Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschil Ubuntu en Kubuntu qua hardware.  (gelezen 1679 keer)

Verschil Ubuntu en Kubuntu qua hardware.
« Gepost op: 2006/10/18, 14:45:57 »
Beste mensen,

Wat is het verschil tussen Ubuntu en Kubuntu als het om de hardware gaat.
1 ding heb ik wel gezien. Als ik met Ubuntu K3B gebruik kan ik geen Dual Layer /Double Layer of hoe het ook heet branden. Dat gaat wel onder Kubuntu met K3B.
Ubuntu gebruiker # 14919

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Verschil Ubuntu en Kubuntu qua hardware.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/18, 14:46:49 »
In principe zou dit geen verschil mogen zijn! De software interface tot de hardware kan anders zijn, maar de hardware ondersteuning is helemaal dezelfde!
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Verschil Ubuntu en Kubuntu qua hardware.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/18, 14:54:31 »
Wat ik ook wel eens merk is dat K3B om de een of andere vage reden z'n devices niet (meer) herkent. Paar keer opnieuw K3B sluiten en weer opstaren en hup daar zijn ze weer. Op mijn laptop wil ook gewoon een CD in de speler wel eens helpen om de herkenning een duwtje in de rug te geven. Misschien heb jij ook wel zo iets ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Paretje

  • Gast
Verschil Ubuntu en Kubuntu qua hardware.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/18, 14:56:43 »
Ook foutmeldingen over de rechten van K3B kan je hebben, ik heb nu de brander voor nautilus geinstalleerd.

Phaldmmor

  • Gast
Verschil Ubuntu en Kubuntu qua hardware.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/18, 15:19:00 »
Ik heb problemen mij mijn digitale camera (Konica  nog wat) onder KDE, terwijl deze prefect werkt on GNOME. Ben er nog steeds niet achter wat hiervan de oorzaak is. Verder heb ik ook nog een probleem met mijn printer, een HP Deskjet 880C, werkt prima onder GNOME, onder KDE krijg ik hem niet geinstalleerd, dit komt door een probleem met CUPS.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Verschil Ubuntu en Kubuntu qua hardware.
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/18, 15:23:09 »
Citaat van: Phaldmmor
...onder KDE krijg ik hem niet geinstalleerd, dit komt door een probleem met CUPS.
Ik gebruik altijd het liefst CUPS "native" omdat ik dat gewend ben. Zo kwam ik erachter dat je mogelijk met gksudo aan de gang moet: gewoon in CUPS installeren lukt niet, maar via de Gnome menus wel. Is bij jou zoiets mogelijk ook aan de hand onder KDE?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline merijn

  • Lid
Verschil Ubuntu en Kubuntu qua hardware.
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/18, 23:15:08 »
Ja,ik denk wel inderdaad dat er wel wat software verschil is,maar ja de versie van Linux zelf is hetzelfde.
In bijvoorbeeld kde heb je weer een aantal programma's die niet onder gnome draaien en omgekeerd.
Natuurlijk zijn er soms voor gnome meer programma's van een soort dan voor kde.
Ook dat kan wel eens omgekeerd zijn.
Ik heb voor Ubuntu gekozen maar weer,nadat ik een aantal keren kubuntu op de pc geinstalleerd heb gehad omdat ik voor mijn gebruik op de pc onder gnome meer keus heb,voor de programma's die ik wil gebruiken.

Groeten,

M Versteeg

Verschil Ubuntu en Kubuntu qua hardware.
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/19, 16:21:18 »
Nu heb ik Kubuntu van de computer gegooid. Kan niet fatsoenlijk een cdrom toevoegen in Adept. En vindt het ook rommelig. Geef mij Gnome maar. Lekker overzichtelijk. Wat zei Linux Torvalds ook al weer. "Gnome is voor domme mensen."

Echt niet. In KDE is een groote rommelige bende. Het ziet er allemaal super uit. Maar het vreet aan je systeemprestaties. Gnome wat minder.

Alleen kan ik geen Dual layer branden. Dat is wel jammer. Maar zoveel aan data heb ik voorlopig nog niet.

Nu eens wat anders: Heeft er iemand ervaring met Solaris?
Volgende jaar wil ik op het nieuwe bedrijf waar ik ook ga wonen een Solaris server opzetten.
Ubuntu gebruiker # 14919

Michel

  • Gast
Verschil Ubuntu en Kubuntu qua hardware.
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/19, 16:29:06 »
Als je Dual layer DVDs wilt branden kun je ook nerolinux gebruiken.

Het is niet gratis en geen opensource, maar bij mij werkt het perfect. Hij is wel minder intuitief als K3b.

FrankVdb

  • Gast
Verschil Ubuntu en Kubuntu qua hardware.
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/20, 17:16:30 »
Dit toont nog maar eens aan dat Gnome en KDE veel meer zijn dan alleen maar een desktopomgeving. De verschillen gaan dieper.

Phaldmmor

  • Gast
Verschil Ubuntu en Kubuntu qua hardware.
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/23, 10:21:53 »
Citaat van: tukcedo
Citaat van: Phaldmmor
...onder KDE krijg ik hem niet geinstalleerd, dit komt door een probleem met CUPS.
Ik gebruik altijd het liefst CUPS "native" omdat ik dat gewend ben. Zo kwam ik erachter dat je mogelijk met gksudo aan de gang moet: gewoon in CUPS installeren lukt niet, maar via de Gnome menus wel. Is bij jou zoiets mogelijk ook aan de hand onder KDE?
Zou idd wel eens kunnen kloppen. Als ik namelijk iets in CUPS wil aanpassen moet ik inloggen als root. Hiervan weet ik het password niet, dus ik kan niets wijzigen :(

Ik ben inmiddels weer terug geswitched naar gnome, puur om de hardware ondersteuning. Mijn printer, externe usb-drive en digitale camera werken hier namelijk wel gewoon van de eerste keer goed. In KDE ben ik al heel veel aan het prutsen geweest, maar krijg het niet voor elkaar deze apparaten daar aan de praat te krijgen. Het lijkt erop alsof KDE gewoon veel meer problemen heeft met USB apparaten, hopelijk is dit in KDE 4 beter. Ik vind dit trouwens wel enig sinds vreemd, ik was (en ben) in de veronderstelling dat het koppelen van USB apparaten op de achtergrond door dezelfde processen word uitgevoerd en dat dus desktop onafhankelijk zou moeten zijn, maar blijkbaar is dit dus niet zo. Misschien dat iemand met wat kennis hier eens wat over uit kan leggen?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Verschil Ubuntu en Kubuntu qua hardware.
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/23, 11:57:16 »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor beheer-taken toch regelmatig "root" gebruik zoals het onder Unix bedoeld is. Dus geen gedoe met sudo en zo. Ik geloof dat je je root wachtwoord instelt met "sudo passwd root" en vanaf dat moment kun je gewoon met "su" root worden.

KDE minder met HW ondersteuning? Mwah, denk niet dat het probleem zo laag zit, in wezen is het dezelfde kernel, zelfde drivertjes etc. Het zijn de applicaties echter die de zaak op een wat hoger niveau aansturen en dan aan de gebruiker presenteren. Persoonlijk ben ik KDE fan en daarmee draai ik altijd Fedora, werkt prima. Omdat Ubuntu van origine nu eenmaal Gnome gebaseerd is, gebruik ik Ubuntu dus daarmee en niet met KDE. Ik vermoed dat het in "native" modus allemaal gewoon makkelijker werkt.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl