten. Iedereen kan dan zonder beperkingen aan de gegevens.

Wil je het wat beperkter, bijvoorbeeld enkel je gebruikers kunnen bij de harde schijf, maak dan een groep aan, waar alle gebruikers lid van zijn. Maak dan die groep eigenaar van de harde schijf (d.w.z., de folder waar de harde schijf aangekoppeld is). Zet alle permissies voor de groep open.