Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: samba:vanuit windows niet naar kubuntu linux  (gelezen 1036 keer)

rienm

  • Gast
samba:vanuit windows niet naar kubuntu linux
« Gepost op: 2006/10/22, 17:43:43 »
Dag
Kubuntu staat op mijn laptop, samba ook; maak via samba gebruik van printer op Windows machine, kan vanuit Kubuntu gedeelde mappen / schijf op windows pc benaderen en vandaaruit bestanden copieren.

Ik kan echter de linux machine niet vanuit windows benaderen.... de linuxcomp is op de windowsmachine wel te zien.
Op windowsmachine meerdere gebruikers aangemaakt, een ervan gebruikt zelfde naam als de gebruker op Linux, echter 2 verschillende passwds.
Op linuxmachine volgende opdracht gegeven :
# smbpasswd -a -n -e gebruikersnaam

en : binnen smb.conf : ; security = user , punt-komma weggehaald

dacht dat ik daarmee vanuit windows kon inloggen zonder passwd
lukt echter niet.

Toch voor windows en linux/samba zelfde gebruiker en passwd aanmaken?
passwd commando voor samba: # smbpasswd -a gebruiker passwd   ??

samba:vanuit windows niet naar kubuntu linux
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/23, 08:15:45 »
Ik heb net Samba geinstalleerd en er werd me nadrukkelijk aangeraden om zowel user als password op beide machines hetzelfde te maken. Bij mij werkt dat in ieder geval dus ik kan je dat aanraden.

Monk.

Offline woteb

  • Lid
samba:vanuit windows niet naar kubuntu linux
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/23, 09:23:20 »
Dat op BEIDE machines hetzelfde passwd en username gebruikt worden is ook heel logisch. Want als dat niet het geval is, en je aanmelden op het andere systeem, dan BESTAAT die gebruiker domweg niet.
En een computer is nog steeds een apparaat wat in enen en nullen denkt. Zwart/wit en niet genuanceerd.

Op BEIDE systemen dus een identieke gebruiken met het daarbij behordende identieke passwd. En inderdaad, ook op de linuxmachine met smbpasswd herhalen.
Vergeet ook niet op beide machines een share (gedeelde directory) aan te maken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)