Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie iso's voor de leken  (gelezen 4045 keer)

Offline palm

  • Lid
installatie iso's voor de leken
« Gepost op: 2013/11/28, 11:02:38 »
Iso's for burning on cd or dvd and usb-sticks for automatic installs of ubuntu 13.10 /debian 7 flavours.
http://www.papegaaiduiker.be/index.php/iso-auto-installers

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/05, 17:03:12 »
Graag in het Nederlands posten hier op het forum.

Verder: wat is er zo bijzonder aan deze iso's? Wat is er aangepast?

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/05, 17:27:07 »
Graag in het Nederlands posten hier op het forum.

Verder: wat is er zo bijzonder aan deze iso's? Wat is er aangepast?
Dat zijn mini iso's voor usb en cd/dvd met preseed die een ubuntu smaak volledig automatisch installeren.
Opgelet, deze installers wissen de volledige schijf, geen dual boots
Opstarten via cd/dvd of usb, even wachten, klaar voor gebruik,,
http://www.ubuntushop.be/index.php/automatische-installers-voor-cd-dvd-usb-stick

Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/05, 22:27:03 »
Opgelet, deze installers wissen de volledige schijf, geen dual boots
Dergelijke installers moeten uiteraard verboden worden. Installers horen volledige schijven beslist niet te wissen. Deze reactie is dan ook primair bedoeld om argeloze gebruikers tegen dergelijke foute ingrepen te waarschuwen.
*Do not use.*

Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/05, 22:29:19 »
Precies Paul. Vandaar ook dat we moeten pleiten dat Canonical de optie om de volledige schijf te benutten uit de normale installer moeten schrappen.

Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/05, 22:46:28 »
Nou ja, in sommige gevallen kan dat van pas komen. Maar een installer mag nooit het (al dan niet onuitgesproken) risico in zich dragen dat ergens data worden overschreven. Dat bedoel ik vooral.

PS. Volgens mij is dit de eerste keer sinds ik op het NL'se Ubuntuforum vertoef - een jaartje of zes, zeven denk ik - dat je het met me eens lijkt te zijn. Nieuwe medicijnen of vanwege Sinterklaas? :-) In het laatste geval een link naar Jiskefet, Debiteuren Crediteuren, waar de Sint vandaag op bezoek kwam. Het wordt ernstig leuk vanaf een minuut of 7.

http://youtu.be/gmEioot9u7M

Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/05, 22:59:04 »
Ik slik geen medicijnen en ik doe ook niet aan Sinterklaas. Ik vind dat van"nieuwe medicijnen" ook een beetje ongepast...

Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/05, 23:17:07 »
Het was bedoeld als compliment! :-) Fijne Sint verder!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/06, 00:19:44 »
Dergelijke installers moeten uiteraard verboden worden. Installers horen volledige schijven beslist niet te wissen.
Verboden? Het is toch duidelijk:
Alle data zal gewist worden op Uw pc.
Als dat geen probleem is? ??? Veel plezier met Ubuntulinux. :)
Maak andersaltijd een back-up, er is geen (/niet gegarandeerd eenvoudige) weg terug als je Ubuntu gaat instaleren op een Windows computer!!!
(bij mij gaat het installeren toevallig vaak goed)

Mijn voorkeur heeft installatie direct van de bron (http://www.ubuntu.com/download enzo) en dat zou ook voor 'leken' (lees: zonder veel bijzondere computerkennis) bruikbaar moeten zijn...
Klik links bovenin op Documentatie

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/06, 09:25:51 »
Dergelijke installers moeten uiteraard verboden worden. Installers horen volledige schijven beslist niet te wissen.
Verboden? Het is toch duidelijk:
Alle data zal gewist worden op Uw pc.
Als dat geen probleem is? ??? Veel plezier met Ubuntulinux. :)
Maak andersaltijd een back-up, er is geen (/niet gegarandeerd eenvoudige) weg terug als je Ubuntu gaat instaleren op een Windows computer!!!
(bij mij gaat het installeren toevallig vaak goed)

Mijn voorkeur heeft installatie direct van de bron (http://www.ubuntu.com/download enzo) en dat zou ook voor 'leken' (lees: zonder veel bijzondere computerkennis) bruikbaar moeten zijn...
Onze bedoeling was om  low-level installers te ontwikkelen voor de duizenden xp computers die nog in omloop zijn.
Ervaring zegt ons dat amper 2 van de 10 installaties lukt met de officiële iso door absolute leken.
Enkele voorspellers zeggen zelfs dat dual-boots in de toekomst niet meer zal lukken, secure-boot is maar een voorproefje.
Maar die installers worden hier als "do not use" bestempeld en zal ze dan ook verwijderen in de komende dagen.

Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/06, 11:24:21 »
Secure boot aan was geen probleem hier met Ubuntu 13.10 in dual-boot. Welke problemen ervaar jij dan?

Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/06, 11:30:09 »
Citaat
Enkele voorspellers zeggen zelfs dat dual-boots in de toekomst niet meer zal lukken, secure-boot is maar een voorproefje

bronnen zouden wel fijn zijn.

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/06, 14:12:48 »
Secure boot aan was geen probleem hier met Ubuntu 13.10 in dual-boot. Welke problemen ervaar jij dan?
Hoeveel nieuwe verschillende merken notebooks installeer je per week?
Is het normaal dat je in de bios settings moet veranderen om te kunnen usb of cd booten?
Is het normaal dat je eerst een functie toets moet indrukken en dan de hdd uit een lijst moet kiezen bij enkele soorten notebooks om uberhaupt ubuntu te kunnen starten omdat de uefi - legacy boot order niet kan verandert worden?
Bij ieder merk/soort notebook en zelfs desktop hoort tegenwoordig een ubuntu installatieverhaal of werkwijze.
Laat staan dat een argeloze beginneling met zijn ubuntu cd/usb een succesvolle install kan doen.

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/06, 14:13:56 »
Citaat
Enkele voorspellers zeggen zelfs dat dual-boots in de toekomst niet meer zal lukken, secure-boot is maar een voorproefje

bronnen zouden wel fijn zijn.
Wat belet hen om net hetzelfde te doen op notebooks en desktops als bij tablets?

Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/06, 20:04:16 »
Citaat
Enkele voorspellers zeggen zelfs dat dual-boots in de toekomst niet meer zal lukken, secure-boot is maar een voorproefje

bronnen zouden wel fijn zijn.
Wat belet hen om net hetzelfde te doen op notebooks en desktops als bij tablets?

Tablets? Je bedoelt de Surface RT, Surface 2 en Lumia 2520? Wauw, wat veel zeg!
Je bent waarschijnlijk in de war. Alleen tablets met Windows RT (momenteel ongeveer 3 op de markt van) kunnen niet dual-booten, tablets met Windows 8 zoals de Surface Pro wel al is de resolutie een beetje laag met Ubuntu maar dat komt meer door de drivers in Ubuntu. Gewoon USB-stick erin en installeren maar.

Ik heb al meerdere laptops getest. Bij alle laptops stond UEFI+Legacy Boot aan, waardoor ik dus meteen kon booten vanaf wat voor ISO dan ook. Bovendien heeft Ubuntu 13.10 ondersteuning voor Secure Boot dus dan hoef je sowieso al niks te doen.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/06, 20:08:30 door Vistaus »

Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/06, 20:05:40 »
Het ruikt steeds meer naar koppelverkoop........maak het moeilijk zodat je alleen nog maar windows kan gebruiken. Jak!

In dat geval is de nieuwe System76 Ubuntu-laptop ook koppelverkoop want die heeft ook UEFI maar dan standaard met Ubuntu... Bah, smerige Ubuntu-koppelverkoop :(

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #16 Gepost op: 2013/12/06, 22:49:12 »
In dat geval is de nieuwe System76 Ubuntu-laptop ook koppelverkoop want die heeft ook UEFI maar dan standaard met Ubuntu... Bah, smerige Ubuntu-koppelverkoop :(
Dat lijkt mij voorbarig, je betaalt toch niet voor een Ubuntu licentie?
Hooguit voor de moeite om het op je HD te zetten :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #17 Gepost op: 2013/12/07, 16:12:46 »
Dat lijkt mij voorbarig, je betaalt toch niet voor een Ubuntu licentie?
Hooguit voor de moeite om het op je HD te zetten :lol:
Het maakt niet uit dat het ‘gekoppelde’ product en/of dienstverlening ‘gratis’ is, het is koppelverkoop. Net als het gratis koppelen van de Windows Media Player aan Windows (hiervoor heeft Microsoft een boete gekregen van de EU).

