Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vragen over videodrivers  (gelezen 723 keer)

Offline Dennissch

  • Lid
Vragen over videodrivers
« Gepost op: 2015/01/24, 18:01:25 »
Hallo,

Ik vroeg me af, wanneer gebruik je nu de standaard (open) videodriver in Linux, en wanneer de  (gesloten) driver van de fabrikant? Is het afhankelijk van je hardware? Is het een kwestie van uitproberen? Ik wil gewoon weten als ik voor mijzelf of voor iemand anders Linux installeer welke keuze ik moet maken qua (video) drivers. Nu twijfel ik  momenteel namelijk tussen de gesloten, getestte versie van nvidea of tussen de opensource driver.

Ik ben benieuwd wat jullie, de kenners, hier over weten.

Groet Dennis

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen over videodrivers
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/24, 18:02:32 »
De gesloten Nvidia is altijd beter.  :)

De makers van de open-bron Nouveau, beschikken namelijk helaas niet over alle informatie. Die stelt Nvidia, jammer genoeg, niet beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/24, 18:04:16 door Pjotr »

Re: Vragen over videodrivers
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/24, 20:12:37 »
De gesloten Nvidia is altijd beter.  :)

De makers van de open-bron Nouveau, beschikken namelijk helaas niet over alle informatie. Die stelt Nvidia, jammer genoeg, niet beschikbaar.

Oh, dus nVidia heeft werknemers op het Noveau-project zitten die er geen kaas van gegeten hebben? Dat vind ik vrij incompetent van nVidia als ik het zo mag zeggen :O Blij dat ik altijd voor Intel kies tegenwoordig dan.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vragen over videodrivers
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/24, 20:38:39 »
De gesloten Nvidia is altijd beter.  :)

De makers van de open-bron Nouveau, beschikken namelijk helaas niet over alle informatie. Die stelt Nvidia, jammer genoeg, niet beschikbaar.

Dus als er een driver van de fabrikant beschikbaar is, dan de versie kiezen die getest is? Want vaak staan er 4/5 of zo. Je zegt overigens de gesloten Nvidia driver is altijd beter, geldt dit ook voor ATI/AMD kaarten?

Re: Vragen over videodrivers
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/24, 20:52:38 »
Uit eigen ervaring (hoewel het wel een anderhalf jaar geleden is) kan ik je zeggen dat de open bron-AMD-driver soms beter draait dan de gesloten. Al is het wel afhankelijk van wat je gaat doen. Als je alleen maar simpele dingen gaat doen, dan is de open bron-driver van AMD vaak gewoon de beste. Met zwaardere taken en/of games wil je echt de gesloten hebben.

Bij nVidia is blijkbaar de gesloten dus beter, zoals Pjotr concludeert.

Bij Intel is er geen gesloten driver; de drivers van Intel zijn standaard al open dus die hebben geen gesloten variant nodig.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen over videodrivers
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/24, 21:45:14 »
Voor zover mijn informatie strekt, deelt Nvidia tegenwoordig sommige essentiƫle informatie met het Nouveauproject, voor sommige (onderdelen van) videokaarten, maar niet alles....

De Nouveau werkt daardoor weliswaar beter dan vroeger, maar het gesloten stuurprogramma is doorgaans nog steeds de beste keuze.  :)

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vragen over videodrivers
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/24, 21:53:13 »
Dus kan ik hieruit concluderen dat in geval van een AMD kaart de open bron driver volstaat mits je geen games of zware grafische toepassingen draait? (Ik neem aan dat full hd Youtube/RTLXL ed prima gaat met de open bron?) En dat in geval van een Nvidia kaart een gesloten getestte versie het beste is?

Re: Vragen over videodrivers
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/25, 12:31:57 »
Dus kan ik hieruit concluderen dat in geval van een AMD kaart de open bron driver volstaat mits je geen games of zware grafische toepassingen draait? (Ik neem aan dat full hd Youtube/RTLXL ed prima gaat met de open bron?) En dat in geval van een Nvidia kaart een gesloten getestte versie het beste is?

Correct.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Vragen over videodrivers
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/26, 14:22:30 »
Oke bedankt beide! Op deze manier heb ik een hou vast bij het configureren van een Linux installatie.

Offline PKing

  • Lid
Re: Vragen over videodrivers
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/26, 14:27:14 »
Ik probeer bij een Linux installatie op een PC met een "losse" amd/ati kaart wel de amd driver te installeren.

Eigenlijk alleen omdat ik dat de fan van de kaart kan bedienen, ik heb mijn temperatuur in het begin behoorlijk zien oplopen met de Linux drivers.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline JvH

  • Lid
Re: Vragen over videodrivers
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/26, 16:51:41 »
Mijn persoonlijke ervaring met de open AMD-driver is dat zelfs de relatief zware spellen uit de repo's (bijv. Alien Arena) ook goed draaien. Da's beslist wel anders geweest (hulde)...

Re: Vragen over videodrivers
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/26, 20:06:11 »
Mijn persoonlijke ervaring met de open AMD-driver is dat zelfs de relatief zware spellen uit de repo's (bijv. Alien Arena) ook goed draaien. Da's beslist wel anders geweest (hulde)...

Het draaien is ook niet het probleem. Maar mensen die erg graag gamen willen vaak ook dat de graphics erg mooi zijn met behoud van goede FPS. En dat is met de open drivers niet echt te doen i.t.t. de gesloten.