Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 installeren op harddisk in dockingstation  (gelezen 1921 keer)

Offline Richard60

  • Lid
Ubuntu 10.04 installeren op harddisk in dockingstation
« Gepost op: 2010/09/12, 01:44:26 »
Ik heb een laptop met een 500 Gb schijf. Daar staat een verborgen partitie op met installatiebestanden. Een C-partitie met daarop Windows 7 en een D-partitie met data.
Ik heb een Sharkoon docking statio met een hdd esata aangesloten op de laptop.
Wanneer ik de laptop opstart, kan ik op de esc knop drukken en kiezen waarmee ik weil opstarten. De keuze is cdrom - interne hdd of hdd in docking station.
Nu wil ik Ubuntu installeren op de hdd in het docking station. Ik wil dus niet Ubuntu op de C-partitie naast Windows 7 installeren. Ik kies tijdens de installatie van Ubuntu voor "partities handmatig specificeren (geavanceerd)". Vervolgens weet ik niet hoe ik die hdd docking station moet indelen. Wie kan mij dat vertellen? De hdd in het dockingstation is 500 GB en leeg. Als het docking station niet aan de laptop hangt moet de laptop gewoon met Windows 7 starten. Alvast bedankt.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Ubuntu 10.04 installeren op harddisk in dockingstation
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/12, 09:44:06 »
drie partities aanmaken, in principe.

een / van ongeveer 20 gig ext4 is meer dan zat voor je systeem bestanden.
een swap van minimaal de groote van je interne Ramm.
en het overige kan je indelen als je /home ook formateren als ext4.

je zou je /home kleiner kunnen maken en een extra partitie maken en die als NTFS formateren, voor data die je wil kunnen delen met windows.

vergeet niet je grub ook op deze schijf te zetten anders komt deze op je interne hd en of dat goed gaat betwijfel ik.

Re: Ubuntu 10.04 installeren op harddisk in dockingstation
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/12, 09:46:58 »
Het is veel handiger om Ubuntu dat zelf te laten doen!Gaat altijd goed op een lege schijf....En je zegt het zelf,als je wil opstarten van de externe HD moet je zelf kiezen.Dus windows zou dan gewoon moeten starten als je dat niet kiest.Maar ik ben ook nog vrij nieuw met Ubuntu,dus misschien even wachten tot de echte experts antwoorden....
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 installeren op harddisk in dockingstation
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/12, 09:58:00 »
Het is veel handiger om Ubuntu dat zelf te laten doen!Gaat altijd goed op een lege schijf....En je zegt het zelf,als je wil opstarten van de externe HD moet je zelf kiezen.Dus windows zou dan gewoon moeten starten als je dat niet kiest.Maar ik ben ook nog vrij nieuw met Ubuntu,dus misschien even wachten tot de echte experts antwoorden....

Helaas gaat het niet altijd goed en schrijft de bootloader GRUB2 zich alsnog op de eerste interne laptop schijf waar Windows 7 opstaat.

Als het indelen gelukt is manual ik prefereer (System>Administration>Gparted is overzichtelijker), dan moet je op de laatste pagina van de installatie waar de samenvatting staat op "advanced options" klikken. Daar kun je aangeven waar de "bootloader/grub2" heen moet. Als de interne schijf /dev/sda is waar Windows op staat en de externe schijf /dev/sdb dan moet de bootloader naar /dev/sdb. Gparted toont duidelijk welke schijf /dev/sdX is.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/12, 09:59:37 door walterav »

Re: Ubuntu 10.04 installeren op harddisk in dockingstation
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/12, 11:36:07 »
Maar dat zou toch niet zo' n ramp zijn als windows boven aan staat in Grub??
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Richard60

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 installeren op harddisk in dockingstation
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/12, 16:09:28 »
drie partities aanmaken, in principe.

een / van ongeveer 20 gig ext4 is meer dan zat voor je systeem bestanden.
een swap van minimaal de groote van je interne Ramm.
en het overige kan je indelen als je /home ook formateren als ext4.

je zou je /home kleiner kunnen maken en een extra partitie maken en die als NTFS formateren, voor data die je wil kunnen delen met windows.

vergeet niet je grub ook op deze schijf te zetten anders komt deze op je interne hd en of dat goed gaat betwijfel ik.

Bedankt. Zo heb ik het nu gedaan en het werkt precies zoals ik bedoelde!

Re: Ubuntu 10.04 installeren op harddisk in dockingstation
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/12, 16:26:51 »
Ok,opgelost dus?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.