Als ik op de site kijk kan er geen computer zonder besturingssysteem (noch met Windows) worden besteld maar moet altijd Ubuntu als gekoppeld product worden afgenomen.
Omdat er geen sprake is van een economische machtspositie is het niet verboden (om een besturingssysteem te koppelen aan de verkoop van een computer).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #18 Gepost op: 2013/12/07, 18:13:52 »
Van mij mogen ze computers verkopen met Windows er op, maar als ik er iets anders mee wil doen moet dit ook kunnen. Als men niet eens meer kan booten van CD/DVD of usb vóórdat men de Windows-licentie aanvaard, dán is er iets grondig mis.
Het is zogezegd voor de veiligheid. Ja, en als je dat niet geloofd maken ze je wel wat anders wijs.
System76 verkoopt misschien alleen maar computer mét Ubuntu erop maar je kan zonder probleem of omweg Windows of een ander besturingssysteem erop zetten. Dus daar is er dus geen  probleem. Het is misschien wel koppelverkoop maar je word niet verplicht om éérst een licentie te aanvaarden vóór je er Windows op zet (tenzij de Windows licentie zelf  ;) )
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #19 Gepost op: 2013/12/07, 20:04:20 »
Dat lijkt mij voorbarig, je betaalt toch niet voor een Ubuntu licentie?
Hooguit voor de moeite om het op je HD te zetten :lol:
Het maakt niet uit dat het ‘gekoppelde’ product en/of dienstverlening ‘gratis’ is, het is koppelverkoop. Net als het gratis koppelen van de Windows Media Player aan Windows (hiervoor heeft Microsoft een boete gekregen van de EU).

Als ik op de site kijk kan er geen computer zonder besturingssysteem (noch met Windows) worden besteld maar moet altijd Ubuntu als gekoppeld product worden afgenomen.
Omdat er geen sprake is van een economische machtspositie is het niet verboden (om een besturingssysteem te koppelen aan de verkoop van een computer).


Juist. Alleen beste testcees, je mist heel mijn punt want ik had het niet over dat Ubuntu koppelverkoop is i.c.m. System76, ik had het over dat die nieuwe laptop van System76 ook UEFI heeft...

Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #20 Gepost op: 2013/12/07, 20:05:32 »
Van mij mogen ze computers verkopen met Windows er op, maar als ik er iets anders mee wil doen moet dit ook kunnen. Als men niet eens meer kan booten van CD/DVD of usb vóórdat men de Windows-licentie aanvaard, dán is er iets grondig mis.

En dit is NIET aan de orde!! Want dat kan je wel!!
Lees mijn bericht nog naar eens, een nieuwe Medion laptop met Windows 8 waarvan ik NIET kon booten met een GParted cd of met een Mint cd.
Na dat ik wat had veranderd in de bios, kon het WEL.

Maar en daar gaat het mij om, ik kan in een winkel niet kiezen wat ik wil als besturingssysteem. (niet de gewone winkels dus), en dus moet je in een gewone winkel WEL met een Windows bestellen........en dan moet je nog maar afwachten of je er achter kon komen of je kan booten en of men wel weet hoe dat te doen.
En dat juist DAT vind ik NIET kunnen.

Dat je met Ubuntu wel gewoon met een CD kan booten, is natuurlijk geweldig en zo zou het dus ook moeten met Windows.

Over die licentie, je koopt een pc MET Windows voor veel geld, dan moet je de licentie wel goed vinden anders heb je niets op je pc staan.
Ook dat vind ik niet kunnen.

Dat koppelverkoop wat ik schreef, dat was alleen voor Windows bedoeld, omdat ik geen keuze in winkels heb.

Maar dan is alles per definitie koppelverkoop in een gewone winkel. Want ik kan ook geen Mac kopen zonder Mac OSX erop, geen Chromebook zonder ChromeOS erop, geen tablet zonder OS erop, enz.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #21 Gepost op: 2013/12/08, 00:41:05 »
Maar dan is alles per definitie koppelverkoop in een gewone winkel. Want ik kan ook geen Mac kopen zonder Mac OSX erop, geen Chromebook zonder ChromeOS erop, geen tablet zonder OS erop, enz.
Je koopt een mooie Apple laptop, maar komende uit de winkel, lopend naar je auto, val je en ga je met je knie dwars door de laptop, jammer en zonde.
Je hebt echter nog geld, dus je draait je om en gaat gewoon weer de winkel in, om wederom een nieuwe laptop te kopen.
Je moet dan weer de licentie betalen, terwijl de vorige niet eens gebruikt is.
En dan is Apple nog wel de maker van de hardware en de software (op papier dan).

Iets klopt er m.i. niet in deze manier van zaken doen .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #22 Gepost op: 2013/12/08, 12:04:59 »
Ik MOET dus de licentie kopen (en dus goedkeuren) van Windows, want anders doet mijn pc het niet. Wil ik die licentie niet, en ik zeg dat in de winkel dan zeggen ze tegen mij, jammer joh......maar het zal toch moeten!  Anders doet je pc het niet. Maar dan zeg ik weer, okee.....dan wil ik geld terug en zet er Linux op. Maar mevrouwtje......geld terug? Hoe bedoel u?
Toch zullen ze het moeten leveren, desnoods door de HD te formatteren, en het arbeidsloon daarvan aan je door te berekenen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #23 Gepost op: 2013/12/08, 12:42:32 »


Maar dan is alles per definitie koppelverkoop in een gewone winkel. Want ik kan ook geen Mac kopen zonder Mac OSX erop, geen Chromebook zonder ChromeOS erop, geen tablet zonder OS erop, enz.

In de Mycom bijv. heb ik gen keuze. Het is Windows of Windows. (ja, en een Mac, maar helaas heb ik daar de centen niet van en als ik dat wel had, wil ik het nog niet)
Dus als ik geen keus heb in een pc met of zonder OS, of tussen Win en Ubuntu/Mint, dan noem ik dat koppelverkoop.

Ik MOET dus de licentie kopen (en dus goedkeuren) van Windows, want anders doet mijn pc het niet. Wil ik die licentie niet, en ik zeg dat in de winkel dan zeggen ze tegen mij, jammer joh......maar het zal toch moeten!  Anders doet je pc het niet. Maar dan zeg ik weer, okee.....dan wil ik geld terug en zet er Linux op. Maar mevrouwtje......geld terug? Hoe bedoel u?
(deze discussie hebben we al eens eerder gehad hier op het forum)

En dat is nu net wat ik bedoel.....................maar ergens snap je het wel, je doet alleen of je gek bent. ;) ;) ;)

Ron, je hebt helemaal gelijk.....dat klopt ook niet!!

Ik doe niet of ik gek ben, ik ben gek.

Maar jij snapt ook wel wat ik bedoel. Ik doelde niet op dat jij zou willen kiezen voor bijv. een Mac of Chromebook, ik doelde er in het algemeen op omdat je bij geen enkel product in de winkel keuze hebt welk OS je erop wilt. Of dat nu een Mac, Chromebook, tablet of een Windows-laptop is.

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie iso's voor de leken
« Reactie #24 Gepost op: 2013/12/08, 14:20:48 »
Ik MOET dus de licentie kopen (en dus goedkeuren) van Windows, want anders doet mijn pc het niet. Wil ik die licentie niet, en ik zeg dat in de winkel dan zeggen ze tegen mij, jammer joh......maar het zal toch moeten!  Anders doet je pc het niet. Maar dan zeg ik weer, okee.....dan wil ik geld terug en zet er Linux op. Maar mevrouwtje......geld terug? Hoe bedoel u?
Toch zullen ze het moeten leveren, desnoods door de HD te formatteren, en het arbeidsloon daarvan aan je door te berekenen :lol:

 =D
Ik heb het hierboven ook al vermeld maar eenzelfde computer met Ubuntu erop kost ook tenminste evenveel al is het soms zelfs meer. Het is dus goedkoper om een windows licentie bij te betalen dan je hardware zonder OS of met Ubuntu erop te kopen. Er zijn gewoon afspraken tussen de fabrikant en Microsoft. Met Windows zal die de hardware altijd goedkoper verkopen (En er dan nog winst op hebben, alhoewel ik ook wel eens ergens gelezen heb dat er verkocht word met "verlies")
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu